تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵

وحید سعیدی: «خلوت تنهایی» روایتی است از سعید ابراهیمی فر درباره اختلاف نسل ها بایکدیگر.

فیلمی که نسخه اولیه فیلمنامه آن در سال 78 توسط وی به نگارش در آمد و سرانجام پس از گذشت 8 سال در اسفند سال 86 مجال تولید پیدا کرد و در خانه ایی حوالی میدان شهدا جلوی دوربین رفت. ابراهیمی فرکه فیلمنامه اولیه خود را به همراه پانته ا تاجبخش بازنویسی کرده درباره قصه و فضای فیلم جدیدش می گوید:

« قصه فیلم درباره تنهایی آدم ها و مسائل و مشکلاتی است که به واسطه آن برای افراد به وجود می آید. شخصیت اصلی کار هم پیرمرد شصت و چند ساله ای به اسم آقای قوامی است که در خانه قدیمی اش زندگی آرام و منظمی را سپری می کند؛ ولی این زندگی آرام و منظم با بازگشت نوه اش شیدا از خارج از کشور به هم می ریزد و باعث می شود آنها به واسطه مسائلی که به اختلاف نسل ها برمی گردد، رودرروی هم قرار بگیرند.»

در این رودررویی ابراهیمی فر جانب کدام نسل را گرفته نسل امروز یا نسل گذشته. او میگوید:« ویژگی فرهنگی ما احترام نسل جدید به نسل های پیشین و قدیمی است که متاسفانه در نسل جدید کمرنگ شد و به خاطر پررنگ شدن مدرنیزم در کنار سنت ، تضادها بیشتر خودشان را نشان می دهند، اما در فیلم جانب هیچ کدام از نسل ها را نگرفتم و با بی طرفی و عدم قضاوت قصه فیلم روایت میشود تا آرا و نظرات همه نسل ها در کنار یکدیگر مجال طرح پیدا کنند.»

بنا به گفته وی نقش آقای قوامی یا پدربزرگ را فرهاد آئیش بازی کرده است. نازنین فراهانی با نام پروانه دختر اوست و ستاره پسیانی هم در نقش شیدا دختر پروانه یا نوه آقای قوامی ، همان کسی است که قرار است اختلاف نظرش با پدربزرگ ، نماینده یک نسل باشد. مهدی احمدی ، رویا جاویدنیا و نازنین خزاعی هم به ترتیب در نقش مهران ، آتنه و بهار دیگر بازیگران این فیلم هستندوآتیلا پسیانی ایفاگر  نقش آقای یاوری است.

تصویر برداری این فیلم جمعه  شانزدهم فروردین ماه به پایان رسید و تدوین آن توسط شهرام مکری آغاز شد. براساس برنامه ریزی قرار بود این مرحله از کار زودتر از زمان اعلام شده به پایان برسد.مجید حاجی باشی تهیه کننده «خلوت تنهایی»  در توضیح طولانی شدن روند تصویر برداری می گوید:

« به خاطر فضای فیلم بر خلاف بقیه کارهای تلویزیون، کار با آرامش و طمانینه کامل ادامه یافته است. یکی دیگر از نکاتی که باعث شد تصویربرداری کمی بیش از تخمین اولیه طول بکشد، این بود که در این کار برای حفظ تداوم حسی بازیگران مخصوصا در بخش های حسی، جز در پلان های ساده رج نزدیم. »

حاجی باشی که این فیلم را در گروه فیلم وسریال شبکه اول سیما تهیه کرده ازتهیه نسخه ایی سینمایی از این فیلم خبرداد: « کیفیت خوب این تله فیلم باعث شده گروه تولید تلاش هایی را برای تهیه نسخه سینمایی آن جهت حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها آغاز کنند. »

مدیر تصویربرداری: مهدی جعفری، صدابردار: فرزام منطقی ، طراح صحنه و لباس: مهسا عظیمی، طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری، مدیر تدارکات و جانشین تولید: مرتضی کریمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: عبدالرضا نیک پور، دستیار دوم کارگردان: مجتبی طاهرخانی، منشی صحنه: سمیرا برادری، عکس: مسعود اشتری و مشاور زبان فرانسه: بابک رافت ومدیر روابط عمومی: جابر تواضعی عواملی هستند که در تولید این فیلم همکاری داشته‌اند.

سعید ابراهیمی فردر حال حاضر فیلم های سینمایی تک درخت ها و مواجهه را آماده اکران دارد که این دو فیلم به ترتیب سه و چهار سال است که در انتظار اکران هستند. وی علاوه بر این فیلم های «ماه قرمز» به تهیه کنندگی مهدی کریمی و «راز مهتاب» به تهیه کنندگی امیر پروین حسینی را آماده پخش دارد. فیلم اول محصول سیما فیلم و فیلم دوم محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما است

همشهری امارات