به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، آزادراه تهران-شمال مسیری ۱۲۱ کیلومتری در چهار قطعه است که مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شده و حدود ۲۰ سال از اجرای عملیات ساخت آن میگذرد، قطعه اول از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع میشود و در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار و ۸۷۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج- چالوس امتداد مییابد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس- تنکابن متصل میشود.
پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال ١٣٧٥ تا مدتی پیش، تنها ١٧ درصد بود اما با تلاش دولت تدبیر و امید قطعه یک آزادراه اکنون بهرهبرداری شد.
بسیاری از کارشناسان کاهش بار ترافیکی جاده چالوس بویژه در ایام تعطیل، تسهیل در تردد خودروها به شمال کشور و بالعکس، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و بالا رفتن ضریب ایمنی جاده را از جمله مزایای افتتاح این پروژه میدانند.
اما با وجود چنین مزایایی، مردم غرب مازندران نسبت به این موضوع نگران هستند و معتقدند که نبود یا کمبود زیرساختهای مناسب در این استان برای پذیرش حجم زیاد خودرو و مسافر میتواند عواقب سنگینی در حوزههای مختلف داشته باشد و در حال حاضر زیان آزادراه بیش از منفعت آن است.
دلالان زمین، برنده اصلی
یک شهروند سلمانشهری به عواقب نگرانکننده افتتاح آزادراه تهران–شمال برای مردم مازندران اشاره کرد و گفت مسالهای که مردم مازندران و بویژه غرب استان را نگران کرده، افزایش لجامگسیخته قیمت زمین و مسکن با افتتاح این پروژه است.
حسن رضایی افزود : در ماههای گذشته بسیاری از دلالان به صورت کاملا مخفیانه یا به اصطلاح چراغ خاموش اقدام به خرید زمینهای منطقه کردهاند و منتظر افتتاح آزادراه تهران–شمال به صورت کامل هستند تا به چندین برابر آنها را بفروشند.
وی اظهار کرد: فروش چندین برابری این زمینها، فنر فشردهشده قیمت زمین در شمال کشور را رها میسازد و یک هرجومرج شدید در حوزه قیمت املاک و مستغلات ایجاد خواهد کرد.
به گفته این شهروند، با شروع تعطیلات نوروز و آغاز سفرها با حجم عظیمی از مسافر و گردشگر مواجه خواهیم شد که در این صورت با افزایش تقاضا برای خرید زمین، باید شاهد تشدید نابسامانی در قیمتها باشیم.
وی یادآور شد: شاید در این زمینه تعداد معدودی از افراد که اکثرا غیربومی هستند سود سرشاری به جیب بزنند و مسلما دود آن به چشم مردم بومی منطقه خواهد رفت و دولت باید در این زمینه تدابیری بیاندیشد تا مشکلات پیشرو و قابل پیشبینی به حداقل برسد.
تشکیل ستاد بحران به جای تسهیل سفر
یک شهروند تنکابنی نیز گفت : آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به مدت یک سال استاندار مازندران بود کاملا به کمبودها در حوزه زیرساختی بویژه در غرب استان واقف است و میداند که مردم بومی منطقه در ایام تعطیلات با چه مشکلاتی مواجه میشوند و لازم است برای رفع کمبودهای زیرساختی چارهاندیشی شود.
شهروز فرهادی افزود: با توجه به افتتاح این پروژه پیشنهاد میکنم فرمانداران شهرستانهای غرب مازندران به جای تشکیل ستاد تسهیل سفر به فکر تشکیل ستاد بحران باشند.
وی درخصوص برخی پروژههای زیرساختی غرب مازندران اظهار کرد: قرار بود کمربندیهای شهرهای غرب مازندران احداث شود تا در صورت افتتاح آزادراه و افزایش حجم مسافر و گردشگر به منطقه، بار ترافیکی روانی را شاهد باشیم اما متاسفانه مسئولان این امر مهم و حیاتی را فراموش کردهاند و تنها به افتتاح آزادراه فکر می کنند.
فرهادی خاطرنشان کرد: افزایش بار ترافیکی، اختلال در عبور و مرور خودروها و افزایش تصادفات در جادههای غرب مازندران حاصل افتتاح شتابزده و بیبرنامه آزادراه خواهد بود که در نهایت مردم منطقه متضرر خواهند شد.
وی از مسئولان مربوطه خواست تا بخشی از بودجه آزادراه را به تقویت زیرساختها بویژه در حوزه جادهها و راههای مواصلاتی استان مازندران اختصاص دهند تا با بهرهبرداری از آنها کام مردم منطقه بیش از پیش شیرین شود.
تشدید تبعات اجتماعی
یک کارشناس مسائل اجتماعی افتتاح بخشی از آزادراه تهران–شمال را بسیار ارزشمند دانست اما بر ضرورت تقویت زیرساختها در شمال کشور به منظور کاهش تبعات اجتماعی ناشی از هجوم مسافران و گردشگران به شمال کشور و بویژه مازندران تاکید کرد.
سیدابراهیم میربهادری افزود : همهساله در ایام تعطیل و بویژه نوروز شاهد سیل عظیمی از مسافران و گردشگران به شمال کشور هستیم و در این مدت سیزده روزه با مسائل و مشکلات زیادی همچون نزاع و درگیری بین افراد و حتی خانوادهها مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: امسال به دلیل تسهیل در تردد خودروها به شمال کشور با افتتاح بخشی از آزادراه تهران–شمال از یکسو و کاهش سفرهای خارجی به دلیل شرایط تحریم پیشبینی میشود که حجم مسافرتها به طور چشمگیری افزایش یابد و این امر میتواند تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه داشته باشد.
به گفته این کارشناس، حتی پاسخگو نبودن سرویسهای بهداشتی مناسب و سطل زباله به لحاظ کمی و کیفی در منطقه برای این حجم از مسافری که به واسطه افتتاح این پروژه به شمال سفر کردهاند میتواند منجر به بروز رفتارهای هنجارشکنانه شود و تبعات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.
وی یادآور شد: باید تمامی جوانب لازم در نظر گرفته میشد تا سود افتتاح از آزادراه تهران–شمال برای مردم بومی شمال کشور بیش از ضرر آن باشد.
زیرساخت جادهای، مهمترین مشکل
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان تنکابن در اینباره گفت: در شرایط عادی هیچگونه مشکلی جهت تردد خودروها در محورهای مواصلاتی غرب مازندران وجود ندارند اما در ایام تعطیل و بویژه نوروز تردد بسیار زیاد میشود که به طبع آن مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
تورج فتحی افزود: این مشکل در همه جای دنیا ممکن است اتفاق بیافتد و قبول داریم که برخی کاستیها نیز میتواند مزید بر علت شود که به عنوان نمونه میتوان به عدم احداث جاده کنارگذر شهرهای غرب مازندران اشاره کرد.
وی اظهار کرد: با بازگشایی این مسیر حجم زیادی از خودروها با سهولت بیشتر وارد مازندران و بویژه غرب استان میشوند و نبود زیرساختهای مناسب میتواند مشکلاتی را بویژه در ایام نوروز به همراه داشته باشد که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود.
فتحی افزود : با توجه به ایمنسازی بیشتر کمربندی تنکابن به عنوان یکی از نقاط پرتردد و حادثهخیز استان، با برنامهریزی انجام شده تا ایام نوروز در دو نقطه از کمربندی دوربین ثبت سرعت نصب و راهاندازی میشود.
وی خاطرنشان کرد: در سه منطقه کمربندی نیز برای کاهش سرعت خودروهای عبوری سرعتکاه نصب شده است. یک دوربرگردان استاندارد نیز در منطقه پسکلایه واقع در کمربندی احداث خواهد شد.
وی یادآور شد : با وجود همه این اقدامات، نیازمند رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی مردم هستیم تا شاهد کمترین تصادف در منطقه باشیم.
ضرورت رفع کمی و کاستیهای در نوروز ۹۹
پیش از این نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران بر ضرورت رفع کمی و کاستیهای این استان برای سفرهای نوروزی تاکید کرده بود و گفت که متاسفانه هر ساله در ایام نوروز استان برای میزبانی از مسافران و گردشگران به خاطر نواقص کارها با مشکلاتی مواجه میشود و باید تمامی کمی و کاستیهای موجود تا زمان باقیمانده به عید نوروز برطرف شود.
حسین حسننژاد افزود: هرساله بخش قابلتوجهی از برنامههای ما در حوزههای ترافیک، زباله، خدمات بهداشتی، توازن گردشگری و ارائه برنامههای فرهنگی گردشگرپسند و منسجم به عنوان بخشی از کاستیهای گردشگرپذیری استان بویژه در تعطیلات نوروزی نیمهکاره رها شده و یا اصلا اجرایی نمیشود.
وی اظهار کرد: باید گردشگرپذیری مازندران همانند گردشگری آن الگو باشد و لازمه الگو شدن گردشگری استان هم رفع همه نواقص در حوزههای مختلف است.
رئیس ستاد خدمات سفر مازندران خاطرنشان کرد : در نوروز ۹۹ احتمالا با افزایش چشمگیر سفر نوروزی به مازندران مواجهایم لذا در نوروز ۹۹ باید هماهنگی جادهای به گونهای باشد که در حوزه امداد و خدمات پزشکی کاستی وجود نداشته باشد و برای این منظور لازم است جاده در قالب یک مدیریت واحد قرار گیرد تا با تداخلها مواجه نشود.