همشهری آنلاین – محمد بلبلی: اسحاقی در سال ۱۳۲۶ در روستای گرجیمحله شهرستان بهشهر متولد شد.
محمدرضا اسحاقی گرجی تحت تاثیر مادرش که اهل شعر و موسیقی بود شیفته هنر شد.
او در سن ۱۱ سالگی موسیقی را با ساز تنبک نزد استاد «حسن علیپور» آغاز کرد و پس از چندی به آموختن للوا پرداخت تا اینکه با ساز دوتار آشنا شد.
دو تار مازندرانی بیشتر در شرق مازندران نواخته میشود و تا ناحیه ترکمن صحرا امتداد یافته و به دوتار ترکمن و خراسان میپیوندد. دوتار مازندران در حال فراموش شدن بود که با همت و تلاش اسحاقی دوباره احیا شد.
اسحاقی در آموختن و فراگیری موسیقی نواحی مازندران تلاش بسیاری کرده و در حال حاضر یکی از راویان مقامهای سازی و آوازی مناطق شرقی مازندران است.
او علاوه بر مقامها، احیاکننده بخش خنیاگری موسیقی مازندران نیز به شمار میرود؛ به طوری که اسحاقی را میتوان آخرین روایتگر و میراثدار موسیقی خنیاگری مازندران دانست.
آرش، خسرو، اصغر و خشایار چهار فرزند اسحاقی هستند که همگی نزد او موسیقی را آموخته و پدر را در کنسرتها و در بخش آموزش همراهی میکنند.
اسحاقی علاوه بر نواختن دوتار در ساختن دوتار و همچنین کمانچه مهارت بالایی دارد.
او در سال ۱۳۶۴ به جشنواره موسیقی فجر دعوت شد و تا کنون در ۲۶ دوره از جشنواره حضور داشته است.
اسحاقی در سال ۱۳۶۵ گروه موسیقی «مشتاق حسن» را با کمک مرحوم استاد «محمد صادق اسحقی گرجی» تشکیل داد و با این گروه در جشنوارههای متعددی همچون، جشنواره فجر، موسیقی نواحی، ذکرالذاکرین و... شرکت کرد و بارها موفق به کسب مقامهایی نیز شد.
از جمله آثار منتشر شده استاد محمدرضا اسحاقی میتوان به آلبومهای موسیقی «حماسی»، «عاشقانهها»، «شبی به نغمه و نوا»، «آیینی (منظومههای روایی تبری) »، «سوز گِلام»، «تیتی کاک» و «زِلف شِه» اشاه کرد.
او به عنوان نوازنده و خواننده موسیقی متن سریال پایتخت با گروه موسیقی محلی مازندرانی «تبری» همکاری میکند.
اسحاقی بانی تکمیل پروژه ساخت فرهنگسرای شرق مازندران در حیاط منزل خود برای دوستداران فرهنگ و موسیقی مازندران است.