شرکت ملی نفت فراساحل چین (سینوک) که هفته گذشته اقدام به امضای قرارداد خرید گاز از قطر کرد، بار دیگر تاکید کرد که همچنان به دنبال واردات ال.ان.جی از ایران است و چین نیاز ال.ان.جی خود را از ایران تامین خواهد کرد.

«فو چنگ یو»، رئیس شرکت سینوک در تازه‌ترین سخنانش اظهار داشت: مذاکرات با ایران برای تکمیل طرح‌ تولید ال.ان.جی به علت آن که یک طرح‌ بلندمدت و دارای عوامل پیچیده است، زمان‌بر خواهد بود.

فوچنگ یو افزود: شرکت ملی فراساحل چین که شرکت مادر سینوک محسوب می‌شود نیز قرار است خدمات فنی برای طرح‌ توسعه میدان گازی پارس شمالی ایران ارائه کند.

چین که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است، فشارهای واشنگتن برای اعمال تحریم‌های قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرده است.

دولت چین، از شرکت‌های نفت و گاز خود خواسته است برای تامین تقاضای فزاینده این کشور به انرژی، در جست‌وجوی منابع انرژی در سایر کشورهای جهان باشند. اقتصاد چین سال گذشته به رشد 9/11 درصدی نائل آمد.

ایران ماه پیش امضای قرارداد 17 میلیارد دلاری با شرکت ملی فراساحل چین را به تعویق انداخت. با وجود فشارهای واشنگتن به پکن برای کناره‌گیری از این طرح عظیم، سخنگوی وزارت امور خارجه چین 2 هفته پیش صراحتاً اظهار داشت: توسعه میدان گازی ایران یک اقدام تجاری است.

میدان گازی پارس شمالی حدود 80‌تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی دارد و در 85 کیلومتری شمال میدان پارس جنوبی قرار دارد.

شرکت نفت فراساحل چین که بزرگ‌ترین شرکت دارنده پایانه‌های ال.ان.جی محسوب می‌شود، هفته پیش قراردادی برای واردات سالانه 2 میلیون تن گاز طبیعی از قطر به امضا رساند.

بلومبرگ
۱۴ آوریل ۲۰۰۸