مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: نباید بیماران نیازمند به خون را در زمان بحران کرونا فراموش نکنیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مریم یگانه یکشنبه ۱۱اسفند در حاشیه بازدید از بخش‌های انتقال خون هرمزگان و اهدای خون به بیماران افزود: در شرایطی که استرس وجوروانی بیماری کرونا در سطح کشور و استان وجود دارد، مردم می‌توانند با اهدای خون سالم، مصرف‌کنندگان خون را یاری کنند.

وی بیان داشت: طبق گفته کارشناسان انتقال خون، بانوان هرمزگان به جهت ترس از کم‌خونی فقط سه درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: دانستن برخی نکات می‌تواند سبب کاهش دغدغه‌های بانوان و اطمینان از این شود که اهدای خون مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

یگانه ادامه داد: اهداکنندگان قبل از اهدای خون توسط پزشک مورد معاینه، مشاوره، اندازه‌گیری میزان کم‌خونی و فشارخون قرارگرفته و درصورتی‌که داشتن شرایط مناسب از آنان خون‌گیری می‌شود.

مشاور استاندار هرمزگان توصیه کرد: با اهدای خون بسیاری از بیماران به زندگی دوباره برمی‌گردند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهار داشت: بانوان می‌توانند پس از اهدای خون با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای با مصرف غذاهای حاوی آهن میزان خون اهدایی خود را جبران نمایند.

وی یادآور شد: زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و در کارهای عام‌المنفعه همیشه پیشتاز بوده‌اند و نمی‌توان توانایی و استعداد آن‌ها را در اهدای خون نادیده گرفت.

یگانه با قدردانی از همه کارکنان پرتلاش و ایثارگر در واحدهای بهداشتی و درمانی و انتقال خون که در بحران‌ها، شب و روز در خدمت‌رسانی جهت بازگرداندن سلامتی به بیماران خاطرنشان کرد: اهدای خون یک وظیفه ملی است.

استان هرمزگان به‌واسطه وجود بیماران خاص در زمینه‌های مختلف به‌طور متوسط روزانه نیازمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است.

بیشترین مصرف خون در هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و بیماران سخت‌درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده‌ای است.

هرمزگان ازنظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک‌هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.