گروه سیاسی: هنوز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز نشده، وسوسه انتخاباتی بزرگتر در حال جان گرفتن زیر پوست سؤالات سیاسی خبرنگاران و اظهار نظر سیاسیون است.

گویا سیاست در ایران به انتخابات، پس از انتخابات و باز هم انتخابات خلاصه شده است که عرصه سیاست ورزی را صرفا میدان انتخابات می‌دانیم. انتخابات‌هایی که پیشتر از موعد رسمی در اذهان و السان برگزار می‌شود، نتایج آن مشخص می‌گردد و عده‌ای در آن شرکت می‌کنند و برخی در آن حاضر نمی‌شوند و بعضی دیگر فلسفیدن درباب انتخاب را دستمایه ارتزاقشان قرار می‌دهند تا این چرخه بر مدار آنچه بازی سیاست می‌دانیم چرخنده باقی بماند.

ریاست‌جمهوری و مخصوصا اگر«دهمین» باشد آنقدر اهمیت دارد که نیامده، دلها و اذهان سیاسیونِ تولید‌کننده محتوای بازی سیاستمان را به‌خود مشغول کند و تلمیح‌ها، کنایه‌ها و سخنانی از جنسی دیگر را در ماه‌های آتی بر زبان آنان خودآگاه یا ناخواسته جاری کند.

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی که درباره کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری «واقعا هنوز تصمیم نگرفته » اولین فردی است که در مظان رسانه‌ها به‌علت چشم داشتن به ریاست‌جمهوری دهم قرار گرفته است؛ ولی او صبح دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی اش نتوانست علاقه اش را به سعد آباد یا پاستور مخفی کند.

وی که معتقد است «بهتر است کمی پیش برویم تا وضعیت روشن‌تر شود» ناراضی نبودنش به کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را این‌گونه نشان داد که «مسلم این است که ما از میدان به در نمی‌رویم؛ زیرا کشور و جمهوری اسلامی متعلق به همه است و به همین جهت از میدان به در رفتن و سپردن آن به رقیب، معنایی ندارد».

 نتیجه منطقی این سخنان کروبی که در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفته بود حضور دبیرکل حزب اعتماد ملی به‌عنوان یکی از کاندیداهای دهمین دوره ریاست‌جمهوری است، چرا که کروبی نمی‌خواهد «تفکری» که از خروج«ما» «خوشحال می‌شود» را مسرور ببیند.

موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در حزب اعتماد ملی قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هشتم تا به آنجا بالا گرفته است که در جلسه هفته گذشته حزب اعتماد ملی نیز برخی می‌خواستند درباره انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کنند، اما با توجه به اینکه هنوز انتخابات مجلس مورد بحث است، در این باره صحبت نشد، این خبر را کروبی می‌دهد و ناخواسته پشتیبانی اعضای حزبش از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دهم را به رخ می‌کشد.

کروبی با یادآوری اینکه «کار ما حزبی و تشکیلاتی است» و با آوردن این قید تعارفی که «البته تلاش می‌کنیم با گروه‌های دیگر تفاهم و تعامل به وجود آید» نتوانست علاقه و همت دوباره اش را برای آزمودن دوباره و یکه در آزمون ملی ریاست‌جمهوری پنهان کند.

اصلاح طلبان منتظر
پس از ارائه گزارش عبدالله ناصری عضو ستاد ائتلاف اصلاح طلبان از اولین جلسه شورای سیاستگذاری این ستاد در سال جدید مشخص شد اصلاح طلبان نیز که سه سال است گوشه نشینی را پیشه کرده‌اند از بهار به‌صورت رسمی خود را برای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند.

هرچند او می‌گوید: « هنوز در مورد ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بحثی صورت نگرفته» اما به « تقاضاهای تشکیلاتی » که در این زمینه وجود دارد اشاره کرده و « انتظار » را تصمیم تشکیلات متبوعش عنوان کرد.

احتمال کاندیداتوری محمد رضا عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری دومین احتمالی بود که انصراف او را از شرکت در انتخابات مجلس هشتم توجیه می‌کرد، هر چند او در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد یزد «اعتراض به رد صلاحیت نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات را دلیل این انصراف» اعلام کرده است.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون اول محجوب خاتمی نیز گویا می‌خواهد خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کند البته با یک خط قرمز که آن هم «خاتمی» است. بنا به گفته عبدالله ناصری عضو ستاد ائتلاف اصلاح طلبان‌ «اگر آقای خاتمی به هر دلیلی تصمیم به حضور نگیرند ایشان[محمدرضا عارف] به‌طور جدی در مورد مسئله کاندیداتوری تصمیم خواهد گرفت.»

اصولگرایان محتاط یاعجول
هر قدر اصلاح‌طلبان بی‌محابا اظهارنظراتی صریح درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، اصولگرایان جانب احتیاط را در پیش گرفته‌اند و بسیار شسته – رفته به اظهار نظرهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری دهم می‌پردازند.

مهدوی کنی دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران چهره برجسته اصولگرایان است که اظهارات او حکایت از تحرکات جدی در لایه‌های پنهان این جناح سیاسی دارد. او که تا پیش از انتخابات مجلس هشتم به‌عنوان برجسته‌ترین و سیاسی‌ترین شیخ اصولگرایان حلقه واسط تشکل‌های اصولگرا بوده و مسئولیت ریش سفیدی را در میان آنها بر عهده داشت براساس رویه جدید و ابداعی فرزندان معنوی اش در جریان انتخابات مجلس هشتم از این سمت معزول شد؛ با طراحی سیستم تصمیم‌گیری جدید اصولگرایان که در لوای 5+6 خودنمایی کرد شیخوخیت سنتی او در بخش عمده‌ای از گروه‌ها و احزاب سیاسی ایران ذیل پرچم اصولگرایی زایل شد.

مهدوی کنی که با اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دیدارداشت بدون اشاره به نام فردی، آرزو کرد که « چه خوب است دوستانی که در مظان ریاست مجلس هستند رقابت‌های سلبی و حذفی را کنار بگذارند.» دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران «رفاقت و ایثار» نسبت به یکدیگر را لازم می‌داند، چرا که به اعتقاد او «رقابت میان خودی‌ها پسندیده نیست و به ضرر نظام است.»

این سخنان مهدوی کنی حاکی از آگاهی او از رفتارهای برخی سران و چهره‌های شناخته شده اصولگرایان است که تبدیل به دغدغه او شده است؛ چهره‌هایی که خود را آلترناتیوی برای رئیس‌جمهور نهم می‌دانند و اینگونه رقابتی میان جناحی را رقم خواهند زد.

 الگویی که مهدوی کنی به حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان حزبی گسترده در سراسر کشور ارائه داد ادامه دادن رویه انتخابات مجلس هشتم بود؛ وی آنچه را که «گذشت و سهم‌خواهی نداشتن» حزب موتلفه خواند ستود و لازمه حضور در صحنه سیاسی کشور را استمرار «الگوی جبهه متحد اصولگرایان» دانست، چرا که به اعتقاد او اصولگرایان با «همین الگو» می‌توانند «بسیاری از مشکلات را حل کرده و در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشند».

ریاست‌جمهوری - اولویت برنامه‌های جمعیت ایثارگران
الیاس نادران دبیر کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که تشکل متبوعش اصلی‌ترین مدافع احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری بود با پایان یافته دانستن ماموریت 6 + 5 بعد از انتخابات مرحله‌ دوم مجلس این نقطه را آغاز تلاش‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری در جبهه اصولگرایان اعلام کرد.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که صبح دوشنبه را برای اعلام مواضعش در سال جدید برگزیده بود کنگره‌ سراسری دوسالانه اش را که در اعلام رئوس موضوعات آن توسط الیاس نادران « بحث انتخابات ریاست‌جمهوری » رتبه اول و سپس «مشکلات اقتصادی و تورم و بیکاری» اولویت‌های پنجم تا آخر را به‌خود اختصاص داده است  اواخر اردیبهشت برگزار می‌کند تا اولین حزبی باشد که موضع رسمی اش را در کنگره حزب درباره رئیس‌جمهور دهم اعلام کند.

در همین نشست خبری «حسین فدایی» دبیر کل جمعیت ایثارگران با « نیم‌نگاهی به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری » خواندن  یکی از دستور کارهای کنگره آتی جمعیت ایثارگران سعی کرد از ورود زودهنگام به این موضوع اجتناب کند.

اصلاح طلبان گزینه‌های موجودشان را به نام کرده‌اند و بزرگان اصولگرا احتیاط را ضروری می‌دانند؛ اما سودای قدرت هوش از سر می‌برد و هر آن کس که خود را شایسته ریاست‌جمهوری باشد وسوسه می‌کند تا در رقابتی پیش از موعد به سنجش وضعیت موجود بپردازد؛ حتما ژست‌ها و تواضع‌ها، نقدها و راهکارها و نفی‌ها و اثباتهایی که از این پس شاهد هستیم می‌تواند بخشی از سوداگران دهمین ریاست‌جمهوری را مشخص کند.