به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، با بالاتر رفتن سطح آگاهی عموم در ارتباط با لزوم و اهمیت حفظ اطلاعات و حریم خصوصی افراد و عدم افشای آن به ویژه توسط مشتریان خدمات بانکی و کاربران خدمات غیرحضوری بانکها، کلاهبرداران نیز شگردهای کلاهبرداری خود را به روزتر کرده و سعی میکنند با بازطراحی روشهای قبلی، اقدامات سوء خود را پیاده کنند.
یکی از این تکنیکها، مهندسی اجتماعی است که در این روش کلاهبردار سعی میکند تا به جای استفاده از روشهای معمول و مستقیم نفوذ و جمعآوری اطلاعات، فرد را به فاش کردن اطلاعات خود با روشهای ایجاد اعتماد مانند اعلام خبر برنده شدن در قرعه کشی و ادعای پخش گفت و گوی تلفنی با شخص به عنوان برنده در رادیو و... متقاعد و پس از ایجاد باورپذیری، اطلاعات حساب وی را دریافت کند.
طی روزهای اخیر تماسهایی از این دست با تعدادی از مشتریان بانک ملی ایران گرفته شده که کلاهبردار پس از دادن اطلاعاتی از مشتری از جمله نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و یا نام بانک، درخواست شماره ملی، شماره کارت و... برای واریز وجه جایزه میکند.
همچنین در روشی دیگر، برخی افراد سودجو نیز پیامکهایی حاوی شماره کارت بانکی به مشتریان ارسال و درخواست واریز مبلغ بدهی یا وجه میکنند.
در این روش شیادان با توجه به عدم آگاهی و کنترل اطلاعات توسط گیرندگان پیامک، نسبت به فریب هموطنان اقدام نموده و از مشتریان کلاهبرداری میکنند.
بانک ملی ایران تاکید میکند مشتریان گرامی برای پیشگیری از کلاهبرداری های احتمالی و متضرر شدن خود، در صورت دریافت این گونه پیامک و تماسهای مشکوک از ارایه اطلاعاتشان جدا خودداری کنند.