سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: برای پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا مردم باید از تجمع غیرضروری در مکان‌های عمومی روستایی و شهری مرکز شهرستان پرهیز کنند.

سید علیرضا پورمازار سه‌شنبه سیزدهم اسفند در جلسه کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی ویروس کرونا افزود: تجمع افراد در مکان‌های مختلف عمومی در انتقال این ویروس بسیار موثر است.

وی ادامه داد: باید از برگزاری برخی جلسه‌های عمومی و تجمع‌ها بیش از گذشته پرهیز شود و از این طریق از شیوع کرونا جلوگیری به عمل آید.

این مسئول همچنین از مردم خواست برای پیشگیری از این ویروس از برخی سفرهای غیرضروری خود و خانواده پرهیز کنند.

پورمازار اظهار کرد: رعایت حال دیگران و  احترام به تصمیم‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مسئولان ستاد پیشگیری نقش مهمی در کاهش مشکلات دارد.

وی بیان کرد: عفونت‌زدایی مکان‌های عمومی توسط دستگاه‌های اداری با همکاری مردم و تشکل‌ها  از دیگر موارد مهم پیشگیری از شیوع این ویروس است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان  مهریز همچنین به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها اشاره کرد و یادآور شد: باید همه خود مراقب باشند و نکات ایمنی و توصیه‌های درمانی و بهداشتی را دقیق مراعات کنند.

همچنین فرماندار مهریز گفت: مردم به هیچ عنوان به شایعات توجه نکنند و فضای مجازی اجازه انتشار هر شایعه‌ای را به خروجی خود ندهد.

رضا زارع‌زاده مهریزی از همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست در اطلاع‌رسانی و آموزش مردم  همکاری لازم را داشته باشند.

وی خواستار نصب بنر در شهر،  استفاده از صابون مایع و پرهیز از هرگونه تجمع در سطح شهرستان شد.

این مسئول اظهار کرد: آموزش به مردم و دانشجویان و چاپ بنرهای آموزشی در ورودی اداره‌ها و استفاده از صابون مایع در مجتمع بین‌راهی ضروری است.

زارع زاده مهریزی گفت: مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در آموزش به مردم در مساجد و ضدعفونی سطوح مساجد اهمیت زیادی در پیشگیری از این بیماری دارد.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت از جمله شستن دست خیلی کمک‌کننده است چون این ویروس با رعایت اندک بهداشت قابل کنترل است.

هرچند مدارس مهریز تا پایان هفته جاری تعطیل است، به گفته سیدکاظم حسینی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان،  فضای ۱۰۰ مدرسه شهری و روستایی دخترانه و پسرانه شهرستان در مقاطع مختلف تحصیلی علیه بیماری کرونا ضدعفونی شد.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، امروز تعداد بیماران مشکوک به کرونا که از ابتدا تاکنون در بیمارستان‌های این استان بستری شدند را ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

دکتر محمود نوری شادکام گفت: از ۸۴ نفر نمونه اخذ شد که تست پنج نفر مثبت، ۱۳ نفر منفی، تعداد فوتی‌ها با تست مثبت ۲ نفر و تعداد فوتی‌های مشکوک به کرونا ۶ نفر بود و  این  مدت ۹۱ نفر با بهبودی از مراکز درمانی مرخص شدند.

بنا بر اعلام روز سه‌شنبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، تاکنون ۲ هزار و ۳۳۶ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۷۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۷۵ نفر هم بهبود یافتند.

کرونا همانند بسیاری از بیماری‌ها خصوصا آنفلوآنزا با رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و ماندن در منزل قابل پیشگیری است.

 ویروس کرونا از طریق تماس با قطره‌های تنفسی، مدفوع افراد آلوده، ذرات و ناقل‌های بی‌جان انتقال می‌یابد، دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا چگونگی انتقال ویروس  را که این روزها بهداشت جهانی را با وضعیت اضطراری مواجه کرده است، تعیین کنند.

آب، مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان از جمله اشیایی چون لباس یا وسایل منزل، ممکن است منبع عفونت باشند، به ویژه اگر به ترشح تنفسی یا مدفوع فرد مبتلا آلوده شده باشند.

مقامات بهداشت چین متوجه این خطر شدند و از همین رو شهروندان خود را به نوشیدن آب جوشانده شده، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می‌کنند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.