زمستان کرونا سپری خواهد شد و بهار عافیت و تابستان سلامت فرا خواهد رسید و روسیاهی به زغال‌هایی خواهد ماند که با احتکار اقلام بهداشتی، گرمای عشق و دوستی را از هموطنان خود دریغ می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا گیلان، این روزها مقابله با ویروس و بیماری کرونا حد و مرز نمی‌شناسد و پزشکان و پرستاران با ایثار در خدمت، نشان سرداران سلامت گرفته‌اند، اما محتکران اقلام بهداشتی نیز با فرومایگی هرچه تمام‌تر، دغدغه سلامت مردم را دستمایه سود دانسته و پرونده زندگی خود  را سیاه کرده‌اند.

احتکار به معنی انبار کالاهای مورد نیاز مردم با نیت گرانفروشی و سود، رفتاری مذموم و غیرانسانی است و در شش سوره قرآن کریم، به عنوان زمینه‌ساز تباهی و در ردیف گناهانی همچون قتل نفس و تعدی به مال و حق یتیم ذکر شده است.

در سوره مطففین می‌فرماید: «ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون و اذا کالو هم او وزنو هم یخسرون». وای به حال کم‌فروشان؛ آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می‌گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می‌کنند اما هنگامی که چیزی را تحویل مردم می‌دهند، با پیمانه و وزن کمتر می‌دهند.

هرچند در روایات اسلامی ذخیره غلات و اقلام مشابه آن به عنوان مصادیق احتکار ذکر شده اما مخفی کردن کالاهای مورد نیاز مردم در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، حکم احتکار دارد و حکومت اسلامی بنا بر مصلحت عمومی، به تعزیر مالی و برخورد قانونی با محتکران اقدام می‌کند و بسیاری از علما بر فروش یا عرضه عمومی اجناس احتکار شده، اجماع نظر دارند.

فعل زشت و کریه مخفی کردن اقلام بهداشتی نظیر الکل، ضدعفونی‌کننده‌ها و ماسک و دستکش و کسب سود، که افراد سودجو به دنبال افزایش تقاضای مصرف برای پیشگیری از بیماری کرونا به آن دست می‌زنند، کریه‌ترین رفتار قابل تصور در این روزهاست.

اگرچه دستگاه‌های نظارتی، بسیج، نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی انبارهای محتکران اقلام بهداشتی را کشف می‌کنند و قوه قضائیه طبق اعلام رسمی، به محتکران رحم نخواهد کرد، اما این زالوصفتی در افراد منفعت‌طلب، باید در وجود خود آنها ریشه‌کن و درمان شود.

خرید قبلی و انبارداری، احتکار را توجیه نمی‌کند

بعضی محتکران معتقدند که کالاها را قبل از افزایش قیمت‌ها خریداری و در انبار ذخیره کرده‌اند و هرگز نیت احتکار نداشته‌اند، اما باید به اینگونه مدعی‌ها این پرسش را داد که چرا اکنون که مردم به کالاهای شما احتیاج مبرم دارند، آنها را از انبارها خارج نمی‌کنید؟ آیا این کار هدفی جز گرانفروشی و سودجویی از نیاز مردم دارد؟

زمانی که فروشنده و عرضه‌کننده دیگری در نزدیکی شما نیست، خودداری شما از فروش کالاهای انبار شده، جز احتکار چه عنوانی می‌تواند داشته باشد؟

آشکار است که بین احتکار و انبارداری تفاوت و فاصله بزرگی وجود دارد و هرگاه ذخیره کردن کالا موجب ایجاد بازار سیاه، دلال‌بازی، واسطه‌گری و سود سرشار ناشی از کمبود آن شود، احتکار انجا شده است و انبارداری اجناس برای عرضه تدریجی و به تناسب تقاضای خرید، تعریفی مجزا دارد.

محتکران از نیکوکاران عبرت بگیرند

در مقابل زالوهای محتکر نیز دستگاه‌ها، کارخانه‌ها و افرادنیکوکار با تغییر کار و چرخه فعالیت واحدها و کارگاه‌های خود به تولید و عرضه اقلام بهداشتی برای تامین نیازها تلاش و برای رفع دغدغه‌های بهداشتی جامعه شبانه‌روز خدمت می‌کنند.

آگهی‌های فوت عادی برخی هموطنان بر در و دیوار شهرها به چشم می‌خورد که با خط درشت نوشته شده، هزینه برگزاری مجالس ترحیم متوفی به خرید و توزیع رایگان الکل، ماسک، ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌ها اختصاص یافت.

محتکران که در این بازار عشق و ایثار، روسیاهی را برگزیده‌اند، از روسفیدان این معرکه درس بگیرند که در خط مقدم جنگ با کرونا در بیمارستان‌ها، با ویروس مخرب دست و پنجه نرم می‌کنند و به ازای علاج هر بیمار مبتلا به کرونا یا آنفلوانزا، گویی جان ملتی را نجات می‌دهند و هم نزد مردم از ارج و قرب برخوردارند و هم پیش داور متعال سربلند هستند.

شاید برای نابودی ویروس احتکار نیز الکلی از جنس انصاف و مروت لازم است تا کسانی که به کرونای احتکار آلوده‌اند، ضدعفونی و گندزدایی شوند و به کسب و کار و سود حلال قانع باشند.

ویروس کرونا که در بیش از ۷۰ کشور جهان باعث بیماری و گاه مرگ برخی انسان‌ها می‌شود، جزو خانواده بزرگ ویروس‌ها و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

با گسترش این بیماری، تقاضا برای مصرف اقلام بهداشتی افزایش یافته و در برخی شهرها و داروخانه‌ها کمیاب شده است و محتکران نیز به انبار و گرانفروشی آن کالاها دست می‌زنند.