مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات‌ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: شهروندان توصیه‌ها و نکات ایمنی در خانه تکانی را جدی بگیرند.

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، مجید علیپور، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به آغاز خانه تکانی برای به استقبال رفتن سال جدید توصیه‌هایی برای کاهش تلفات و رعایت نکات ایمنی مطرح می‌شود و رعایت نکات ایمنی در خانه‌تکانی از جمله موارد مهمی است که باید در حین کار برای جلوگیری از آتش‌سوزی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به آن توجه شود.  

 وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از ماسک و تهویه مناسب استفاده و از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف(پودرهای شست وشو، وایتکس، جرم‌گیر و غیره) اکیدا خودداری کنند، زیرا که این کار موجب آزاد شدن بخارات سمی از جمله گاز کلر شده و به ریه، چشم و پوست افراد آسیب جبران ناپذیری می‌رساند.  

 علیپور در ادامه افزود: افراد هیچ‌گاه برای از بین بردن لکه‌های لباس از مایعات اشتعال پذیر مثل بنزین و تینر به خصوص در محیط بسته استفاده نکنند زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخارات این‌گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و گاه بیهوش شدن فرد خواهد شد.  

 وی بیانکرد: از قرار دادن وسایل رنگ و نقاشی ساختمان(رنگ، تینر، فرچه آغشته به رنگ و غیره) در بالکن یا پشت بام جداخودداری کنند، زیرا با سرایت کوچک‌ترین جرقه از مواد محترقه به خصوص در شب آخرین چهارشنبه سال(چهارشنبه‌سوری) شاهد وقوع آتش سوزی و ایجاد خسارت (گاه غیر جبران) در ساختمان خواهند بود.  

 علیپور در ادامه تأکید کرد: گاهی دلیل بروز برخی حوادث برای افراد هنگام خانه تکانی، بی‌دقتی آن‌ها است بالا رفتن از نردبانی که سطح اتکای آن پایدار و محکم نشده، استفاده از بنزین برای پاک کردن وسایل بدون توجه به حساسیت آن در برابر اصطکاک و گرما از جمله این موارد است.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد ادامه داد: شست‌وشوی وسایل برقی در سقف و ارتفاع منزل مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد وجود دارد، بنابراین نخست باید برق وسیله برقی را قطع و سپس آن را پاک و حتما از کفش یا کف‌پوش عایق استفاده کنند.  

وی گفت: بهتر است افراددر زمان جابه‌جایی لوازم‌خانگی به ویژه اجاق گاز کاملا احتیاط کنند و همه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و سیلندر را با کف آب و صابون کنترل کنند و از نشت نداشتن گاز مطمئن شوید، ضمنا برای تعویض به موقع شیلنگ‌های رابط گاز که فرسوده باشد، اقدام کنند.  

 وی ادامه داد: افراد توجه داشته باشند که شارژ به موقع خاموش‌کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه می‌تواند کمک بسزایی در زمان آتش‌سوزی احتمالی باشد بنابراین توصیه می‌شود برای شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام کنند.  

 علیپور تاکید کرد: افرادی که به شوینده و گازهای متصاعد شده از آن حساسیت دارند می‌توانند از آب، سرکه سفید، جوش شیرین، آب لیموترش، صابون و پودر صابون‌های طبیعی بدون عطر برای نظافت خانه استفاده کنند.  

علیپور اضافه کرد: استفاده از دستکش مناسب یکی از بهترین برای پیشگیری از اگزما است افراد سعی کنند تا جایی که مقدور است از تماس مستقیم دست‌ها با انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها خودداری کنند.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در پایان بیان کرد: خانه تکانی از جمله آداب کهن ایرانیان در استقبال از سال نو و به معنای نظافت کامل خانه است که نتیجه آن می‌تواند بسیار خوشایند و مطبوع باشد، اما در صورت بی‌دقتی و رعایت نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت افراد وارد کند.