به گزارش همشهریانلاین به نقل از ارنا، شفیع بهرامیان، مدرس علوم ارتباطات اجتماعی در استان آذربایجانغربی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: ترس از ابتلا به کرونا بیش از خود بیماری برای جامعه مضر است و حتی این استرس موجب تضعیف عملکرد و سیستم دفاعی بدن میشود؛ اما این ترس نباید موجب تضعیف همبستگی اجتماعی شود.
وی بیان کرد: اطلاعرسانی یکی از وظایف رسانههاست اما نقش دیگری هم در شرایط فعلی برای رسانه وجود دارد که «ایجاد همدلی عمومی برای مقابله با کروناست».
بهرامیان بیان کرد: در کنار جلوههای متعددی که از همبستگی در جامعه وجود دارد، بالا بردن قیمت برخی اجناس نشاندهنده کرونای اقتصادی و تورم عجیب و غریبی است که باید در محتوای رسانهها به آن توجه شود.
وی گفت: مردم در این روزها به آرامش و سرگرمی نیاز دارند و رسانه میتواند با تولید محتوای سرگرمکننده مردم را در خانه میخکوب کند تا مردم از مسائل کرونا دور باشند.
این مدرس رشته ارتباطات گفت: بحث کنترل هیجانات و کاهش استرس از دیگر وظایف رسانههاست و در کنار اخبار بدی که از کرونا منتشر میشود، اخبار خوب بهبودیافتگان و روند ساخت واکسن توسط متخصصان نیز باید برجسته شود و مردم امید داشته باشند که این ایام هم میگذرد.
بهرامیان افزود: تجمع عدهای در یک مقابل یک هتل یا درمانگاه به ظن نگهداری چند بیمار کرونایی در آن، حاوی سیگنالها و پیامهای ناخوشایندی است و به فرض صحت خبر، مردم باید به حقوق شهروندی دیگران احترام بگذارند.
وی اضافه کرد: متخصصان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی در کنار اساتید حوزه رسانه باید دست به دست هم بدهند و به دنبال راهکارهای مدیریت و کنترل عمومی هیجان ناشی از ترس کرونا باشند.
بررسیها در مورد «همبستگی اجتماعی» از دیدگاه قرآن کریم نیز برخی از واژهها همچون اخوت دینی، اعتصام، صراط مستقیم، امت واحده، صلح و اصلاح، تألیف بین قلوب، سلم و حزبالله و وحدت را پیشرو قرار میدهد.