تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۳

گروه بورس: آخرین آمار دریافتی حاکی از آن است که شرکت‌های خودروساز، پرطرفدارترین سهام بورس تهران در آغاز سال جدید بوده‌اند

به گزارش خبرنگار همشهری، با آغاز سال جدید بازار سهام دستخوش تغییرات جدیدی شده و همزمان با این تغییرات سهام شرکت‌های خودروساز با استقبال سهامداران مواجه شده‌اند. هرچند هنوز بازار جهت اصلی خود را پیدا نکرده است و قطعا ظرف روزهای آتی و با عرضه سهام شرکت‌های جدید معاملات بازار تغییر خواهد کرد اما در شرایطی که این روزها سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات با نوسانات متعددی همراه شده سهامداران به سمت خرید سهام شرکت‌های خودروسازی روی آورده‌اند.

ظرف 2 هفته گذشته شاخص بورس تهران به طور متناوب تحت تاثیر افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های معدنی با نوسان مواجه شده است. در حال حاضر حدود 35درصد از ارزش کل بازار سهام در اختیار سهام گروه معادن و فلزات است و هرگونه نوسان این شرکت‌ها زمینه‌ افزایش یا کاهش شاخص را فراهم می‌کند.

اما آخرین آمار دریافتی نشان می‌دهد که در داد‌و ستدهای فروردین ماه بورس تهران 2شرکت ایران خودرو و پارس‌خودرو توانسته‌اند توجه تعداد زیادی از سهامداران را به سوی خود جلب کنند و در صدر جدول معاملات بورس جای بگیرند.
براین اساس در طول فروردین ماه امسال تعداد 2هزار و 731 نفر اقدام به خرید سهام شرکت ایران خودرو کرده‌اند. این تعداد سهامدار در طول این مدت 22/7 میلیون سهم شرکت ایران خودرو را خریداری کرده‌اند.

پس از ایران خودرو، شرکت پارس خودرو با 2هزار و 265خریدار در رتبه دوم جدول بورس جای گرفته است .حجم معاملات پارس خودرو درفروردین ماه به2/ 262 میلیون سهم رسیده است. این در حالی است که شرکت زامیاد نیز با 2هزار و 612 خریدار در رده 10شرکت پرطرفدار بورس در فروردین‌ماه جای گرفته است. در این مدت همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، گل‌گهر، فولاد خوزستان، بانک پارسیان و ملی صنایع مس نیز در میان شرکت‌های پرطرفدار بورس جای گرفتند.

کاشی‌سازی در صدر پرسودها
معاملات بورس تهران در فروردین ماه امسال در شرایطی پیگیری شد که شرکت‌ کاشی الوند عنوان سودآورترین سهام بورس را از آن خود کرد. ارزش هر سهم کاشی الوند در فروردین ماه بالغ بر 54درصد رشد کرده است.
کاشی سینا نیز در طول یک ماه سپری شده سال جدید با 26درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.  اما آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد که روال سودآوری سهام شرکت‌های کوچک در سال جدید نیز همانند سال گذشته همچنان ادامه دارد. 

در سال 86 نیز شرکت‌های کوچک در صدر سودآورترین سهام بورس قرار داشتند.  به غیر از 2شرکت کاشی الوند و کاشی سینا می‌توان از شرکت‌های داروسازی کوثر، گرانیت بهسرام، خدمات کشاورزی، سرمایه‌گذاری آذربایجان و سرمایه‌گذاری شاهد نام برد. ارزش هر سهم شرکت‌های داروسازی کوثر، گرانیت  بهسرام و خدمات کشاورزی در طول فروردین‌ماه به ترتیب 37، 34 و 30درصد رشد کرده است. همچنین سهامداران بورس در فروردین ماه امسال 236/3 میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و 66میلیون سهم شرکت آلومینیوم ایران را خریداری کردند.