جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا روز یکشنبه ۱۸ اسفند رسما دستور قرنطینه یک چهارم جمعیت ایتالیا را صادر کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اندکی پس از نیمه شب در ساعات اولیه روز یکشنبه جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا  دستور ممنوعیت ورود به وخروج از منطقه لومباردی در شمال ایتالیا و ۱۴ منطقه دیگر مرکزی و شمالی ایتالیا را صادر کرد. این اقدامات فوق‌العاده تا ۳ آوریل (۱۵ فروردین) ادامه خواهند داشت.

. افراد فقط در موارد ضروری از جمله دلایل شغلی با تصویب مقامات محلی اجازه ورود و خروج را خواهند داشت. این فرمان همچنین همه رویدادهای عمومی را ممنوع می‌کند، از جمله سینماها، تئاترها و سالن‌های ورزشی تعطیل می‌شوند.

هنوز روشن نیست که این فرمان چه تاثیری بر حرکت هواپیماها و قطارها خواهد داشت. بر اساس دستورالعمل عمومی جدید، مقامات قضایی محلی می‌توانند درباره لغو کردن پروازها تصمیم بگیرند.

در حال حاضر هنوز می‌توان با قطار و هواپیما به لومباردی سفر کرد، اما در چند ساعت آینده، ایست‌های بازرسی در محل‌های عوارض، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها برپا خواهد شود. حمل و نقل عمومی درون شهرهای قرنطینه شده همچنان فعال خواهند ماند.

ایتالیا روز یکشنبه بزرگترین افزایش روزانه در موارد عفونت کروناویروس را از هنگام شروع همه‌گیری ۲۱ فوریه اعلام کرد. شمار افراد دچار عفونت نسبت به ۲۴ ساعت گذشته با افزایشی ۱۲۴۷ موردی به ۵۸۸۳ مورد رسید. شمار تلفات ناشی از کووید-۱۹ هم در ایتالیا به ۲۳۳ نفر رسید.

سرنوشت بازدیدکنندگان خارجی که در مناطق قرمز در شمال ایتالیا گیر افتاده‌اند، هنوز روشن نیست.

اقدامات ایتالیا بازتاب‌دهنده کار چینی‌ها درقرنطینه حدود ۶۰ میلیون نفر در ایالت هوبی در مرکز چین است که اکنون به هفته ششمش رسیده است. محدودیت‌های مسافرتی که چین اعمال کرد دیرتر از آن بود که مانع از انتقال ویروس به جاهای دیگر جهان و ایجاد کانون‌های ثانوی شیوع شود، اما سازمان جهانی بهداشت از چین به خاطر کند کردن روند انتشار ویروس به کشورهای دیگر و «خریدن زمان برای جهان» در رویارویی با این شیوع تقدیر کرد.