مسئولان استان زنجان مدعی هستند که بر عرضه مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش و ماسک، نظارت دارند، اما در روزهای اخیر داروخانه‌ها از فروش این اقلام به مردم خودداری می‌کنند.

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با شیوع بیماری کرونا، محتکران دراستان زنجان با ترفندهای مختلف در حوزه مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش، برخی محصولات باغی و کشاورزی را در انبارها مخفی کردند و یا قیمت‌ها را افزایش دادند.

ماسک، ماده ضد عفونی کننده، دستکش و سایر اقلام پزشکی که این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز مردم است، در انبارها و برخی داروخانه‌ها تلنبار شده و مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

ماسک، ماده ضد عفونی کننده، دستکش و سایر اقلام پزشکی که این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز مردم است، در انبارها و برخی داروخانه‌ها تلنبار شده و مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند که دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی با ورود به این عرصه چهره خائنین به ملت و نظام ایران را برملا می‌کنند.

انبارهای پر از دارو که بنا به ادعای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از وجود آنها کسی خبر ندارد، ولی در کنکاش و بررسی دادستان زنجان در فاکتورهای صادره شده توسط فلان شرکت پخش معلوم می‌شود کسانی که مدعی شدند از وجود این انبارها خبر ندارند خودشان طرف معامله صاحبان این انبارها هستند.

درحالی‌که پرستاران و جامعه پزشکی استان در تلاش شبانه روزی و بسیجی وار برای رفع مشکل بیماری کرونا هستند و به جنگ با این بیماری رفتند و در حالی که باید همه آحاد جامعه برای مقابله با این بیماری با هم و در کنار هم باشند، دواخانه‌ای در منطقه‌ای محروم شهر زنجان از عرضه مواد ضد عفونی و اقلام بهداشتی به مردم خودداری می‌کند.

طی روزهای اخیر دادستان زنجان، نیروهای امنیتی و بازرسین سازمان صمت و تعزیرات، تلاش شبانه روزی برای کشف و برخورد با سودجویان حوزه بهداشت و درمان را تشدید کردند و انبارهای بزرگ و کوچک و چندین داروخانه متخلف شناسایی و برخی‌ها با دستور دادستان زنجان که در روند سرکشی‌ها حضور دارد، پلمب شده است.

در این میان در حالی متولیان حوزه بهداشت و درمان می گویند که اقلام بهداشتی و درمانی در سطح داروخانه‌های استان توزیع می‌شود که با وجود مراجعات متعدد هیچ‌یک از داروخانه های حاضر به عرضه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده نشده‌اند و مدعی شدند که یا تمام شده و یا اصلاً اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای آنها توزیع نشده است.

خودداری داروخانه‌ها از عرضه مواد بهداشتی

یک شهروند زنجانی گفت: هر روز مسئولان اعلام می کنند فردا مواد ضد عفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا در داروخانه ها توزیع می‌شود، ولی با وجود مراجعات مکرر داروخانه ها از عرضه این محصولات خودداری می کنند.

امیری با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا در شهر زنجان نتوانسته حتی یک ماسک و یا مواد ضد عفونی کننده و دستکش تهیه کند، ادامه داد: اگر ماسک برای افراد سالم توصیه نمی شود چرا خود مسئولان در جلسات و یا بیرون از محل کارشان از ماسک و دستکش استفاده می کنند.

وی افزود: برخی داروخانه ها با وجود داشتن مواد و اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده ازعرضه آنها به مردم خودداری می‌کنند.

تولید ادامه دارد

این در حالی است که استاندار و سایر مسئولان اجرایی استان اظهارکردند مشکلی در زمینه تولید و عرضه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در استان وجود ندارد.

استاندار زنجان، شنبه هفدهم اسفندماه در جلسه کمیته بررسی و توزیع اقلام بهداشتی تاکید کرد: مشکلی در خصوص مواد ضد عفونی کننده و ماسک و دستکش در مراکز درمانی نداریم.

«فتح الله حقیقی» با بیان اینکه مشکلی در خصوص مواد ضد عفونی کننده و ماسک و دستکش در مراکز درمانی نداریم، افزود: ۶ واحد تولیدی مواد ضد عفونی کننده و یک واحد تولید ماسک در استان با افزایش ظرفیت تولید می‌کنند و شیفت کاری خود را افزایش دادند تا موادبهداشتی ضروری را تولید کنند.

حقیقی همچنین روز دوشنبه در جلسه کمیته نظارت و بازرسی بر تولید و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز، عنوان کرد: دو کارخانه تولیدی بعنوان واحدهای تولید کننده مواد شوینده و ضدعفونی کننده بصورت سه شیفت در حال فعالیت هستند و با تامین الکل مورد نیاز آنها تا پایان هفته بازار استان از وجود اسپری و ژلهای ضدعفونی کننده اشباع می شود.

استاندار زنجان گفت: همه اقلام تولید شده مانند ماسک، محلول ها، ژل ها و اسپری های ضدعفونی کننده باید در اختیار شرکت تعاونی داروسازان قرار گیرد تا از این طریق در داروخانه ها و بیمارستان ها توزیع شود و تمام تولیدات باید در اختیار تعاونی داروسازان استان قرار گیرد و هیچکس حتی فرمانداران مناطق حق دخالت و سفارش ندارند.

نظر دادستان

دادستان عمومی و انقلاب زنجان با اشاره به رصد جدی مراکز عرضه‌کننده مواد ضدعفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی در شهر، از کشف ۵ مرکز تولید این مواد به صورت غیربهداشتی و غیراستاندارد خبر داد و گفت: با توجه به شرایطی که امروز جامعه با آن دست به گریبان است، با افرادی که اقدام به سودجویی از نیاز امروز مردم کنند، برخورد جدی خواهد شد.

حجت‌الاسلام «محسن کرمی» با بیان اینکه احتکار مواد ضدعفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی از جمله ماسک در شرایطی که جامعه با شیوع ویروس کرونا در گیر است، یک اقدام سودجویانه و غیراخلاقی و مهم‌تر از همه غیرقانونی به‌شمار می‌رود، ادامه داد: امروز مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌های نظارتی، رصد فعالیت واحدهایی است که اقلام غیراستاندارد در اختیار مردم که نیاز اصلی‌شان است، قرار می‌دهند.

حجت الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه برای پلمب واحدهای متخلف با هیچ‌کس مماشات نخواهیم کرد و تا به امروز نیز پلمب واحدهای متخلف با قوت ادامه داشته است، افزود: برخی از کشفیات صورت گرفته طی روزهای اخیر شامل واحدهایی است که نزدیک به دو سال فعالیت بدون مجوز داشته و از واحد خود به عنوان انباری برای احتکار و محل فروش محصولات غیراستاندارد خود استفاده می‌کردند.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان با یادآوری اینکه تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) برای رصد فعالیت‌های سودجویانه ادامه دارد و امروز نیز شاهد کشف یک واحد تولیدی مواد دارویی غیراستاندارد بودیم که این واحد نیز پلمب شد، گفت: با توجه به اینکه مردم در شرایط کنونی نیاز مبرم به مواد ضدعفونی کننده دارند، به همین خاطر سوءاستفاده در این زمینه منجر به برخورد جدی قضایی خواهد شد.

توزیع ۲۳ هزار ژل ضد عفونی کننده 

  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم گفت: طی چند روز گذشته بیش از ۲۳ هزار ژل ضد عفونی کننده در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

«جواد تاج کی» با بیان اینکه برای توزیع اقلام بهداشتی به مراکز درمانی در استان زنجان مشکلی نداریم، ادامه داد: طی چند روز گذشته بیش از ۲۳ هزار ژل ضد عفونی کننده در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان ۱۱۰ داروخانه دارد، افزود: از امروز بیش از ۲ هزار ژل ضد عفونی کننده در داروخانه‌های زنجان توزیع می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین