تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰

صدف کوه‌کن: سوژه تکراری است. هفته گذشته، باز هم دکتر مینو محرز، رئیس انجمن علمی بیماری‌های عفونی، برای چندمین بار از روند رو به افزایش آمار مبتلایان به تب مالت در کشور اظهار نگرانی کرد

وی گفت: متأسفانه بیماری تب مالت در کشور بسیار زیاد شده اما دامپزشکی مدعی است واکسیناسیون دام‌ها را انجام داده است.

به گفته این متخصص عفونی، فاصله درازمدت در واکسیناسیون و واکسینه نشدن به موقع دام‌ها در سال‌های گذشته، باعث شده  این بیماری از کنترل خارج شود.

با این‌حال، مسئولان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با همشهری، همچنان این خبر را به شدت تکذیب می‌کنند.

چنانچه دکتر مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بی‌سابقه خواندن تعداد دام‌هایی که در کشور تحت واکسیناسیون تب مالت قرارگرفته اند، به همشهری می‌گوید: ما در سال گذشته، افزایش بی‌سابقه واکسیناسیون دام‌ها را داشته‌ایم و این نشان از سطح بالای ایمنی در دام‌ها می‌دهد.

وی تمامی این آمار‌ها را مستند خوانده و ادامه می‌دهد: آمار‌های مربوط به این ایمن‌سازی‌ و واکسیناسون گسترده، در شوراهای سلامت استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، موجود است که همگی نشان از کاهش ابتلای جمعیت دامی به بیماری تب مالت دارند.

نوروزی همچنین بودجه ۱۶.۵ میلیارد تومانی که از محل یارانه‌های دولتی به طرح گسترده واکسیناسیون دامی اختصاص یافته را در طول تاریخ دامپزشکی بی‌سابقه خوانده و می‌گوید: میزان واکسینه کردن دام‌ها نه تنها کاهش نیافته که روند رو به جلو و مثبتی هم داشته است.

مردم را آگاه کنید

درحالی‌که دکترمحرز با اشاره به علاقه وافر مردم برای استفاده از لبنیات محلی و غیرپاستوریزه، این مسئله را هم در افزایش بیماری تب مالت مؤثر دانسته و تصریح می‌کند ناآگاهی مردم از مشکلاتی که مصرف لبنیات محلی به‌دنبال دارد، تا حدود زیادی بر روند ابتلای افراد به تب مالت اثرگذار است، وزارت بهداشت نسبت به این مسئله کاملا بی‌تفاوت است.

دکتر محرز معتقد است  همه محصولات لبنی که روی بسته بندی آنها عبارت پاستوریزه به چشم می‌خورد، قابل اعتماد نیست و می‌گوید: برخی از این محصولات لبنی مشکل دار، در کارگاه‌های کوچک که مجوز هم دارند تولید می‌شوند و این به خاطر نبود نظارت دقیق بر روند تولیدات آنهاست.

دکترمحمدرضا شیرزادی، رئیس دفتر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، نیز موضوع ابتلای افراد به تب مالت در ایران را مسئله تازه‌ای نمی‌داند که مربوط به امروز و دیروز باشد و در این رابطه می‌گوید: این بیماری نه تنها در ایران که دراکثر کشورهای شرق دریای مدیترانه همیشه بوده و هست و اتفاقاً در ۲ دهه اخیر  و به‌دنبال اقدامات مثبت سازمان دامپزشکی در جهت واکسینه کردن دام‌ها، کاهش هم داشته است!

وی در ادامه به لزوم پیشگیری در همه زمان‌ها اشاره کرده و می‌گوید: از آنجایی که انتقال تب مالت از دام‌های آلوده به انسان، وجود دارد، باید به مردم آگاهی داده شود که از مصرف لبنیات محلی و غیرپاستوریزه خودداری کنند و مواد غذایی نظیر پنیر، خامه و شیررا حتما از انواع پاستوریزه انتخاب کرده و آنها را از مکان‌های معتبرخریداری کنند.

تب مالت  موضوعی  تازه نیست

دکترمحمدرضا شیرزادی، رئیس دفتر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، معتقد است: موضوع ابتلای افراد به تب مالت در ایران، مسئله تازه‌ای نیست که مربوط به امروز و دیروز باشد چرا که این بیماری نه تنها در ایران که دراکثر کشورهای شرق دریای مدیترانه همیشه بوده و هست و اتفاقا در ۳ دهه اخیر و به‌دنبال اقدامات مثبت سازمان دامپزشکی در جهت واکسینه کردن دام‌ها، کاهش هم داشته است، اما تمام اینها سبب نمی‌شود از مردم نخواهیم احتیاط‌های لازم را به کار برند چرا که بی‌توجهی مردم به مصرف محصولات لبنی پاستوریزه، مهم‌ترین چالش موجود در زمینه تب مالت است.

وی همچنین به لزوم پیشگیری در همه زمان‌ها اشاره کرده و به همشهری می‌گوید: از آنجایی که انتقال تب مالت از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد، باید به مردم آگاهی داده شود که از مصرف لبنیات محلی و غیرپاستوریزه خودداری کنند و مواد غذایی نظیر پنیر، خامه و شیر را حتماً از انواع پاستوریزه انتخاب کرده و آنها را از مکان‌های معتبرخریداری کنند.

وی همچنین، مصرف بستنی‌های خامه دار سنتی را با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما، یکی دیگر از عوامل مخاطره آمیز دررابطه با تب مالت ذکر می‌کند.

کاهش یا افزایش؟

شیرزادی به آمار روبه کاهش موارد ابتلا به تب مالت اشاره کرده ومی گوید: آمارهای وزارت بهداشت نشانگرآن است که در ۱۰ ماهه اول سال ۸۶، ۱۷ هزار مورد ثبت تب مالت داشته و  اینکه این آمار در سال ۸۵، ۲۱ هزار مورد بوده است.

این در حالی است که رئیس انجمن علمی بیماری‌های عفونی آمار مبتلایان به تب مالت در کشور را غیرقابل استناد دانسته و می‌گوید: نمی‌توان به آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، استناد کرد و آن را واقعی دانست، زیرا بخشی از بیماران به مطب‌های خصوصی مراجعه می‌کنند و پزشکان نیز به‌دلیل کمبود وقت، گزارش‌های خود را نمی‌دهند و در نتیجه، آمار واقعی همواره پنهان می‌ماند.

اما حداقل چیزی که در این میان مورد توافق تمامی کارشناسان، مسئولین و متخصصین مربوطه است، لزوم توجه بیشتر مردم به محصولات لبنی مصرفی‌شان است، چرا که هنوز هم بسیاری از مردم تصور می‌کنند، لبنیات فله‌ای طبیعی‌تر و مقوی‌تر است، در حالی که مثلا مصرف پنیر محلی و باز که بسیار هم از سوی مردم استقبال می‌شود، به‌عنوان بیشترین محصول لبنی که امکان انتقال تب مالت را دارد، شناخته شده است ،  البته  تب مالت، بیماری مشترک بین دام و انسان است که می‌توان با دادن آگاهی به مردم و تشویق آنان به مصرف محصولات لبنی پاستوریزه، این بیماری را کنترل کرد.