رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در استان خراسان‌جنوبی گفت: تعطیلی بازار بیرجند در دستور کار نیست مگر این‌که دستور و مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رضا علیزاده اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا فعالیت اصناف و بازاریان استان را به‌ شدت تحت تأثیر قرار داده و روزانه با مراجعه و گلایه تعدادی از اصناف مواجه‌ایم.

وی با بیان این‌که بازاریان نمی‌توانند هم‌اکنون هزینه‌های جزئی خود را تأمین کنند، بیان کرد : صنوفی که مستأجر هستند یا توان مالی پایین دارند در وضعیت کنونی متضرر شده‌اند و در تأمین جزئی‌ترین هزینه‌ها مانده‌اند.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با اعلام این‌که در بحث مالیات و بیمه تأمین اجتماعی، هزینه آب و برق پیگیری‌هایی کردیم که بتوانیم این چند ماه را یا معافیت بگیریم یا حداقل هزینه‌ها اعمال شود، اضافه کرد: از مسئولان تقاضا داریم نسبت به مطالبات دستگاه‌های خدمت‌رسان آب، برق، گاز و سازمان‌های بیمه‌گر و مالیات آنها را یاری کنند.

علیزاده با بیان این‌که ۷۰ تا ۸۰ درصد اصناف استان از درون آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: همچنین با شیوع ویروس کرونا، اصناف و بازاریان استان خواستار تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری هستند.

وی اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا، شهرداری بیرجند هفته‌ای ۲ تا ۳ مرتبه بازار و اماکن عمومی را ضدعفونی می‌کند اما بازاریان و ارباب رجوع نیز باید مسائل بهداشتی را تا جایی که امکان دارد، رعایت کنند.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی همچنین در خصوص شایعات مطرح‌شده در خصوص تعطیلی بازار بیرجند، اعلام کرد: تعطیلی بازار بیرجند در دستور کار قرار ندارد مگر این‌که دستور و مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا باشد.

علیزاده با اشاره به یک شیفته شدن فعالیت بازار بیرجند و آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص، بیان کرد: بنا به درخواست برخی اصناف استان، پیشنهاد شد ساعت کار بازار با ساعات اداری تنظیم شود و فعالیت بازار از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر باشد.

وی با تأکید بر این‌که این مصوبه کلی نیست و هر عضوی که تمایل داشته باشد از نظر اتاق اصناف بلامانع است، مطرح کرد: آن‌ دسته از کسبه که تمایل به تعطیلی واحد خود دارند براساس قانون نظام صنفی یک تا شش ماه می‌توانند مرخصی بگیرند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و در راستای کاهش تردد شهروندان، قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و جلوگیری از هرگونه تجمع مردم در مراکز خرید و پاساژهای شهر که اغلب باعث شیوع بیشتر بیماری خواهد شد همه واحدهای صنفی استان زنجان، بازار تبریز، بازار مراغه، اردبیل، شوش، فیروزآباد، گچساران و غیره به‌جز واحدهای عرضه‌کننده مایحتاج عمومی مردم تعطیل شدند.