سال۹۸ با تمام سختی‌هایش برای پرسپولیس خوش یمن بود، آنها برای سومین‌بار پیاپی قهرمان لیگ‌برتر شدند. حسین فریدون و هدایی به دادگاه رفتند، بازار تبریز آتش گرفت و آش گران شد.

  • ۳  اردیبهشت - بهمن کشاورز  از زمین رفت

بهمن کشاورز، وکیل پرآوازه دادگستری در پی ایست‌قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت. تشییع پیکر او از مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز واقع در میدان آرژانتین تهران انجام شد. بهمن کشاورز در یادداشت‌هایی که برای بعضی روزنامه‌ها می‌نوشت یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها از واژگانی استفاده می‌کرد که برای شهروندان غیرآشنا با علم حقوق قابل استفاده و فهم باشد و به همین‌خاطر مخاطبانی بسیار گسترده‌ داشت.

  • ۸ اردیبهشت - پایان مرد میلیون دلاری

وینفرد شفر مهرماه ۹۶ پس از تقریبا یک‌سال بیکاری سر از فوتبال ایران درآورد و جای منصوریان را روی نیمکت تیم استقلال گرفت. این مربی آلمانی برای قبول هدایت آبی‌های پایتخت، پیشنهادی ۵۰۰‌هزار دلاری به مدیران وقت استقلال داد اما در نهایت با قراردادی ۳۶۰‌هزار دلاری کارش را در ایران آغاز کرد. او در فاصله ۸‌ماه، استقلال را از رده یازدهم جدول به رده سوم رساند و با پیروزی مقابل خونه‌به‌خونه لیگ یکی، آبی‌ها را قهرمان حذفی کرد. در این میان استقلالی‌ها با شفر از مرحله گروهی لیگ قهرمانان هم بالا آمدند و در نخستین مرحله حذفی از سد ذوب‌آهن عبور کردند. پاداش این نتایج که تنها یک‌قهرمانی حذفی در آن دیده می‌شد، افزایش نجومی قرارداد شفر از ۳۶۰‌هزار دلار به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار و امضای قرارداد ۲‌ساله با این مربی بود! این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که برانکو پس از ۲‌قهرمانی با پرسپولیس، قراردادی ۹۵۰‌هزاردلاری داشت. البته استقلالی‌ها زمانی که از شفر یک‌مربی میلیون دلاری ساختند، فکرش را نمی‌کردند ۱۱ماه پس از تمدید مجبور به اخراج او شوند و باید غرامتی تاریخی به او پرداخت کنند. شفر اردیبهشت امسال از سرمربیگری استقلال اخراج شد و پس از مدتی کوتاه با قراردادی ۷۰۰‌هزار دلاری به بن‌یاس امارات رفت. او برای سال دوم قراردادش از استقلال شکایت کرد و در آخرین روزهای سال از فیفا حکم ۸۰۰‌هزاردلاری علیه آبی‌ها گرفت. این نشان می‌دهد شفر برای کار نکردن در استقلال، ۱۰۰‌هزار دلار بیشتر از قراردادش با بن‌یاس گرفته و این موضوع بار دیگر هنر خاص مدیران فوتبال ایران را به رخ می‌کشد؛ هنری که پیش از این با قرارداد مانوئل ژوزه با پرسپولیس نمایان شد و پس از آن هم با قرارداد عجیب و غریب ویلموتس ثابت شد.

  • ۱۱ اردیبهشت - پیروزی یعنی یک باک بنزین  ۱۰۰۰ تومانی

هفته اول اردیبهشت ۹۸ بود که شایعه افزایش قیمت بنزین شنیده شد. ماجرا وقتی جدی‌تر شد که خبرگزاری تسنیم نوشت: بنزین از ۱۲ اردیبهشت ۲۵۰۰ می‌شود. باوجودی که شرکت پالایش بلافاصله این خبر را تکذیب کرد و نماینده‌های مجلس هم این تکذیب را تأیید کردند و وزیر نفت هم گفت: سهمیه‌بندی بنزین دروغ است و وزارت کشور هم موضوع را تکذیب کرد و... بازهم هیچ‌چیز، جای حس پیروزی از پر کردن یک باک با بنزین ۱۰۰۰ تومانی را در روز ۱۱ اردیبهشت نمی‌گرفت. جایگاه‌های سوخت در این روز ازدحامی ترسناک را تجربه کردند؛ انگار قحطی در راه باشد.

  • ۱۳ اردیبهشت  - کامران در ارم

۷۸ سال پس از نابودی شیرهای ایرانی در میهنشان، یک شیر نر ایرانی به نام «کامران» از باغ‌وحش بریستول انگلستان به باغ‌وحش ارم تهران فرستاده شد. باغ‌وحش بریستول با گذاشتن عکس کامران، در فیسبوک، از رفتن این شیر خبر داد. شماری از شهروندان انگلیسی زیر این تصویر متن‌هایی احساسی برای کامران نوشتند و برایش آرزوهای خوب در ایران کرده‌ و عکس‌هایی که خودشان از او گرفته‌اند را بازنشر کردند.

  • ۱۴ اردیبهشت - حسین فریدون  به زندان محکوم شد

قاضی حسینی (سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت) در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران به خبرنگاران گفت: «حکم پرونده حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) صادر شده است. این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده است. » حسین فریدون در واکنش به محکوم شدنش از سوی دادگاه بدوی به حبس گفت: صرف‌نظر از نقض صریح قانون در جریان اطلاع‌رسانی این پرونده، اتهامات مطرح شده علیه اینجانب در دادگاه و پاره‌ای از رسانه‌ها را قویا و مطلقا رد می‌کنم و به آن معترضم.

  • ۱۵ اریبهشت - جنتلمن  به مدرسه می‌رود

در بهار ۹۸ گوش‌ها را  هیچ گریزی از صدای ساسی مانکن نبود. «آقامون جنتلمنه، جنتلمنه، جنتلمنه...» همه جا شنیده می‌شد، حتی بلندگوی مدرسه‌ها.  نیمه‌های اردیبهشت۹۸ بود که ویدئویی از همخوانی بچه‌مدرسه‌ای‌ها با صدای ساسی مانکن پخش شد. می‌خواندند: «آقامون جنتلمنه» و بالا و پایین می‌پریدند. مردم عادی فقط به این ویدئو خندیدند اما مسئولان ساسی مانکن را هم تهدید فرهنگی محسوب کردند. آقای وزیر اعلام کرد: پرونده یک مدرسه پایتخت به قوه‌قضاییه ارسال شده و پرونده دبستان دیگری در منطقه یک هم در دست بررسی است.

  • ۱۷ اردیبهشت  - افطار با آش ۲۵هزارتومانی

آش کیلویی ۲۵هزارتومان. این قیمت در حالی اعلام شد که قیمت آش در رمضان سال گذشته کیلویی ۸هزارتومان بود. از اواخر سال۹۶ بود که آرام‌آرام، گرانی‌ها و افسارگسیختگی‌ها در حوزه قیمت‌ها شتاب گرفت. پس طبیعی بود که با آغاز رمضان ۱۳۹۸، مردم باز هم نگران باشند؛ چرا که در آغاز و طول این ‌ماه‌مبارک، مردم اقدام به خرید فله‌ای ارزاق موردنیازشان می‌کنند تا خیال‌شان راحت باشد. و این، می‌تواند فرصتی برای سوءاستفاده‌های زیادی باشد.
البته مثل هر سال، مسئولان اشاره کردند که بازار اقلام موردنیاز مردم کنترل خواهد شد. ولی باز هم افزایش قیمت‌ها و نگرانی‌های حاصل از آن، کار خودش را کرد.  
 همین امر باعث شد تا در اواخر فروردین، قیمت گوشت به کیلویی نزدیک به ۸۰هزارتومان هم برسد؛ در حالی‌که یک‌سال قبل‌تر قیمت آن نزدیک به ۳۵هزار تومان بود. جالب اینکه علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس  اشاره کرد که با افزایش قیمت موادغذایی، طبیعی است که مردم باید از خریدشان کم کنند. این نقل‌قول، سوم اردیبهشت‌ماه بود که گفته شد. او افزایش قیمت مواد غذایی را، «مشکل همیشگی کشور» دانسته بود. آمارها همچنین از افزایش تورم در گروه کالا و خدمات مصرفی در فروردین۹۸، به ۴۵درصد سخن می‌گفت که در این میان گوشت قرمز و ماهی، میوه و سبزیجات بیشترین تغییر قیمت را داشتند. این، در حالی بود که هر از چندی شایعات یا شیطنت‌هایی، باعث می‌شد تا اقلامی دچار کمبود شوند. در طول سال گذشته، این موارد در مورد تن‌ماهی، ماکارونی، مرغ و تخم‌مرغ و... اتفاق افتاد. قیمت خرما، به‌عنوان یکی از اقلام پرمصرف رمضانی نیز، به‌شدت بالا رفت؛ طوری که برخی از متولیان اعلام کردند تا پایان‌ماه رمضان، احتمال این وجود دارد که ۹۰درصد قیمت خرما افت کند.

  • ۱۸ اردیبهشت - ققنوسی که دوباره برآمد

بازار تبریز در آتش سوخت. این خبری بود که اردیبهشت‌ماه قلب خیلی‌ها را در سینه فشرد. دومین‌ماه سال از نیمه گذشته بود که آتش به سرای دو دری «ایکی قاپیلی» بازار تاریخی تبریز افتاد؛ همان سرا که ۱۰سال پیش در آبان‌ماه ۸۸ دو روز در آتش سوخته بود و زندگی کاسبانش را با خاک یکسان کرده بود. آتش اردیبهشت اما ۵ساعت طول کشید تا اطفا شود. آتش‌نشان‌ها دلیل زمان‌بر شدن خفه کردن آتش را علاوه بر دود غلیظ و حرارت، تجمع مردم و بازاریان داخل بازار تبریز دانستند. اما آنچه باعث شده بود آتش به دیگر نقاط بازار زبانه نکشد و خاموش شود، وجود فاضلاب، آب و شیرهای هیدرانت و سنگ‌فرش بودن این سرا بود. رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همان زمان اعلام کرد که آتشِ ساعت ۲۲ و ۴۰دقیقه شب، ۲۹ نفر را مصدوم کرد و از این تعداد، ۲مصدوم راهی بیمارستان شدند. ۱۹مصدوم این حادثه اما از آتش‌نشانانی بودند که در عملیات اطفا مصدوم شدند. در این حادثه ۱۰۰مغازه آسیب دید و خیلی از صاحبان مغازه‌های این سرا که لوازم بهداشتی می‌فروختند نگران احیای دوباره و تامین خسارت مجدد این دکان‌ها پس از ۱۰سال شدند. بازار تاریخی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست آثار یونسکو ثبت است. پس از این بود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با همکاری شهرداری منطقه ۸ و اصناف این بازار، ساماندهی و مرمت بازار ایکی قاپیلار را شروع کردند و مرمت این بازار تاریخی را تا تکمیل پیش بردند. حالا اما اقدامات مرمتی سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز با کارشناسی انجام شده و اگر به این بازار بروید می‌توانید چای قندپهلویی گرفته و در کنار ورودی این سرا بنوشید و به روزهایی فکر کنید که از سر مردمان این دیار گذشته است.

  • ۲۲ اردیبهشت  - جنگ نفتی

نام بندر فجیره امارات بیشتر از هر زمان دیگری، اردیبهشت‌ماه سال۹۸ در رسانه‌های ایران و دنیا مطرح شد. بندر بزرگی که صادرات گسترده نفت‌خام شیخ‌نشین امارات از این ترمینال انجام می‌شود و در روزهایی که ایران در مواجهه با تحریم‌های نفتی زمزمه بستن تنگه‌هرمز را پیش کشیده بود، همین بندر فجیره، کانال دور زدن تنگه هرمز را در اذهان تداعی می‌کرد. یکشنبه ۲۲ اردیبهشت چندین رسانه از وقوع انفجار در بندر فجیره امارات و آتش گرفتن دست‌کم ۴ نفتکش خبر دادند. مقامات امارات ابتدا وقوع این حادثه را رد کردند اما ساعاتی بعد علاوه بر اینکه انفجار در بندر فجیره تأیید شد، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز مدعی شد ۲کشتی سعودی در این حادثه به‌شدت آسیب دیده است. این در واقع آغاز سلسله اقداماتی در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان علیه نفتکش‌ها بود که در ماه‌های بعد به جنگ نفتکش‌ها مشهور شد؛ جنگی که بعدها با خرابکاری در کشتی‌های ژاپنی همزمان با حضور شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن در تهران، وجه دیگرش را به دنیا نشان داد و با توقیف کشتی آدریان دریا متعلق به ایران به اوج خود رسید. در وهله اول بعد از انفجارهای رخ داده در بندر فجیره، اتهامات به سمت ایران چرخید. کاخ‌سفید و دولت ترامپ ایران را متهم به‌دست داشتن در این ماجراجویی‌ها کرد، ایران اما در مقابل، این اتفاق را دسیسه‌ای برای به خطر انداختن امنیت منطقه دانست. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود این مسئله می‌تواند سلامت کشتیرانی و امنیت عبورومرور دریایی را به شکلی منفی تحت‌تأثیر قرار دهد. امارات‌متحده‌عربی به شورای امنیت شکایت کرد و گزارش اولیه حکایت از این داشت که حملات در بندر فجیره علیه ۴نفتکش یک عملیات پیشرفته و هماهنگ شده بوده است. این گزارش گفته بود که این حملات به‌احتمال زیاد توسط یک کشور انجام شده است. نامی از هیچ کشوری در این گزارش برده نشده بود. ظریف در واکنش به این ماجرا در توییتی دست داشتن رژیم‌صهیونیستی را مطرح کرد و نوشت: «این بار موساد در مورد دست داشتن ایران در انفجارهای خرابکارانه فجیره اقدام به سناریوسازی کرده است. من قبلاً در مورد چنین حوادثی و استفاده از حربه پرچم دروغین هشدار داده بودم».

  • ۲۶ اردیبهشت - هت‌تریک با توالی تساوی‌ها

پرسپولیس قهرمان نوزدهمین دوره لیگ‌برتر شد. برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان سرمربی سرخپوشان این عنوان را برای سومین سال متوالی به هواداران این تیم تقدیم کرد اما روند رسیدن به قهرمانی سوم، تفاوت‌های آشکاری با دو دوره قبل داشت. اگر در لیگ‌های ۱۶و ۱۷پرسپولیس از چند هفته زودتر قهرمانی خود را مسجل می‌کرد در عوض این بار برای ثبت قهرمانی تا هفته آخر انتظار کشید. وقتی تقویم به فروردین‌ماه رسید و سال۹۸ آغاز شد سرخپوشان در یک کورس کشنده با استقلال، سپاهان، تراکتور و پدیده قرارداشتند. طوری که اگر داربی تهران در روز دهم فروردین به سود استقلال به پایان می‌رسید این آبی‌ها بودند که در صدر قرار می‌گرفتند. اما پرسپولیس داربی را از شاگردان شفر برد و جایش را در صدر جدول کمی محکم کرد تا در هفته‌های پایانی با تساوی‌های متوالی مقابل دیگر مدعیان، به‌عنوان قهرمانی برسد. برانکو در هفته‌های پایانی مقابل سپاهان، ذوب‌آهن و تراکتور به نتیجه تساوی رسید تا فرمول فرگوسن (بردن تیم‌های کوچک و نباختن به تیم‌های بزرگ) را به‌خوبی در لیگ ایران پیاده کند. در نهایت طی اتفاقی جالب، لیگ هجدهم را تیمی برد که در ۵هفته آخر فقط یک برد داشت و در طول فصل فقط یک‌بار باخت.

  • ۲۸ اردیبهشت - حذف نایب  قهرمان از آسیا

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، نتوانست از گروه مرگ جان سالم به در ببرد. پرسپولیسی‌ها در سالی که از محرومیت پنجره نقل‌وانتقالات رها شدند، با خریدهای جدید و ستاره‌ای به نام مهدی ترابی وارد لیگ قهرمانان آسیا شدند اما نتوانستند به مانند تیم کوچک فصل قبل نتیجه بگیرند. بازی با پاختاکور در ازبکستان و گل دقیقه ۸۵سرگیف، آخرین فرصت پرسپولیس برای ماندن در لیگ قهرمانان آسیا را بر باد داد تا بازی آخر با السد قطر جنبه تشریفاتی پیدا کند. پرسپولیس قبل از این ناکامی، ۲فصل پشت سر هم را تا مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات پیش رفته بود. پرسپولیس در فصل پایانی حضور برانکو، انگیزه کافی برای پیشرفت در آسیا را نداشت. شاید حضور در فینال فصل قبل برای آنها آنقدر راضی‌کننده بوده که برای رسیدن به موفقیت بیشتر، در فاصله زمانی کوتاه، توانایی روحی کافی نداشته‌اند. آنها که فصل قبل الدحیل و السد را پشت سر گذاشته بودند، این بار صعود را به پاختاکور ازبکستان هدیه کردند. با این حال در بازی تشریفاتی پایانی این گروه موفق شدند السد را در ورزشگاه آزادی با سوپرگل ترابی و گل علیپور که روی پاس ترابی به ثمر رسید، شکست دهند تا ژاوی در آخرین بازی رسمی عمرش، شکست خورده باشد.

  • ۳۰ اردیبهشت  - حسرت ستاره سوم، ۳۰ساله شد

آخرین مسابقه استقلال در لیگ قهرمانان آسیا (فصل ۲۰۲۰- ۲۰۱۹) مقابل العین امارات و در زمین حریف برگزار شد. مسابقه ساعت ۱۰و نیم ۳۰ اردیبهشت شروع شد و وقتی در ساعت۳۰دقیقه بامداد روز بعد نتیجه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، استقلال ۲بر یک بازی را برده بود. بااین حال کار استقلال پیش از این نمایش خوب به پایان رسیده بود. استقلال که در انتهای فصل گذشته به همکاری با شفر پایان داده بود، امیدوار بود با فرهاد مجیدی از اندک بخت باقی‌مانده استفاده کند و حداقل در آسیا به مرحله بعدی برسد. آنها با مجیدی هرگز - چه در لیگ و چه در لیگ قهرمانان آسیا- شکست نخوردند ولی تنها در ۷مسابقه نمی‌شد سرنوشت را تغییر داد. استقلال پیش از بازی با العین، به‌دلیل مساوی با الدحیل قطر در ورزشگاه آزادی، عملا بخت صعود را از دست داده بود. به هرحال آخرین مسابقه آسیایی استقلال در فصل گذشته با برد ۲بر یک این تیم برابر العین همراه بود. محمد دانشگر و مرتضی تبریزی در این بازی برای استقلال گل زدند. این بازی در ضمن آخرین حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال هم بود.

  • ۳۱ اردیبهشت - حکم هدایتی؛ ۲۰سال پشت میله‌ها 

حسین هدایتی نیمه‌های خرداد سال گذشته به‌خاطر بدهی‌های کلان بانکی به بانک سرمایه و برخی بانک‌های دیگر دستگیر و روانه زندان شد. چندماه پس از آن، یعنی در اواخر سال گذشته بود که جلسات محاکمه او و ۱۰متهم دیگر پرونده که به پرونده مفاسد اقتصادی مشهور شده بود کلید خورد و پس از چند جلسه محاکمه که آخرین آنها اواخر فروردین امسال بود، حکم دادگاه درباره هدایتی و سایر متهمان صادر شد. طبق کیفرخواست صادره، اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول کلان از بانک به میزان ۵۸۶میلیارد و ۹۳۹میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از طریق ۸ شرکت صوری، ۵فقره خیانت در امانت به میزان ۴۲۰میلیارد تومان از طریق تسهیلات در قالب مشارکت مدنی و پولشویی به میزان ۵۸۶میلیارد و ۹۳۹میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مجرای تسهیل و اخذ تسهیلات و تملک غیرمستقیم این وجوه، همه اتهامات هدایتی بود؛ اتهاماتی که خودش آنها را رد کرد.
با این حال اما در آخرین روز اردیبهشت امسال، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری خود، خبری را اعلام کرد که همه در انتظار آن بودند. به گفته او حسین هدایتی بر اساس اعلام دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی، به تحمل ۲۰سال حبس محکوم شده است؛ حکمی که براساس قانون و با توجه به اینکه از سوی دادگاه انقلاب صادر شده بود، قطعی و غیرقابل تجدیدنظرخواهی بود. به این ترتیب بود که چهره معروف دنیای فوتبال برای سپری کردن دوران محکومیتش به زندان اوین منتقل شد اما به‌گفته یکی از مطلعان پرونده، از اواخر بهمن‌ماه از زندان اوین به زندان تهران بزرگ انتقال یافت تا بقیه دوران محکومیتش را در آنجا سپری کند و شاید امیدوار باشد که روزی مورد عفو قرار گرفته و با کاهش دوران حبس، دوباره آزاد شود.