به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرایند یاددهی و یادگیری در زندگی انسان از بین نرفتنی است زیرا علاقه به آن امری فطری است ولی میتواند تضعیف و یا تعطیل شود، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از این حالت شوقانگیزی، توجه دادن و رفع موانع بسیارضروری است.
وی افزود: یقینا کسانی که به اهمیت دانش و کسب علم و معرفت واقف هستند نیاز به برانگیزانندههای جدی ندارند مانند دانشمندی که عاشق کشف و اختراع است و بی مزد و پاداش نیز راه خود را ادامه میدهد؛ اما کسی که چنین معرفتی را ندارد حتما باید مانند کودکان به او جایزه داد.
معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش درباره آموزشهای خارج از مدرسه گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که علاقه و شوق مخاطبان متناسب با شرایط سنی و فضای ذهنی و زندگی آنها برانگیخته شود.
محمدیان ادامه داد: برای کودکان دبستانی تا پایه سوم بهتر است آموزش توأم با بازی طراحی شود، مخصوصا بازیهایی که در خانه قابلیت انجام داشته باشند و به سادگی با مشارکت یکی از اعضای خانواده صورت پذیرد. تکالیفی همچون نقاشی، عروسک بازی، عروسک گردانی و قصه گویی نمایشی مناسب است.
وی افزود: این آموزشها ولو همراه با بازی نباید بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد و در میان هر قسمت آموزش، تنفس یک ربعی الزامی است.
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با بیان اینکه درباره دانش آموزان پایه چهارم به بعد نیز علاوه بر حفظ روحیه شاد بازی امکان ساختن دستسازهها و کاردستیها در انواع مختلف با رعایت امکانات خانواده، سلامت و بهداشت ضرورت پیدا میکند گفت: تشویق، همراهی و به فایده رساندن این دست سازهها مانند استفاده از آنها و به دیگران نشان دادن و حتی نصب و یا قراردادن آنها در کمد و طاقچه میتواند برای فرزند ما شوق انگیز باشد و برای نوبتهای بعدی او را با انگیزهتر کند.
وی با بیان اینکه وجه دیگری از یاددهی و یادگیری ارتباط زنده با گروههای همسال و یا هم کلاسیها در ویدئوکنفرانس و یا ویدئوکال با همراهی مربی و معلم است، اظهار کرد: این گفتوگوها میتواند با مداخله اندک معلم به جروبحث آموزشی منجر شود که هم یادگیری و هم تخلیه هیجانات روانی مخصوص این روزها در آن است. جمع بندی و تشکر و تحسین نیز باید توسط معلم و مدیریت جلسه انجام شود.
محمدیان اضافه کرد: نکته دیگر برای عمق بخشی به آموزش انجام تکالیف به صورت تولیدات رایانهای همانند فیلم، کلیپ، پاورپوینت، رسم نمودار، اینفوگرافی و... است.
وی با اشاره به لزوم شاداب سازی جریان یادگیری در این روزها با تولید و بیان لطیفه، طنز، داستانک و... درباره موضوعات درسی و حتی ماجراهای پیرامونی که میتواند باعث خلاقیت و شکوفایی درونی شود گفت: در صورت نیاز به مطالعه متن کتاب، معلمان میتوانند پرسشهای کلاسی را مطرح کنند تا دانش آموز با مطالعه از کتاب درسی استخراج کند و یا حتی پاسخهایی ارائه شود که برای آنها سؤال طراحی کنند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در آخرین مرحله اگر خدای نکرده وضع و شرایط به همین منوال باقی ماند لازم است معلمان و گروههای آموزشی با اولویت سنجی مباحث درسی و ارائه نمونه سؤال دانش آموزان را برای پایان ترم آماده کنند.