گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز انتشار ۱۵۰۰ میلیاردتومان اوراق رهنی مسکن و آغاز به کار ۲ شرکت تامین سرمایه خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، علی‌صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر افزود: مجوز انتشار ۱۵۰۰ میلیاردتومان اوراق رهنی مسکن توسط بانک‌های ملی و مسکن  صادر شد و پس از تکمیل مدارک نهایی این 2بانک، کارپذیره‌نویسی عمومی این اوراق به زودی آغاز خواهد شد. 

وی با بیان اینکه حداکثر ظرف ۲ ماه آینده این اوراق پذیره‌نویسی عمومی خواهند شد، افزود: براساس این مجوز، بانک مسکن مجوز انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان و بانک ملی ۵۰۰میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن را خواهند داشت ضمن اینکه چند بانک خصوصی دیگر نیز تقاضای انتشار چنین اوراقی را دارند.براساس این گزارش، اوراق رهنی مسکن به پشتوانه وثیقه‌های ملکی منتشر می‌شود. 

هدف اصلی دولت از انتشار اوراق رهنی مسکن در بورس، افزایش ساخت و ساز و اعطای وام برای خرید واحدهای مسکونی است.

کارشناسان معتقدند: در صورتی که بانک‌های تجاری یا تخصصی مانند بانک مسکن به پشتوانه مانده تسهیلات و دارایی‌های وثیقه‌دار خود، بتوانند اوراق بهادار رهنی منتشر کنند و سود آن را  از همان محل تامین کنند،  قادر به جمع‌آوری منابع مالی زیادی از مردم خواهند بود.  دولت امیدوار است با اجرای طرح اوراق بهادار رهنی مشکل خرید مسکن توسط مردم را مرتفع کند.

تامین سرمایه‌ها آمدند

صالح‌آبادی همچنین از صدور مجوز شرکت‌های تامین سرمایه امین و نوین خبر داد و گفت: شرکت‌های تامین سرمایه امین و نوین با سرمایه‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیدند و می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی درباره عملکرد این شرکت‌ها گفت:یکی از ویژگی‌های این شرکت‌ها تعهدپذیره‌نویسی شرکت‌ها در عرضه‌های اولیه و ثانویه است، به این معنی که شرکت‌های تامین سرمایه پس از بازاریابی و قیمت‌گذاری سهام یک شرکت تعهد می‌کنند که در صورتی که سهام شرکت قابل عرضه به فروش نرفت، خود، سهام آن شرکت را خریداری کنند.

وی افزود: البته این مؤسسات نمی‌توانند سهام این شرکت‌ها را نگهداری کنند و پس از یک مهلت قانونی باید نسبت به پیدا کردن مشتری و فروش دوباره سهام این شرکت‌ها اقدام کنند.

راهبرد سازمان بورس در سال ۸۷

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان را برای امسال‌ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، پیگیری راه‌اندازی نخستین بازار خارج از بورس (OTC)، اجرای مرحله دوم سامانه الکترونیک ناشران (کدال)، الکترونیک کردن بازار اولیه و ایجاد ارتباط الکترونیک با متقاضیان تأسیس شرکت سهامی عام یا افزایش سرمایه، تدوین برنامه راهبردی توسعه بازار سرمایه، راه‌اندازی نرم‌افزار معاملاتی آتوس در بورس، راه‌اندازی امضای الکترونیک، اعطای مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در بورس، افزایش شفافیت در اطلاع‌رسانی، گسترش همکاری‌های بین‌الملل، راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات، پیگیری پرونده‌های قضائی سازمان بورس، تلاش برای توسعه بازار سرمایه و راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی از اصلی‌ترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۸۷ است.