تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷

مهدی صارمی‌فر: ماجرای خلیج عربی که روی نقشه گوگل (Google Earth) در کنار خلیج فارس نوشته شده را دیگر همه می‌دانیم. نیازی هم به شرح و تفصیل زیاد نیست. فقط یک نکته کوچک و یک تقاضا.

نکته
می‌دانید منبع اصلی درآمد گوگل کجاست؟ خب شاید واضح باشد که دردنیای مجازی، منبع درآمد هر سایتی، تعداد کلیک‌های روی آن است. یعنی هرچه سایتی پرمخاطب‌تر باشد، تعرفه تبلیغاتی که روی آن درج می‌شود هم بیشتر است. گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست.

تقاضا
بیایید کاری کنیم که گوگل معنی واژه «وفاق ملی» را درک کند! شاید تقاضای بزرگی باشد که بخواهیم گوگل را تحریم کنیم. گوگل و مخصوصا موتور جست‌وجوی آن، خیلی کار راه‌انداز است. ولی چند روزی است که خودم چند تا جایگزین را امتحان کردم و تقریبا جواب هم گرفتم. حالا اینها را برای‌تان معرفی می‌کنم:

ASK.com: تقریبا تمام قابلیت‌های موتور جست‌وجوی گوگل را دارد. قدرتمند است و نیازهای عادی شما را برطرف می‌کند.

A9.com: این موتور به سایت معروف آمازون تعلق دارد و از Live Search مایکروسافت استفاده می‌کند. برای جست‌وجوی محصولات فرهنگی، گزینه بدی نیست.

Yahoo.com: دوست قدیمی‌ما یاهو! اگر قبل از سال 2000 کاربر اینترنت بوده‌اید، حتما زمان‌هایی را که یاهو مرجع اصلی‌تان برای جست‌وجو بوده را به‌خاطر می‌آورید. یاهو هم بد نیست. هرچند به قدرت گوگل نیست، ولی برای کارهای معمولی، لینک‌های خوبی را پیشنهاد می‌دهد.

Windows Live Search: مایکروسافت ادعا می‌کند که این موتور جست‌وجو، قدرت فوق‌العاده‌ای داشته و از نسل جدید تکنیک‌های جست‌وجو استفاده می‌کند.
خب، این پیشنهاد‌های ما بود.

چند روزی امتحان کنید و نتیجه را ببینید. حتی اگر می‌خواهید، با نتایج گوگل مقایسه کنید. منکر قدرت گوگل نیستیم ولی بالاخره یک‌جایی هم باید هویت ملی‌مان را نشان دهیم. الان وقتش است.