گروه اجتماعی: دولت سرانجام نیمی از مطالبات ایثارگران را به بنیاد شهید پرداخت کرد.

با تصویب هیات وزیران 450 میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای پرداخت دیون به بنیاد شهید و امور ایثارگران به این سازمان اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد تبصره ماده 16 اصلاحی قانون برنامه سوم توسعه، به‌منظور پرداخت دیون بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال، مستخدمین شهید، جانباز، از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، ‌مصوب 1373، با اختصاص معادل 450 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی قابل واگذاری با تصویب هیات عالی واگذاری و با رعایت سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و قوانین و مقررات مربوط موافقت کرد.

علیرضا مهدوی‌فر، مدیرکل حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید، در توضیح دیون معوقه گفت: بنیاد شهید در رابطه با پرداخت حقوق حالت اشتغال از سال 72 به بعد، بدهی‌هایی دارد و در طول این سال‌ها نیز تلاش کرده‌ایم تا با درخواست کمک از دولت نسبت به رفع این دیون اقدام کنیم.

مهدوی‌فر با اشاره به مبلغ 900 میلیارد تومانی این دیون گفت: رقم کامل این دیون 900 میلیارد تومان است که با تصویب هیات دولت بنیاد شهید می‌تواند تنها نیمی از این دیون را به صاحبا‌نش پرداخت کند و نیم دیگری از دیون همچنان باقی خواهد ماند.

او افزود: گروهی از جانبازان با مراجعه به دیوان عدالت اداری برای دریافت دیون معوقه‌شان از بنیاد شهید شکایت کرد‌ه‌اند و دیوان عدالت اداری نیز برای 20 پرونده از میان شکایت‌های تسلیم شده علیه بنیاد شهید حکم صادر کرده‌است.

به گفته مهدوی‌فر بنیاد شهید با ارائه دفاعیات و اسناد مربوطه سعی کرده‌است تا به دفاع از خود بپردازد، اما در موارد گفته شده، دیوان به نفع شاکیان و علیه بنیاد شهید رأی داده‌است تا آن‌جا که در برخی جاها منجر به مسدود شدن حساب بنیاد شهید و بروز مشکل در روند روزانه انجام کارها شده‌است.

مهدوی فر در توضیح بیشتر گفت: بنیاد شهید دریافت دیون را از حقوق مسلم جانبازان، خانواده شهدا و مفقودالاثرها و.. می‌داند اما مشکل اصلی ما در پرداخت این دیون کمبود اعتبار بوده و هست، با توجه به مصوبه نیز بنیاد قادر خواهد بود تنها نیمی از این مطالبات را پرداخت کند.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در توضیح چگونگی پرداخت سهام تعیین شده گفت:‌ ما به ازای میزان مطالبات معرفی‌نامه به افراد خواهیم داد و نسبت به معرفی افراد اقدام می‌کنیم.

تاکید مهدوی‌فر بر این نکته بود که بنیاد شهید مجوزی برای فروش این سهام و تبدیل آن به پول نقد ندارد و به‌صورت سهام به افراد پرداخت خواهد شد.

او در توضیح سرنوشت لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز گفت: در آخرین جلسه بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، 12 ماده توسط نمایندگان به تصویب رسید و به برخی از مواد نیز تبصره‌هایی افزوده شد.

به گفته وی درصورت تصویب این لایحه، جانبازانی که به تشخیص کمیسیون تخصصی پزشکان ستاد کل نیروهای مسلح بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی فوت کنند، شهید محسوب خواهند شد.

همچنین براساس یکی از مواد تصویبی دولت، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شده است که برای جانبازان، خودرو مناسب تهیه کند و درصورتی‌که امکان تامین خودروی مناسب وجود نداشته‌باشد، هر 5 سال یک‌بار با اعمال معافیت گمرکی و عوارض و شماره گذاری، خودرو مناسب را برای جانبازان به کشور وارد کند.

وی با اشاره به اینکه این مواد هنوز در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب نشده است، یادآور شد: موارد مصوب در آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، به تصویب رسیده است و برای تصویب نهایی پس از مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، باید مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گیرد.