به گزارش همشهری آنلاین، هر چند صحنه حضور رحمت و همسرش در قایق قرار نبود پایانبخش فصل ششم «پایتخت» باشد و پس از پایان بحران کرونا یک یا دو قسمت دیگر به این مجموعه افزوده میشود اما آنچه شامگاه جمعه در دقایق انتهایی قسمت پانزدهم رخ داد، شگفتانگیز و به نوعی عبرتآموز بود.
آنها که با سینمای پیش از انقلاب و دهه ۵۰ آشنایی دارند و دستکم فیلمهای بازیگران محبوب آن دوران را دیدهاند، با تماشای صحنه حضور رحمت و عاطفه بر ترک موتور (با چراغ روشن) و سپس نشستن آنها در قایق روی دریاچه، خیلی زود یاد دو فیلم با بازی بهروز وثوقی و فائقه آتشین افتادند. وثوقی و گوگوش در «همسفر» و «ممل آمریکایی» درست همین صحنهها را بازی کرده بودند و حتی موسیقی پسزمینه نماهای پایانی «پایتخت» هم یادآور آن فیلمهای قبل انقلاب بود.
کاربران شبکههای اجتماعی با اشاره به اینکه ممیزان تلویزیون کوچکترین اشارههای سیاسی سریال سیروس مقدم و محسن تنابنده را حذف و قیچی کرده بودند، از این نکته شگفتزده شدهاند که چگونه ممکن است صحنههای مبتذل فیلمهای قدیمی موبهمو بازسازی شود و آب از آب تکان نخورد. از همه عجیبتر، اشاره رحمت به چراغ روشن موتور است که در «ممل آمریکایی» معنایی غیراخلاقی داشت و حالا در «پایتخت ۶» با توجه به ازدواج رحمت و عاطفه نیاز نبود بر زبان آورده شود.
از آنجا که ترفند سازندگان «پایتخت» در استفاده از یک فیلم قبل انقلابی لو رفته، باید دید آیا ممیزهای تلویزیون اجازه میدهند این صحنه در تکرار سریال روی آنتن برود یا نه. ضمن اینکه با توجه به ناتمام ماندن فصل ششم و قول سازندگان برای تولید یکی دو قسمت پایانی، شاید رد شدن مقدم و تنابنده و آرش عباسی (نویسنده فیلمنامه و بازیگر نقش مدیر فوتبالی در قسمت پانزدهم) از خطوط قرمز تلویزیون به بسته شدن پرونده آن بینجامد.