وزارت کشور تونس در تلاش برای اعمال قرنطینه در دوران شیوع کرونا از یک دستگاه پلیس آهنی برای شناسایی مردم و جریمه کردن خاطیان در خیابان‌های پایتخت بهره برد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، این پلیس آهنی یا روبوکاپ موسوم به پی‌گارد از راه دور پایش می‌شود و به دوربین‌های مادون قرمز و حساس به دمای بدن مجهز است و سیستم هشدار صوتی و نوری هم دارد. در تصاویری که وزارت کشور تونس از عملکرد پلیس آهنی منتشر کرده، این دستگاه به یک شهروند ناقض قانون قرنطینه چنین می‌گوید: «اینجا چه می‌کنی؟ کارت شناسایی لطفا. مگر نمی‌دانی قرنطینه است؟»

انیس صحبانی، خالق پلیس آهنی تونس و استاد دانشگاه پیر و ماری کوری سال ۲۰۱۵ این دستگاه را با هدف کاربرد در بازرسی‌های امنیتی ساخت. تولید هر دستگاه روبوکاپ ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار دلار هزینه دارد و پیش از این بیشتر برای صادر کردن به خارج از مرزها و استفاده در ماموریت‌های امنیتی استفاده داشت. قرار است یک دستگاه دیگر از این پلیس‌های آهنی به بیمارستانی در پایتخت ارسال و برای آسان‌تر کردن برقراری ارتباط بیماران کرونا با خویشان استفاده شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در تونس از کارکرد پلیس آهنی استقبال کرده و تصاویر آن را در خیابان‌های پایتخت به اشتراک گذاشته‌اند. در یکی از این پست‌ها، صدای ضبط‌شده پی‌گارد از مردم و شهروندان می‌خواهد به قانون احترام بگذارند و برای کاهش ابتلا به کرونا و در امان ماندن جان انسان‌ها در خانه بمانند.

مقام‌های امنیتی و بهداشتی تونس برای مهار بحران شیوع کرونا منع رفت و آمد شبانه را از حدود ۲۰ روز پیش اعمال کردند و پس از پنج روز، منع رفت و آمد سختگیرانه‌تر شد. از دوم مارس ۱۴ نفر در این کشور شمال آفریقا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفته و ۴۵۵ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.