همشهری آنلاین: فرانک والتراشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار نمایندگان هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا، با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.

به گزارش فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، بر اساس اعلام مارتین یگر، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان، این دیدار بعدازظهر روز پنجشنبه[28 سپتامبر/ششم مهرماه] و به درخواست سولانا در برلین انجام شد.

این گزارش حاکی‌است، گرچه لاریجانی و خاویر سولانا، در دور چهارم مذاکرات‌شان هم نتوانستند موانع موجود برای حل مسئله هسته‌ای ایران را از سر راه بردارند. اما هر دو طرف پس از این دیدار که روز پنجشنبه حدود دو ساعت و نیم در برلین به طول انجامید، اعلام کردند پیشرفت‌هایی داشته‌اند و تماس دیگری در میانه هفته آینده میان دو طرف برقرار خواهد شد.

دکتر لاریجانی اعلام کرد که در دور اخیر مذاکرات درباره چگونگی ازسرگیری مذاکرات صحبت کرده‌اند.

وی گفت درباره همه موضوعات صحبت شد و برخی نتایج مثبت نیز حاصل شده است.

امیدواری اشتاین‌مایر به مذاکرات تازه

در همین حال اشتاین‌مایر روز چهارشنبه به توافقی اشاره کرده‌بود که بر اساس آن فقط سولانا، و نه وزیران امور خارجه گروه 1+5 با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کنند.

بر این اساس تصور می‌شد، چنین دیداری میان دو طرف صورت نگیرد.

اشتاین‌مایر روز بعد که دور دیگری از مذاکرات میان لاریجانی و سولانا انجام شد، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای جدید بدون تشدید منافشه از طریق شورای امنیت انجام شود.

وی گفت: "من امیدوارم این حرکت در این مناقشه باعث شود از تشدید مشغولیت شورای امنیت اجتناب شود."

سولانا و لاریجانی چهارشنبه شب هم پنج ساعت تمام در مهمان‌سرای وزارت امور خارجه برلین درباره راه حل مساله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. اما هیچ جزییاتی از مذاکرات چهارشنبه و پنجشنبه علنی نشده است. بنابراین هنوز مشخص نیست که چگونه مذاکره میان ایران و گروه 1+5 از سر گرفته خواهد شد.

سولانا از طرف گروه 1+5 مأمور است که مشخص کند آیا ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف به موفقیت منجر خواهد شد یا خیر.

تاکنون خواسته غرب این بوده است که ایران پیش از ازسرگیری مذاکرات، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 1696 خود از ایران خواسته بود غنی‌سازی را تا تاریخ 9 شهریورماه به حال تعلیق درآورد، اما به دلیل نبود اجماع میان اعضای شورای امنیت تاکنون هیچ اقدامی علیه ایران از سوی این نهاد صورت نگرفته‌است.

به ایرانی‌ها فضا و زمان می‌دهیم

آمریکا هم روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات جاری میان لاریجانی و سولانا ملاحظات خود را نسبت به وضع تحریم‌های احتمالی علیه ایران به صورت تلویحی اعلام کرد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا علاقه‌مند است به مذاکرات میان اتحادیه اروپا و ایران فرصت بدهد.

وی گفت کاندولیزا رایس،‌ وزیر امور خارجه آمریکا پیش از آغاز مذاکرات لاریجانی و سولانا با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی صحبت کرده‌است.

مک کورمک ادامه داد: ما از تلاش‌های سولانا به طور کامل حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، هر دو طرف ابراز داشته‌اند که به مذاکرات بیشتری نیاز است تا بتوان به توافق نظر رسید. سولانا معتقد است می‌توان گشایشی را حاصل کرد، "اگر ما به ایرانی‌ها فضا و زمان بدهیم."

به گفته‌ وی، آمریکا آماده است که به روند مذاکرات "چند روز یا هفته" زمان بدهد تا راه حلی دیپلماتیک حاصل شود.