همشهری آنلاین - محمود مولایی: این روزها که کرونا عرصه حضور را برای همه تنگ کرده، «شهر هوشمند» بیشتر از هر زمان دیگری یک ضرورت بهنظر میرسد. بیتردید اکنون برخی از شهرهای کشور، امکانات هوشمندی را در ارائه خدمات دارند که میتواند از یکطرف هم راحتی را برای هر کدام از شهروندانش به ارمغان بیاورد و هم سطح امنیت سلامتشان را افزایش دهد. خدمات غیرحضوری هزار و یک مزیت دارد که کاهش تردد در سطح شهر، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت انجام امور، شفافیت و کاهش فساد تنها بخشی از آنها بهحساب میآید. در این بین و حالا که ویروس کووید-۱۹، در نزدیکی همه ما کمین کرده، بهتر است در خانه بمانیم و در حالی که پا روی پا انداختهایم، با گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر، بسیاری از کارهای شهری خود را انجام دهیم. در ادامه برخی از خدمات غیرحضوری این روزهای شهرداری تهران را مرور میکنیم.
تهران من my.tehran.ir درگاه واحد خدمات دیجیتال شهرداری با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر امکاناتی به شرح زیر در دسترس شهروندان قرار میدهد:
- کیف پول شهروندی
- طرح ترافیک
- پارک حاشیهای
- ثبت و پیگیری پیام ۱۳۷
- بهینهسازی اپلیکیشن
- پرداخت خلافی خودرو و موتور
- استعلام و پرداخت عوارض شهرداری و غیرشهرداری
- استعلام و پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه اول)
- خرید بلیت تکسفره مترو
- شارژ کارتبلیت الکترونیک
- اطلاعیهها و آموزشهای مربوط به کرونا
- تماس اضطراری با اورژانس
در حوزه شهرسازی نیز از طریق نشانی Urban.tehran.ir میتوان این خدمات را دریافت کرد:
- تشکیل پرونده نوسازی و تخریب به صورت الکترونیک
- استعلام آخرین وضعیت پرونده شهرسازی
- استعلام بدهی مستمر ملک (نوسازی، پسماند و...) و پرداخت انواع عوارض ملکی بهصورت الکترونیکی
- ارائه اطلاعات مختلف درخصوص پروانهها به مهندسین ناظر، طراح و مجری پروژهها، آرای ماده صد، نقشههای معماری و فاز دو (برق، مکانیک و سازه)، گزارش مهندسین، امکان پرداخت غیرحضوری حقالزحمههای مهندسین ناظر
- ایجاد امکان ثبت درخواست گواهی پایان کار آپارتمانی از طریق تهران من با اتصال به سامانه Urban.tehran.ir
- امکان صدور کدپستی شناسنامه فنی ساختمان (قانون پیشفروش) به صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور مالکین در اداره پست