تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵

همشهری آنلاین: حماس با پیشنهاد آتش بس شش ماهه با اسراییل، اعلام کرده در صورتی که اسراییل به طور همزمان از محاصره نوار غزه دست بردارد، حملات راکتی‌اش را متوقف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،‌ این گزارش یک روز پس از نشست محمود الزهار از رهبران ارشد حماس و عمر سلیمان رییس سازمان اطلاعات مصر که میانجی بین رژیم صهیونیستی و حماس برای توقف درگیری‌شان است مطرح شد.
آسوشیتدپرس این خبر را به نقل از خبرگزاری مصری منا منتشر کرد.

مقامات حماس که در گذشته ازاسراییل در خواسته بودند پیش از هر گونه آتش بس از محاصره دست بردارد، در خصوص گزارش خبرگزاری منا اظهار نظری نکرده‌اند. همچنین هیچ واکنشی نیز از سوی رژیم صهیونیستی صورت نگرفته است.

گزارش خبرگزاری منا پس از آن مطرح شد که یک مقام ارشد حماس اعلام کرد: این گروه تمایل دارد که یک آتش بس محدود در نوار غزه را بپذیرد.

مقامات اسراییلی با اشاره به حملات روزانه راکتی حماس به شهرهای جنوبی رژیم صهیونیستی و حملات اخیر این گروه به پست‌های مرزی اعلام کردند که اسراییل فشار نظامی بر حماس را تا زمانی که این گروه تهدیدی برای شهروندان اسراییلی است، ادامه می‌دهد.

نمایندگان حماس روز سه‌شنبه گذشته اعلام کردند که دیدگاه حماس را در خلال نشست با رییس اطلاعات مصر در روز پنجشنبه بیان خواهند کرد.

الزهار پس از این نشست به خبرگزاری منا گفت: ما موافقت گروه در خصوص آتش بس در نوار غزه را تایید کرده‌ایم که می‌تواند به کرانه باختری نیز کشیده شود و به مدت شش ماه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این آتش بس باید از سوی دو طرف پذیرفته شود و شرط آن این است که اسراییل به طور همزمان محاصر غزه را بردارد و مرز رفح بین مصر و غزه را باز کند.

پس از اینکه حماس درپی درگیری پنج روزه با نیروهای امنیتی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل غزه را به دست گرفت، رژیم صهیونیستی راه‌های مرزی را بست.

محاصره‌ی نوار غزه باعث قطع ورود همه چیز به داخل غزه از جمله کمک‌های انسان دوستانه شد که باعث کمبود شدید سوخت و خالی شدن کالا‌ها از انبار‌ها شد.

رژیم صهیونیستی از باز کردن مرز نگران است و بیم آن دارد که حماس از این امر برای بازسازی قوای خود و تثبیت جایگاهش در غزه استفاده کند.

رهبر حماس گفت، مصر خطوط کلی پیشنهاد حماس را در گفت‌وگو با دیگر گروه‌های فلسطینی طی چند روز آینده بررسی می‌کند.

الزهار گفت: در حال حاضر توپ در زمین اسراییل است. اگر اسراییل آن را نپذیرد، این حق ما خواهد بود که از راه‌های قانونی از مردم‌مان دفاع کنیم.

این تغییر نگرش آشکار در حماس پس از ملاقات خالد مشعل رهبر سیاسی حماس که در سوریه بسر می‌برد، با کارتر رییس جمهور پیشین آمریکا در هفته گذشته آغاز شد.

خالد مشعل اعلام کرد، در صورتی که توافق صلح با اسراییل به صورت رفراندوم مورد موافقت مردم فلسطین واقع شود، حماس آنرا خواهد پذیرفت.

این در حالی است که دان گیلرمن نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، نسبت به اعلام آمادگی جنبش حماس برای ایجاد آتش بس ابراز تردید کرد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان به این پیشنهاد اعتماد کرد و آنها برای رهایی از حملات گسترده ما چنین پیشنهادی را مطرح کردند و می‌خواهند از این فرصت برای سازماندهی و تجهیز نیروهایشان جهت حملات آینده استفاده کنند.

مارک رگو سخنگوی ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: اسراییل هرگز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با حماس مذاکره نخواهد کرد.

وی عنوان داشت: ما امیدواریم آتش بس صورت گیرد، به شرط آنکه این آتش بس آرامش پیش از طوفان نباشد.