مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد تماس‌ها با خط مشاوره بهزیستی به نوعی مرتبط با کروناست از وجود ترس از مرگ در تماس گیرندگان و خوشبین نبودن آنها به آینده خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین) گفت: ۵۰ درصد تماس‌ها با ۱۴۸۰ خط مشاوره بهزیستی مربوط به کروناست و مردم موارد مختلفی مانند ترس از مرگ را با مشاوران متخصص این خط درمیان می‌گذارند.

وی افزود: شرایط خاص کرونا موجب شده است روزانه ۴ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی کشور گرفته  شود که ۶۳ درصد تماس گیرندگان زن و ۷۲ درصد متاهل و ۲۸ درصد آنان مجرد هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۴۲.۸ درصد آنان شاغل و ۵۲ درصد بیکار هستند.

وحیدنیا افزود: بیشترین تماس ها با صدای مشاور بهزیستی به شماره ۱۴۸۰ از استان های تهران و فارس و کمترین تماس ها از استان های یزد و خراسان جنوبی است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: اغلب تماس گیرندگان نگران هستند که خود یا خانواده شان به کرونا مبتلا شوند. علاو بر این، ترس از مرگ نیز از مواردی است که مطرح می شود.

وحیدنیا افزود: کنش های مربوط به سوگ، ناامیدی و افسردگی و اختلافات زناشویی از دیگر مواردی است که با سامانه ۱۴۸۰ درمیان گذاشته می شود و اغلب تماس گیرندگان به آینده خوشبین نیستند. 

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد تماس گیرندگان ها با صدای مشاور بهزیستی به شماره ۱۴۸۰، سابقه بیماری زمینه ای داشتند و ۸۳ درصد تماس گیرندگان یا خود یا خانواده شان جزو گروه های پرخطر از جمله گروه های  دارای بیماری های زمینه ای و سالمندان بوده اند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور یادآور شد: علاوه بر خدمات مشاوره ای تلفنی، در برخی استان ها ، گروه ها در مراکز سلامت روان محلی اقدام به توزیع بسته های آموزشی سلامت روان می کنند. 

  • افزایش تماس‌های مرتبط با خانواده 

وی گفت: علاوه بر تاثیر اطلاع رسانی عمومی خطوط و تعریف خدمت مشاوره های کرونا که تقاضای خدمت بیشتری را ایجاد می کند، در وجهی توجه به مسائل خانواده را نشان می دهد و تلاش در خدمت گیری جهت کاهش مشکلات و بهبود کیفیت زندگی را می تواند شامل شود.

وحیدنیا افزود: همچنین در نظر داشته باشیم شرایط ایمن دریافت خدمت در حال حاضر غیرحضوری است و این به این معناست که احتمالا بسیاری از خدماتی که به صورت حضوری ارائه می شده اکنون از درگاه خدمات مشاوره تلفنی دریافت می شود.

وی ادامه داد: حضور بیشتر همه اعضای خانواده فرصتی برای طرح مسائلی که تا کنون کمتر مورد توجه بوده و اساسا افزایش تعاملات داخل خانواده به شرط تقویت مهارتهای ارتباطی می تواند فضای مفاهمه بیشتری را ایجاد کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ادامه داد: وجود تنش‌های ناشی از شیوع کرونا، دلواپسی بابت سلامت خانواده و انتظارات متقابل در رعایت موارد پیشگیرانه، کاهش ارتباطات اجتماعی، رکود و توقف برخی از مشاغل و بروز مشکلات اقتصادی و نگرانی از آینده، نحوه مدیریت برنامه های فردی و شیوه تعامل با اعضای پر خطر مانند سالمندان، می‌تواند از مصادیق تماس‌ها باشد.