سیاهپوستان آمریکا این روزها با یک بحران بزرگ‌تر از کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و آن، بی‌اعتمادی مطلق جامعه به یک سیاهپوست با ماسکی بر چهره است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بوستن گلوب، مرکز پایش و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از توصیه‌های پیشین خود استفاده از ماسک را برای همه (افراد سالم و بیمار) اجباری و به مردم توصیه کرد اگر به ماسک پزشکی دسترسی ندارند، از هر گونه لباس و پارچه برای گرفتن جلوی دهان و بینی خود استفاده کنند.

حالا این توصیه اجباری ممکن است به بهای از دست رفتن جان شهروندان سیاهپوست آمریکایی تمام شود. در شرایط عادی ورود یک سیاهپوست به فروشگاه با ماسک بر چهره فقط یک معنی دارد: دزد آمده است! با توجه به در دسترس بودن اسلحه برای همه شهروندان، نخستین واکنش به ورود یک سیاهپوست با ماسک به فروشگاه می‌تواند شلیک به فرد مظنون و کشته شدن او باشد.

شلیک به سیاهان و کشتن آنها در آمریکا به هر دلیل ممکن است رخ دهد؛ کودکی با یک اسلحه اسباب‌بازی در دست، دختری جوان که در خانه خود خوابیده است و مردی هنگام خریدن تفنگ آبپاش. حالا تصور کنید یک شهروند سیاهپوست در زمانه شیوع کرونا ماسک بزند و وارد یک فروشگاه شود؛ پیامد این کار بی‌تردید شلیک و مرگ است.

از سوی دیگر، اگر سیاهان بخواهند برای حفظ جان خود ماسک نزند و به خیابان برود. آنچه در پیش است، انبوه موقعیت‌های ابتلا به ویروس کرونا خواهد بود. درگیر شدن با ویروس همان و احتمال مردن به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همان. الان وقت آن است سیاهان تصمیم بگیرند می‌خواهند با ماسک بر چهره کشته شوند یا بدون ماسک.

تازه‌ترین آمارها از مبتلایان به کرونا در آمریکا نشان می‌دهد بیشترین موارد مربوط به رنگین‌پوستان، افراد فقیر، بی‌خانمان‌ها و ناتوانان جسمی و حرکتی است. کارشناسان پیش‌تر هم این آمار را پیش‌بینی کرده بودند و مهم‌ترین دلیل ناتوانی مالی در دسترسی به دارو و درمان و امکانات پزشکی و بهداشتی است.

هر چند سیاهان به تمام توصیه‌های بهداشتی اعتماد و به کارکرد ماسک محافظ در پیشگیری از ابتلا به کرونا اطمینان دارند اما آنجه آنها را از زدن ماسک می‌ترساند، رویکرد تاریخی جامعه آمریکا به سیاهان است. شاید بهتر بود آنها که درباره لزوم استفاده از ماسک تصمیم می‌گیرند، به تاریخجه رفتار مردم با یک شهروند سیاهپوست با ماسک بر چهره هم توجه می‌کردند.