معاون کل وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعات انجام شده فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری‌هایی در خصوص ویروس کرونا داشته باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با تاکید بر اظهارنظر دو ماه پیش خود درباره عدم نیاز به قرنطینه کامل کشور گفت: اکنون برخی از کشورهای آفریقایی اعلام کرده اند که نمی‌توانند قرنطینه کامل یا حتی برخی سطوح آن را اجرایی کنند. چون مردم این کشورها به غذا نیاز دارند. در هیچ کجای دنیا به جز ووهان چین قرنطینه به شکل کامل اجرایی نشد.

وی با بیان این که مراجعات برای درمان بیماری‌های مزمن به علت ترس از کرونا کاهش یافته است، بر لزوم تقویت ارائه خدمات از راه دور پزشکی تاکید کرد و افزود: در عین حال پیش بینی می‌کنیم تا پاییز درگیر این ویروس باشیم.

حریرچی اظهار کرد: گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر خود کرده است اما شدت بیماری در قشرهای ضعیف و کمتر برخوردار بیشتر دیده می‌شود. به طور مثال در کشور آمریکا مرگ و میر سیاه پوستان دو برابر سفیدپوستان است.

وی با اشاره به این که علم جهان نسبت به این ویروس بسیار کم است، گفت: برای کنترل کرونا باید چند هدف را دنبال کنیم؛ بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از این ویروس باید کاهش یابد و به حدی برسد که سیستم بهداشت و درمان کشور از نظر نیرو و تخت پاسخگوی نیازها باشد. همچنین باید تلاش کنیم که اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مشکل را به حداقل برسانیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این که علت اصلی مرگ و میر ایرانیان تا پیش از شیوع این بیماری، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و دیابت بود، تاکید کرد: اکنون با شیوع ویروس کرونا مردم به دو علت ترس از این بیماری و همچنین بسته بودن برخی مراکز درمانی خصوصی، مراجعات خود را برای درمان بیماری‌های مزمن کاهش داده‌اند. در حالی که اساس سیاستگذاری‌های ما ظرف این هفته و هفته آینده با توجه به این که حجم مراجعات برای بیماران کرونایی کاهش یافته، این است که ظرفیت پذیرش مراکز را برای بیماران مزمن افزایش دهیم.

حریرچی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان برای درمان یا پیگیری بیماری‌های جدی خود از مراجعه به مراکز درمانی غفلت نکنند. البته اعمال جراحی غیرضروری مانند اعمال زیبایی و برخی خدمات داندانپزشکی فعلا جزو این سیاستگذاری نیست.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص این که چه کسانی مجاز به استفاده از ماسک هستند گفت: سازمان بهداشت جهانی به طور صریح اعلام کرده است در صورتی که سالم هستید، فقط زمانی از ماسک استفاده کنید که در مجاورت با یک بیمار مبتلا به کرونا باشید. البته می‌توانیم مردم را به استفاده از ماسک‌های خانگی توصیه کنیم.

حریرچی تاکید کرد: مردم فراموش نکنند که بهترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستن دست‌ها با آب و صابون است و در مواردی که به آب و صابون دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید. اما به هیچ عنوان نباید در این مورد اسراف شود. چون مصرف بی رویه این مواد می‌تواند عوارض دیگری داشته باشد.