تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

مدیرکل استاندارد قم گفت: کیفیت محصولات تولیدی و عرضه شده در قم به صورت منظم بررسی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مجید آوری‌فرد در گفت‌وگو با مهر افزود: در زمینه کنترل کیفیت محصولات تولیدی که دارای استاندارد اجباری هستند و شامل مواد غذایی، ایمنی و بهداشتی می‌شود، در اسفند و فروردین‌ماه به صورت منظم پایش انجام شد.

وی بیان کرد: طرح ویژه‌ای طی این مدت در زمینه نظارت بر صنایع غذایی، شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها و صنایع سلولوزی انجام شده است.

مدیر کل استاندارد استان قم گفت: همکاران این اداره کل به صورت منظم در بازار حضور یافته و محصولات را کنترل کردند و در صورتی که محصولات مشکلاتی از نظر کیفیت داشتند اقداماتی اعم از جمع آوری، توقیف، تذکر و معدوم سازی انجام گرفته است.

نظارت استاندارد از تولید تا مصرف را شامل می‌شود

این مسئول ادامه داد: از ابتدای اسفندماه تاکنون در اجرای طرح ویژه اداره کل استاندارد ۳ هزار مورد بازرسی از اصناف قم انجام شده است که این نظارت‌ها از تولید تا مصرف را شامل می‌شود. همچنین در زمینه تولید ضدعفونی کننده از جمله سفیدکننده و وایتکس و دستمال کاغذی که مصرف بیشتری دارد، نظارت بالاتری انجام می‌شود.

آوری‌فرد عنوان کرد: برخی از واحدهای صنعتی از جمله واحدهای تولید سوسیس و کالباس طی این مدت تعطیل بودند اما برخی از واحدهای ضروری به فعالیت مضاعف پرداختند تا تأمین نیاز مردم را داشته باشند.

مدیر کل استاندارد استان قم افزود: کنترل در واحدهای تولیدی که دارای کنترل کیفیت باشند انجام می‌شود. اداره کل استاندارد قم به واحدها مراجعه و از محصولات آنها نمونه برداری می‌کند و آخرین بخش پس از مرحله تولید و بعد از تولید بررسی در بازار است.

هیچ ماده افزودنی نباید به آرد اضافه شود

وی تصریح کرد: در استاندارد به آرد در کارخانه‌های تولید آرد هیچ ماده افزودنی نباید اضافه شود و تنها آنچه که غذا و دارو لازم دانسته باید اضافه شود.

آوری‌فرد گفت: آرد دارای استاندارد اجباری است که همه مشخصه‌ها کنترل شده و در صورت مشکل عرضه نمی‌شود. عمده فعالیت استاندارد در نانوایی‌ها است که نمونه برداری به صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد و چنانچه آرد مغایر با استاندارد مورد نظر باشد با کارخانه متخلف برخورد می‌شود.