وزیر ارشاد در نامه‌های جداگانه به چهار عضو ارشد دولت از زیان 976 میلیارد تومانی کرونا به حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و خواستار جبران این خسارت شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سیدعباس صالحی با ارسال چهار نامه به معاون اول رئیس جمهوری، رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اعلام خسارت‌های واردشده به بخش فرهنگ خواستار مساعدت سریع‌تر به مشاغل آسیب‌پذیر فرهنگی شد. در نامه وزیر ارشاد به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان آمده است:

«روزهای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با آغاز بحران همه‌گیری بیماری کرونا به گونه‌ای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تدوام یافته است. با توجه به نگاه همدلانه و متعهدانه دولت محترم و در راس آن ریاست محترم جمهوری برای بهبود محیط کسب و کارها و ضرورت انجام اقدام‌های حمایتی در این بخش، سپاسگزار خواهد بود مطابق دستور جنابعالی و باتوجه به ویژگی شغلی هنرمندان و فعالان فرهنگی که عموما از جمله آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، عنایت ویژه به منظور کاستن حداقلی از فشار مالی و معیشتی آنان انجام شود.

میزان خسارت این بخش تا پایان فروردین 99 بالغ بر ۹,۷۶۰,۹۲۱ میلیون ریال، معادل ۹۷۶ میلیارد تومان برآورد و حمایت‌های پیشنهادی صندوق اعتباری هنر در سه بخش حق بیمه، سرانه درمان و جبران خسارت بیکاری پیش‌بینی شده است که شامل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال حق بیمه برای ۳۵۵۰۰ نفر از اعضای صندوق، ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال سرانه درمان برای ۷۸۱۰۰ نفر از اعضا و ۱,۴۳۹,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال برای جبران خسارت بیکاری هنرمندان میزان در نظر گرفته شده است.

به پیوست گزارش برآورد میزان خسارت بخش فرهنگ و هنر برای دستور مساعدت و اقدام‌های حمایتی تقدیم می‌شود.

برآورد خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر: (مبالغ به میلیون ریال)

۱ـ فرهنگی: ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال

۲ـ هنری: ۳,۵۰۳,۱۷۰ ریال

۳ـ رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال: ۲,۷۸۲,۹۲۱ ریال

جمع کل: ۹,۷۶۰,۹۲۱ ریال

صالحی شب گذشته هم در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اعلام خسارت‌های ناشی از بیماری کرونا نوشته بود: «امروز نامه برآورد جامع خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آقایان جهانگیری و نهاوندیان ارسال شد. ‏اصحاب فرهنگ و هنر منتظر خبرهای خوب از جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا هستند.»