اگر اسفندماه را ماه تولد و تایید رسمی و شیوع ویروس کرونا در ایران بدانیم، نخستین عوارض این تولد ناخواسته بر اقتصاد ایران به ویژه سفره ایرانیان را می‌توان در نبض ارزان شدن و گران شدن ۲۴ قلم خوراکی پرمصرف مناطق شهری مشاهده کرد.

همشهری آنلاین - رضا کربلایی: اگر اسفندماه را ماه تولد و تایید رسمی و شیوع ویروس کرونا در ایران بدانیم، نخستین عوارض این تولد ناخواسته بر اقتصاد ایران به ویژه سفره ایرانیان را می‌توان در نبض ارزان شدن و گران شدن ۲۴ قلم خوراکی پرمصرف مناطق شهری مشاهده کرد.

مرکز آمار ایران می‌گوید اسفند سال ۹۷ شهرنشینان ایرانی هر کیلوگرم خیار را ۵ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خریدند اما اسفند پارسال قیمت این کالا با ۱۷ درصد کاهش به ۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و به این ترتیب خیار رکورددار کاهش قیمت بوده است.  پس از خیار، سیب زرد درختی ، گوشت مرغ، گوچه فرنگی، رب گوجه، گوشت گوساله و گوشت گوسفند قرار دارند که قیمت آن‌ها در آخرین ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ارزان‌تر شده است.

از اسفند ۹۷ تا اسفند ۹۸ قیمت هر کیلوگرم سیب زرد درختی از ۹ هزار و ۱۰۰ تومان به ۷ هزار و ۹۰۰ تومان، گوشت مرغ از ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ۴ هزار و ۷۰۰ تومان، رب گوجه از ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان، گوشت گوساله از ۸۶ هزار ۸۰۰ تومان به ۸۲ هزار تومان و گوشت گوسفند هم از ۹۵ هزار تومان به ۹۴ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب شهروندان ایرانی در اسفند پارسال نسبت به اسفند پارسال هر کیلوگرم سیب زرد درختی را ۱۴ درصد، گوشت مرغ را ۱۳ درصد، گوجه فرنگی را ۱۲ درصد، رب گوجه را ۱۰ درصد، گوشت گوساله را ۶ درصد و گوشت گوسفندی را ۲ درصد ارزان‌تر خریده‌اند.

  • قیمت پیاز اشک مردم را درآورد

به گزارش همشهری آنلاین، اگر خیار، سیب زرد درختی، گوشت مرغ و گوجه کام خریداران را شیرین کرد، اما پیاز، چای به همراه برنج اشک مصرف‌کنندگان را درآورد به نحوی که در فاصله اسفند ۹۷ تا اسفند ۹۸  قیمت هر کیلوگرم پیاز با ۸۷ درصد افزایش به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، چای با ۸۳ درصد رشد به ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان، برنج ایرانی درجه یک با ۴۳ درصد افزایش به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. در اسفند پارسال نسبت به اسفند سال قبل آن در گروه لبنیات هم هر یک لیتر شیر پاستوریزه با ۳۰ درصد رشد ۶ هزار و ۱۰۰ تومان، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه با ۲۸ درصد جهش به ۷ هزار و ۷۰۰ تومان، نیم کیلوگرم پنیر پاستوریزه با ۲۳.۵ درصد افزایش به ۱۱ هزار تومان رسیده است. در این مدت هر کیلوگرم تخم مرغ هم ۱۳ درصد گران شده و  ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن مایع با ۱۱ درصد افزایش ۸ هزار و ۷۰۰ تومان، موز با رشدی ۳۲ درصدی ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شده است.