به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، رئیس صداوسیما بر سر تشابه صحنهای از سریال «پایتخت» با فیلم «همسفر» پیش از انقلاب، سازندگان سریال را به وادادگی متهم کرده و دستور رسیدگی داده است. این در حالی است که به نظر میرسد واژه «وادادگی» دقیقا توصیفی است از آنچه این سالها، ماهها و روزها بر صداوسیما میرود؛ از انتقادات کهنه و تکراری بر سر اداره جناحی- سیاسی رسانه ملی تا فروشیشدن برنامهها و غلبه برنامه- آگهی تا سیطره غیرشفاف اسپانسرینگ.
۱- در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، حسن روحانی، از عبدالعلی علیعسگری، رئیس سازمان صداوسیما، میخواهد که در طول بحران کرونا، برای شرکتهایی که فروش اینترنتی دارند، به صورت مجانی تبلیغ کند تا مردم بیشتر از این طریق خرید کنند و از خانه بیرون نروند. رئیس صداوسیما در پاسخ به روحانی میگوید اگر چنین کاری کنند، «توسکا» (حامی مالی بیشتر برنامههای پربیننده تلویزیون و مالک اپلیکیشن روبیکا) صداوسیما را سو میکند (شکایت مالی میکند).
۲- رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات، در توییتی مینویسد: شرکت توسکا متعلق به کدام صاحب قدرت است و مدیران آن چه کسانی هستند که رئیس صداوسیما اینقدر صریح از منافع آن در مقابل مصوبه ستاد مبارزه با کرونا دفاع میکند؟ آن هم در مقابل رئیسجمهور و هزاران بیننده تلویزیون!
۳- سال گذشته عادل فردوسیپور در فاصله کوتاهی بعد از اینکه خودش و برنامهاش در یک نظرسنجی، محبوبترین مجری و برنامه صداسیما شناخته شدند، از سوی «علی فروغی»، مدیر تازهکار شبکه ۳، برکنار و برنامه ۹۰ هم تعطیل شد.
۴- وزیر ارتباطات همان زمان در توییتی تصاویری را منتشر کرد که نشاندهنده و اثباتکننده تقلب در رأیگیری محبوبترین برنامه صداوسیما به نفع برنامه «برنده شو»ی گلزار و به ضرر برنامه «نود» فردوسیپور بود. این نظرسنجی توسط یک شرکت زیر نظر «توسکا» انجام شده بود.
۵- وزیر ارتباطات ۶ فروردین ۹۷ در توییتر خود در مورد «روبیکا» نوشت: از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت- از پنج عضو- در هیئتمدیره همراه اول اعلام کردهایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسبوکارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد حقالناس کوتاه نمیآیم.
۶- تقریبا یک سال از توییت وزیر ارتباطات میگذرد؛ اما مدل دادوستد «توسکا» با تلویزیون نهتنها تغییر نکرده، بلکه این شرکت بیش از گذشته قدرتمند شده است؛ تا جایی که بایدونبایدهای نانوشته زیادی را برای سازمانی مانند صداوسیما ترسیم کرده. محصول شناختهشده این شرکت؛ «روبیکا»، همیشه اسپانسر پربینندهترین برنامههای سیما بوده است (منبع: سینما سینما)
۷- اخیرا یک مجری تلویزیون در مقام دفاع از رئیس شبکه سه، خطاب به سعید حدادیان، مداح معروف گفته است: یک مدیری تصمیم میگیرد یک برنامه حذف شود باید به تصمیمش احترام گذاشت... در ماجرای دعوت آقای فردوسیپور از پویول (بازیکن سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا و باشگاه بارسلونا)، خواست خودش را نجات دهد و به شبکه بیاعتنا بود.
۸- رئیس بنیاد مستضعفان اخیرا در یک برنامه تلویزیونی خطاب به مجری شبکه که ادعا کرده بود به نمایندگی از مردم در حال پرسش از اوست، با عصبانیت گفته بود نخیر شما نماینده مردم نیستید، شما را صداوسیما اینجا گذاشته تا از من سؤال بپرسید.
۹- سردار غیبپرور، فرمانده سابق بسیج، در نامهای اعتراضی خطاب به سیاستهای علیعسگری نوشت: برادر ارجمند برای خدا یا اصلاح کنید یا واگذار نمایید.
گویا عملکرد صداوسیما مورد قبول، پذیرش و مطبوع هیچ جناحی نیست! ویژهنامه نوروزی ۹۹ هفتهنامه صداوسیما، تصویر علیعسگری را با لباس رزم گلادیاتورها بر صفحه اول منتشر کرده بود تا به قول خودش از «نبرد بیپایان» او در سال ۹۸ بگویند، اما احوالات اینروزهای صداوسیما بیش از اینکه علیعسگری را در قامت یک گلادیاتور شجاع در صحنه رزم به یاد آورد، بیشتر چهره دنکیشوتواری از او تصویر میکند که کارزار اصلی را رها کرده و به جنگ آسیابهای بادی (مثال سریال پایتخت) رفته است. حالا قضاوت با مردم، چه کسی واداده است؟