تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۱

بر اثر آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید تشک در مراکش 55 نفر کشته و 12 نفر به شدت مجروح شدند

به گزارش رویترز، این حادثه صبح شنبه گذشته و زمانی رخ داد که 150 کارگر که تعدادی زیادی از آنها را کارگران زن تشکیل می‌دادند در این کارخانه مشغول به کار بودند.  به گفته مقامات دولتی، این آتش‌سوزی از طبقه همکف که محل تولید تشک‌های مبل‌ بود آغاز شد و به سرعت به دیگر طبقات کارخانه سرایت کرد و باعث شد تا کارگرانی که در طبقات بالایی مشغول کار بودند در میان شعله‌ها گرفتار شوند.

یکی از مقامات جمعیت هلال احمر مراکش گفت: به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی، از آنجا که این کارخانه، محل دوخت تشک بود و مواد قابل اشتعال بسیاری در آنجا وجود داشت، آتش‌سوزی با سرعت بیشتری به دیگر طبقات سرایت کرد و این در حالی بود که در خروجی اضطراری کارخانه نیز بسته شده و کارگران در میان شعله‌ها محاصره شده بودند. 

وی افزود: آتش‌نشانان 2 ساعت پس از آغاز آتش‌سوزی، به محل حادثه رسیده بودند و همین مسئله باعث بیشتر شدن آمار تلفات شد و بسیاری از قربانیان کارگرانی بودند که در پله مارپیچی کارخانه و به هنگام تلاش برای فرار جان خود را از دست دادند.

ساکنان محلی نیز به خبرنگاران که ساعتی پس از حادثه در محل حضور یافته بودند گفتند، ماموران آتش‌نشانی با شکستن یک دیوار، افرادی که بیشتر آنها زنان و دختران بودند و در طبقات بالاتر گیر افتاده بودند را بیرون کشیدند. آنها مدعی شدند به دلیل نبود آب برای خاموش کردن آتش، عملیات نجات به کندی پیش می‌رفت.

براساس آمار منتشر شده در این حادثه مرگبار 55 نفر جان خود را از دست دادند که 21 نفر آنها زن و 28 نفر مرد بوده و 6 نفر دیگر به‌علت شدت سوختگی شناسایی نشده‌اند. به‌دنبال این آتش‌سوزی مرگبار که بدترین آتش‌سوزی مراکش از سال 2002 تاکنون بوده است، عده‌ای از جمعیت خشمگین حاضر در خارج ساختمان، با تجمع در مقابل محل آتش‌سوزی مالک کارخانه را متهم به بستن خروجی اضطراری کرده و علیه او شعار دادند. این در حالی است که مقامات مراکش اعلام کرده‌اند که تحقیقات درباره علت آتش‌سوزی در حال انجام است و تلاش برای شناسایی مقصران احتمالی در این حادثه مرگبار ادامه دارد.