۱۷ آوریل روزجهانی خفاش است. در واقع این روز به ما یادآوری می‌کند که خفاش‌ها چقدر در زندگی روزمره ما دارای نقش هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال دیلی کلندر، ۱۷ آوریل، روز جهانی قدردانی از خفاش‌ها است. آوریل همچنین بهترین زمان برای مشاهده خفاش‌ها است. می‌دانید چرا؟ چون این فصل زمان اتمام خواب زمستانی و آغاز بیدار شدن آن‌هاست و طبیعی است دیدن رفتار اجتماعی خفاش‌ها زمان مناسبی است تا از آنان نکاتی را بیاموزیم.

این نکته را بدانید و همه جا بگویید که خفاش‌ها مهمترین حشره کش‌های طبیعی دنیا هستند. چون ۷۰ درصد خفاش‌های تمام جهان حشره خوارند. هر خفاش در هر ساعت توانایی دارد تا ۱۰۰۰ پشه را بخورند و انسان‌ها و دام‌ها را از شر آزار این حشره نجات دهند.

  • چند ویژگی مهم خفاش‌ها و تاثیر آن‌ها بر طبیعت و زندگی انسان‌

برخی از گونه‌های خفاش‌ها تا ۴۰ سال عمر می‌کنند.

خفاش‌ها می‌توانند در تاریکی ببینند و از حس شنوایی قدرتمند خود استفاده کنند.

توانایی یک خفاش در پرواز آنها را منحصر به فرد می کند. در دنیای پستانداران، فقط خفاش ها به طور طبیعی قادر به پرواز واقعی و پایدار هستند.

بیش از ۱۲۰۰ گونه از خفاش های شناخته شده وجود دارد.

تقریبا ۷۰ درصد خفاش‌ها حشره‌خوار هستند.

خفاش‌ها در اندازه های مختلف رشد می‌کنند. یکی از بزرگترین خفاش ها خفاش Giant Golden-Crown Fox با وزن حداکثر ۴ پوند با طول بال تا ۵ پا، ۷ اینچ است.

در کنار راکون و سمور آبی، خفاش ها تمیزترین پستانداران دنیا محسوب می شوند.

یک کلونی از ۱۵۰ خفاش بزرگ براون هر تابستان از کشاورزان در برابر ۳۳ میلیون یا بیشتر کرم ریشه محافظت می‌کند.

اما کرونا ...

کرونا و انگشت اتهام به سمت خفاش‌ها نگاه به این موجود زنده را از دو ماه پیش تغییر داده است. برخی منابع خفاش را عامل ایجاد کرونا و انتقال آن به انسان می‌دانند اما برخی محققان بر اساس پژوهش‌های خود نگاه دیگری به این موضوع دارند که سبب می‌شود نگاه به خفاش‌ها دیگر منفی نباشد.

غلامرضا فرنوش، غلامحسین علی‌شیری، سید رضا حسینی ذیجود و علیرضا جلالی فراهانی در یک مطالعه، مروری به پژوهش‌هایی که مرتبط با کرونا ویروس در جهان انجام شده‌ داشته‌اند. در بخشی از مقاله این محققان آمده است: «بررسی اپیدمیولوژیک موارد ابتلا به پنومونی کروناویروس نوین ۲۰۱۹ نشان داد که بسیاری از موارد، در معرض بازار غذاهای دریایی Huanan در ووهان چین قرار داشته‌اند. گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز بیان‌ می‌کند که کروناویروس نوین-۲۰۱۹ در نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده از بازار غذاهای دریایی هانان تشخیص داده شده است. اما هنوز به طور کامل مشخص نشده که چه گونه‌های خاصی از حیوانات حامل کروناویروس نوین ۲۰۱۹ باشند. ۳۳ مورد از ۵۸۵ نمونه زیست محیطی موجود در بازار غذاهای دریایی هانان برای کرونا ویروس نوین ۲۰۱۹ مثبت بودند. برخی از این موارد شامل انواع حیوانات زنده مانند جوجه تیغی، گورکن، مار، لاک‌پشت، پرنده و احتمالا مورچه خوار هستند اما خفاش‌ها را در بر نمی‌گیرد.»

 روز خفاش مبارک ...