آمار ابتلای کودکان به کرونا طی هفته‌های اخیر در کشورهای مختلف و از جمله در استان‌های ایران رو به افزایش است؛ هرچند تحقیقات نشان می‌دهد کودکان در بین گروه‌های سنی مختلف، همچنان کمترین سهم را از تعداد مبتلایان دارند.

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: از همان زمان که ویروس کرونا در کشورهای مختلف دنیا شروع به گسترش کرد، همواره این موضوع مطرح بود که کودکان در برابر این بیماری ایمن هستند. اما کم کم از گوشه و کنار دنیا مواردی از ابتلای افراد زیر ۱۴ سال به این بیماری به گوش رسید.  در ایران نیز در برخی استان‌ها از جمله یزد، اصفهان، کردستان، قم و خراسان رضوی گزارش‌هایی از تست مثبت کرونا در کودکان و نوزادان ثبت شد.

به تازگی، مدیر بیمارستان میبد یزد از ابتلای ۳ کودک در این شهرستان به بیماری کرونا خبر داد و گفت: تست یک دختربچه ۸ ساله با انجام سی. تی. اسکن و علائم حاد تنفسی، مثبت اعلام و در بیمارستان بستری شد.

دکتر «ذبیح‌الله برجسته» افزود: دو کودک ۲ ماهه و ۳ ماهه نیز که علائم بیماری کرونا را داشتند، در خانه تحت کنترل هستند.  

درصد ابتلا

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، فقط ۲/۴ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند زیر ۱۸ سال بوده‌اند و بیشتر آن‌ها به نوع خفیف بیماری مبتلا شده‌اند. ۲/۵ درصد از کودکان و نوجوانان به نوع شدید و ۰/۲ درصد به نوع پیشرفته این ویروس ابتلا پیدا کرده‌اند.

از آنجاکه ویروس کرونا یک ویروس نوظهور است و هنوز جنبه‌های زیادی از آن ناشناخته است، سازمان بهداشت جهانی به والدین توصیه می‌کند پیگیر اخبار کرونا باشند، زیرا هر آن ممکن است تحقیقات، اطلاعات جدیدی را درباره ابتلای کودکان و نوجوانان به این بیماری آشکار کند.

نتیجه پژوهش در چین

یک تحقیق نشان می‌دهد بچه‌ها هر چقدر سن کمتری داشته‌باشند، در برابر انواع شدید این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این مطالعه که در چین انجام شده، نشان داد اگرچه کودکان نشانه‌های خفیف و ملایم بیماری را بروز می‌دهند، اما درصد کمی نیز به‌ویژه خردسالان زیر هفت سال ممکن است به انواع شدید کرونا مبتلا شوند.

در این تحقیق، دو هزار و ۱۴۳ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال که علائم کرونا را گزارش کرده بودند، بررسی شدند. یک‌سوم آن‌ها تست آزمایشگاهی داده و بقیه نیز مشکوک به کرونا بودند.

نصف بیماران بررسی‌شده علائم خفیف مانند تب، خستگی، سرفه، اسهال و حالت تهوع داشتند. بیش از یک سوم (۳۹ درصد) نشانه‌های شدیدتری مانند ذات‌الریه یا مشکلات ریوی داشتند. چهار درصد هم هیچ نشانه‌ای نداشتند.

از این میان،  ۱۲۵ کودک (حدود ۶ درصد) به نوع خیلی شدید کرونا مبتلا بودند و یک پسر ۱۴ ساله نیز با تشخیص قطعی کرونا جان خود را از دست داد.

دکتر «سرینیواس مورتی»، پزشک اطفال و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: این تحقیق نشان می‌دهد بیمارستان‌ها باید نه تنها برای بستری و پذیرش بزرگسالان بلکه کودکان و نوجوانان مبتلا به کرونا نیز آماده باشند.

وی افزود: نتیجه‌گیری اصلی از این تحقیق می‌تواند این باشد که کودکان هم، مانند بزرگسالان دچار ویروس کرونا می‌شوند اما شدت وخامت بیماری در آن‌ها کمتر است. ضمن آن که هر چه سن کودکان کمتر باشد، بیماری سخت‌تر و نیازمند درمان تهاجمی‌تر است.

سن بیش از ۶۰ درصد از ۱۲۵ کودکی که به کرونای خیلی شدید مبتلا بودند، یک تا پنج سال  بود. ۴۰ درصد نیز کودک زیر یک سال بودند.

ضعف سیستم ایمنی

«شیلو تانگ»، مسئول دپارتمان بیماری‌های واگیر مرکز درمانی کودکان شانگهای نیز معتقد است: بچه‌های کم‌سن‌تر به دلیل این که سیستم تنفسی و دیگر اعضایشان‌ به سرعت در حال رشد است و هنوز تکامل نیافته، بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند.

همچنین دکتر «آندرا کروز»، پزشک طب اطفال گفت: احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان زیر هفت سال و نوزادان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف و رشدنیافته، بیشتر است. آن‌ها قبلا در معرض ویروس‌های مشابه نبوده‌اند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها آمادگی دادن پاسخ لازم را به بیماری داشته باشد.

سوالات بدون جواب

کارشناسان معتقدند تحقیق انجام شده در چین به اتخاذ سیاست‌های درست در زمینه تعطیلی مدارس، آمادگی بیمارستان‌ها و ساخت دارو و واکسن بیماری کمک می‌کند.

اما این تحقیق همچنان بسیاری از سوالات درباره کرونا را بدون جواب باقی گذاشته است. برای مثال محققان می‌گویند بیشتر نمونه‌های وخیم کرونا در کودکانی بوده که مشکوک به این بیماری بوده‌اند نه مبتلای قطعی. یعنی ممکن است علائم آن‌ها لزوما ناشی از ویروس کرونا نباشد و به ویروس‌ها و عفونت‌های دیگر مربوط باشد.

دکتر کروز گفت: همچنین ممکن است این الگو در کشورهای دیگر مانند آمریکا که جمعیت کودکانش بیشتر از چین است، صادق نباشد.

این پزشک ادامه داد: تاکنون تمرکز بیشتر کشورها بر بزرگسالان بوده و از  کودکان به اندازه افراد بزرگسال تست گرفته نشده است. به نظرمی‌رسد ما بار بیماری کرونا را در کودکان دست‌کم گرفته‌ایم.

دکتر «دایان هس»، پزشک اطفال در شهر نیویورک گفت: طبق آمارها نسبت ابتلای کرونا در کودکان بسیار کم است، اما من فکر می‌کنم ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان این شهر مبتلا به کرونا هستند. در حقیقت ما به اندازه‌ای که از بزرگسالان تست می‌گیریم، کودکان را آزمایش نمی‌کنیم.

به گزارش روزنامه نیویورک‌پست، وی ادامه داد: البته بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نشانه‌ای ندارند و بیشتر به عنوان ناقل عمل می‌کنند.

دلیل ایمنی کودکان

دانشمندان سعی می‌کنند دلیل این که چرا تقریبا بسیاری از کودکان در برابر کرونا ایمن هستند را دریابند. این الگوی ایمنی در مورد ویروس‌های مشابه مانند سارس و مرس نیز مشابه بود.

دکتر مورتی در پاسخ به این پرسش گفت: ساختار پروتئین سلول‌های انسان که ذرات ویروس به آن می‌چسبد در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. به نظرمی‌رسد این پروتئین در کودکان به شکلی است که کار ویروس را برای چسبیدن به آن و ورود به سلول سخت‌تر می‌کند.

اما دکتر کروز معتقد است: کودکان به نسبت بزرگسالان ریه سالم‌تری دارند. از سوی دیگر افراد بزرگسال در طول زندگی‌شان بیشتر در معرض آلودگی بوده‌اند و سیستم ایمنی‌شان رو به ضعیف‌تر شدن است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند دلیل مصونیت بیشتر کودکان این است که سیستم ایمنی بچه‌ها به اندازه بزرگسالان به ویروس حمله نمی‌کند. آن‌ها می‌گویند علت اصلی مشکلات جسمی برخی از افراد بزرگسالی که از کرونا آسیب دیده‌اند به خود ویروس برنمی‌گردد، بلکه ناشی از واکنش تهاجمی و مخرب سیستم ایمنی به اندام‌های بدن است؛ اتفاقی که احتمال آن در بدن کودکان کم است.

مراقبت از کودکان

ممکن است بپرسید چطور باید از کودکان در برابر کرونا مراقبت کرد. سازمان بهداشت جهانی از پدرها و مادرها می‌خواهد همان مراقبت‌هایی که برای بزرگسالان توصیه شده را در مورد کودکان نیز اجرا کنند.

شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. والدین باید کاری کنند که این عمل برای کودکان خسته‌کننده و یکنواخت نشود؛ برای مثال در دستشویی موسیقی پخش کنند یا اسباب‌بازی و عروسک در محیط قرار بدهند تا کودک به شستن دست‌هایش رغبت نشان دهد.

پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت فاصله اجتماعی از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

منبع: همشهری آنلاین