تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۱

گروه ورزشی:‌ جلسه رسیدگی به اتهام محمد مایلی‌کهن که با شکایت علی دایی مطرح شده در شعبه 1060 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی صفوی برگزار شد.

در این جلسه عسگری پیش‌بین (وکیل مدافع علی‌دایی) و محمد مایلی‌کهن و وکیل مدافعش حاضر شدند.

در ابتدای جلسه، عسگری وکیل مدافع علی دایی به بیان شکوائیه خود پرداخت. وی گفت: «مایلی‌کهن به عنوان یک کارشناس در قالب ابراز نظر کارشناسی در فضای ملتهب و مشوشی که در جامعه وجود داشت و مردم ما خصوصاً فوتبال‌دوستان حرفه‌ای به شدت متأثر و ناراحت بودند، تلاش کرد در برنامه‌ای تلویزیونی تمامی ناکامی تیم را متوجه حضور دایی کند و نزد افکار عمومی، دایی را مقصر جلوه دهد.

عسگری با اشاره به بخشی از اظهارات مایلی‌کهن گفت: «مایلی‌کهن بیان کرد آقای دایی به آقای ایمان مبعلی ظلم کرده است.» همچنین اشاره کردند آقای مبعلی در بازی فولاد و صباباتری (در آن زمان آقای دایی بازیکن تیم صباباتری بودند) روی پای آقای دایی تکل زدند و هیچ حرکت دیگری انجام ندادند ولی بعد از آن بازی محو شدند.»

وکیل مدافع علی‌دایی ادامه داد: «در اینجا مجری از مایلی‌کهن می‌پرسد آیا صراحتاً می‌گویید دایی باعث دوری مبعلی از تیم‌ملی بوده است؟ که جناب مایلی‌کهن می‌گوید بله. و در جایی دیگر در باب برکناری داریوش مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال در این برنامه اعلام کردند تیم‌ملی دیداری با رئیس‌جمهور وقت داشتند و در باب انتخاب پاشازاده برای تیم‌ منتخب جهان، عنوان شد که مصطفوی از نفوذ خودش استفاده کرد. در همان دیدار دایی مسائلی را عنوان کرد که فدراسیون اینطوری است؛ دیگر توضیحی ندادند و بلافاصله از همان زمان هم رئیس فدراسیون تغییر کرد.»

عسگری تصریح کرد: «یعنی می‌خواستند القاء کنند که اگر موفق نبودند و بازیکنان خوب نبودند در این باره دایی نقش دارد و مایلی‌کهن مطلبی را از ضیایی نقل کردند؛ از آقای ضیایی (مربی صباباتری) بپرسید که دلش از دست دایی خون بوده است. آقای ضیایی عنوان می‌کرد من به عنوان سرمربی تیم را ارنج می‌کردم ولی وقتی تیم وارد زمین می‌شد آقای دایی می‌گفت آنچه من می‌گویم انجام دهید.» وی تأکید کرد: «مطالب تلویحی دیگری بود که با جمع‌بندی آن، سوءنیت مایلی‌کهن در جهت تخدیش چهره ورزشی دایی محرز می‌شود.»

مایلی‌کهن نیز ضمن معرفی خود در پاسخ به شکوائیه مطرح شده از سوی وکیل علی دایی گفت: «دایی در بیشتر استادیوم‌ها که رفته، برخورد مردم با او نامناسب بوده است؛ من هم از این مسئله ناراحت بودم. آنهایی که مرا می‌شناسند، می‌دانند که در دل من چه چیزی گذشته است. دایی مشهور است ولی محبوب نبوده و حالا شما باید دلایل عدم محبوبیت او را در جامعه پیدا کنید.»

مایلی‌کهن افزود: «آقای وکیل، یکی، دو مورد را گفتند که من کذب‌گویی‌ کرده‌ام، نمی‌دانم شاید من معنی کذب را نمی‌دانم اما همه می‌دانند که مایلی‌کهن دروغ نمی‌گوید.»
سرمربی اسبق تیم‌ملی تصریح کرد: «من هیچ وقت به خودم اجازه ندادم که بگویم معلم و استاد کسی بوده‌ام اما هم‌اکنون مجبورم بگویم که من معلم دایی بوده‌ام و به عنوان یک کارشناس آیا می‌توانستم بگویم بازیکنی که در زمین راه می‌رود، بهترین بازیکن است؟»
علت دعوت نشدن

 مبعلی مشخص نیست

مایلی‌کهن همچنین درباره اظهارات جنجالی‌اش پیرامون محو شدن مبعلی توسط علی دایی گفت: «مبعلی یکی از بهترین بازیکنان این مملکت است. اخیراً در یکی از روزنامه‌ها مصاحبه‌ای را از دایی خواندم که او در این مصاحبه گفته که مبعلی به من زنگ زده و گفته که من چنین چیزی نگفتم، مگر من در آن برنامه گفتم که ایمان در این باره چیزی به من گفته، مبعلی از بچه من هم کوچکتر است و من وظیفه خود می‌دانستم که از فوتبال مملکتم حمایت کنم.»

مایلی‌کهن با اشاره به بازی فولاد خوزستان و صباباتری که در آن بازی مبعلی پس از تکل بر روی پای دایی از زمین بازی اخراج شد، گفت: «مبعلی که تکل معمولی زده بود، از زمین اخراج شد و بدون هیچ صحبتی زمین را ترک کرد؛ بروید ببینید که پس از بازی دایی چه گفته است. او گفته که مبعلی خجالت نمی‌کشد که روی پای من تکل زده. پس از آن تا موقعی که آقایان بوده‌اند، مبعلی دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد و علت عدم دعوت او مشخص نیست.»

مایلی‌کهن افزود: «پس از صعود تیم‌ملی به جام جهانی اسامی تیم منتخب جهان برای یک بازی خیریه اعلام شد که به یک باره نام مهدی پاشازاده در آن تیم به چشم ‌خورد.
پس از این در مراسمی که کل اعضای تیم ملی حضور داشتند، دیداری را با رئیس‌جمهور وقت داشتیم که در این مراسم دایی مسئله حضور مهدی پاشازاده در تیم منتخب جهان را خدمت رئیس‌جمهور می‌گوید؛ پس از آن ما متوجه شدیم که رئیس فدراسیون تغییر کرده است. نظر ما این است که دایی در این مورد مسئول است.»

محمد مایلی‌کهن درباره صحبت‌های خود پیرامون اعمال نظر دایی در صباباتری گفت: «ضیایی گفت، هرچه کشیدیم از علی دایی بود. او گفت که در اتاق و جلسه فنی تمام موارد فنی و وظایف بازیکنان را توضیح می‌دادم اما وقتی تیم از اتاق خارج می‌شد و وارد زمین می‌شد، دایی براساس نوع بازی خودش به بازیکنان می‌گفت که کدام کار تاکتیکی را انجام دهند. مثلاً می‌گفت توپ‌ها را بلند بفرستید تا خودش بتواند از این توپ‌های بلند استفاده کند.»

 پس از پایان صحبت‌های مایلی‌کهن، شاهرخ غلامی، وکیل مدافع مایلی‌کهن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «کاملاً مشخص است که موکل این جانب نه‌تنها اخبار دروغ و اشاعه آن را به صورت عمدی نداشته بلکه دیدگاه کارشناسی خود را عنوان کرده است لذا اطلاق جرم مذکور مستلزم احراز قصد سوءفاعل است.»

وی ادامه داد: «همانگونه که در صدر ماده 698 مجازات قانون اسلامی آمده است که قصد، بسیار مهم بود که به تعبیر حقوقی عنصر معنوی جرم ضرورت دارد، که موکل چنین قصدی نداشته است و درخصوص اظهارات شهود هم که از دلایل کیفرخواست قرار گرفته مبنای شهادت شهود یک برنامه تلویزیونی بوده است که به تماشای آن پرداخته و نظرات و استنباط‌های شخصی خود را در آن دخالت دادند و در واقع حضور فیزیکی مستقیم نسبت به صحنه نداشته‌اند.»

غلامی ادامه داد: «ضمناً درخصوص تکل مورد بحث هم روزنامه‌های همان زمان از قول آقای دایی آورده‌اند که مبعلی خجالت نکشیده که روی پای من تکل می‌رود بنابراین جرم مذکور از مصادیق ماده 698 مجازات قانون اسلامی نیست و تقاضای رد شکایت را از محضر دادگاه مسئلت دارم.»

آقای مایلی‌کهن تماماً برداشت‌های ذهنی خود را از رخدادهای ورزشی مورد بحث در این پرونده به عنوان واقعیت‌ها ابراز کرده‌اند. موکل بنده و من برای همه انسان‌ها به خصوص افراد ورزشی بر آزادی بیان معتقدیم و احترام می‌گذاریم اما اظهارات آقای مایلی‌کهن تأیید می‌کند که این مسائل کاملاً کذب است؛ ایشان مدرکی را ارائه کنند که رئیس‌جمهور وقت در برکناری مصطفوی نقش داشته‌اند.»

مایلی‌کهن پس از پایان صحبت‌های وکیل خود گفت: «آقای قاضی رد شکایت را ننویسید؛ ما به دنبال رد شکایت نیستیم.»

قاضی صفوی تأکید کرد: «کاش دایی هم حضور داشت تا موجبات صلح میان دو مربی خوب فوتبال کشورمان را فراهم می‌کردیم.»

رأی دادگاه ظرف یک هفته صادر می‌شود

رئیس شعبه 1060 دادگاه عمومی تهران از صدور رأی پرونده مایلی‌کهن ظرف یک هفته دیگر خبر داد. صفوی پس از پایان رسیدگی به این پرونده در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: «رأی این پرونده در فرصت قانونی و ظرف یک هفته دیگر صادر می‌شود.»

وی روند برگزاری جلسه دادگاه را خوب ارزیابی کرد و افزود: «دو طرف (متهم و شاکی) در بیان نظرات‌شان فرصت کافی داشتند و ان‌شاءالله رأی این پرونده در فرصت قانونی صادر می‌شود.»