تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

مدیرکل دام‌پزشکی هرمزگان گفت: امکان کالبدشکافی و نمونه‌برداری از شترهای تلف‌شده در جاسک به دلیل فاسدشدن لاشه‌ها وجود ندارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جانباز گفت: امکان کالبدشکافی و نمونه‌برداری از شترهای تلف‌شده در جاسک به دلیل فاسدشدن لاشه‌ها وجود ندارد.

مدیرکل دام‌پزشکی هرمزگان افزود: پس از اطلاع از موضوع تلف شدن تعدادی شتر در شهرستان جاسک، کارشناسان این اداره کل به محل اعزام شدند و با لاشه ۴ شتر مواجه شدند.

او با اشاره به این‌که بیشتر از ۱۲ ساعت از مرگ شترها گذشته بود، گفت: به دلیل فساد لاشه‌ها امکان نمونه‌برداری و کالبدشکافی وجود نداشت.

مدیرکل دام‌پزشکی هرمزگان با اشاره به این‌که ظاهراً خود صاحبان شترها در همان ساعت اولیه اقدام به برداشتن جگر و کبد از لاشه‌ها کرده‌اند، گفت: در صورت درخواست و شکایت صاحبان شترها، این موضوع از سوی اداره کل دام‌پزشکی استان برای رسیدن به علت اصلی مرگ پیگیری خواهد شد.

جانباز افزود: در حال حاضر نمی‌توان علت اصلی مرگ را اعلام کرد و ادعای مطرح‌شده در خصوص مسمومیت شترها نیز از سوی کارشناسان اداره کل دام‌پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی استان در دست بررسی است.

روز گذشته تصاویری از مرگ تعدادی شتر در شهرستان جاسک در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد و صاحبان آن‌ها هم ادعا کردند که مسمومیت ناشی از سم‌پاشی علیه ملخ‌های صحرایی، علت مرگ شترها بوده است.

پس‌ازاین ادعا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاسک، تلف شدن شتر و بز دامداران براثر سم‌پاشی صورت گرفته برای مقابله با ملخ‌های صحرایی را تکذیب کرد.

خدابخشیان گفت: قبل از سم‌پاشی هوایی به بخشداری جاسک نامه ارسال‌شده است، به بخشدار جاسک نیز اعلام شد که برای سم‌پاشی هوایی با دهیار و دامداران هماهنگی لازم انجام شود.

او با اشاره به این‌که در مناطقی که تصاویر تلف شدن شتر و بز منتشرشده به‌هیچ‌وجه سم‌پاشی هوایی و زمینی صورت نگرفته است، افزود: حتی یک روز پرواز هواپیما سم‌پاش را به دلیل عدم ارسال نامه به بخشداری به تعویق انداختیم تا تمامی مراحل اداری طی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاسک گفت: خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم و این‌که گفته شود بدون اطلاع سم‌پاشی صورت گرفته به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.