به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ۲ ماه است که خبری از هیاهوی بچهها در مدارس نیست، از همان روزهای اول تعطیلی مدارس، مسئولان آموزش و پرورش از راهاندازی قریب الوقوع آموزش مجازی خبر میدادند.
۲۳ فروردین ۹۹ بود که پیامکی مبنی بر نصب یک اپلیکیشن به نام «شاد» روی گوشیهای همراه والدین ظاهر شد. در این پیامک آمده بود: «والدین و دانش آموزان گرامی، اکنون که مدارس به دلیل مراقبت از سلامت دانش آموزان تعطیل است، ادامه آموزش از طریق سامانه شاد (متعلق به وزارت آموزش و پرورش) انجام میشود. http://shaddl.medu.ir شاد را نصب کنید.»
اما این پیامک، آغازی بود بر غم و اندوه والدینی که در بحبوحه تنگدستیهای ایام کرونا باید، فکری برای خرید گوشی هوشمند و ادامه تحصیل فرزندان خود میکردند. «شاد» در حالی میهمان ناخوانده مردم استان تهران شد، که به گفته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، در ۲ ماه اخیر و در پی شیوع ویروس کرونا ۶۰ هزار نفر از مردم این استان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردهاند.
گوشی هوشمندی برای نصب برنامه آموزشی فرزندم نداریم
یک خانم ساکن حسن آباد فشافویه در این باره گفت: ۲ محصل کلاس هفتمی و کلاس سومی در خانه داریم، ما در خانه نه خط تلفن ثابت داریم نه اینترنت. فرزندانم گوشی تلفن همراه ندارند. تلفن همراه من هم بسیار قدیمی است و فقط همسرم گوشی اندروید دارد که او نیز صبح زود برای کار از منزل خارج میشود و شب به خانه باز میگردد.
مریم احمدی گفت: خرید گوشی هوشمند در وضع اقتصادی کنونی بیش از ۲ میلیون تومان هزینه دارد و سوال اینجاست، واقعاً مسئولان آموزش و پرورش فکر نکردهاند که تهیه یک گوشی هوشمند در این شرایط اقتصادی چقدر میتواند، برای والدین سخت باشد.
۳۰ درصد گوشیهای هوشمند فعلی عامل مورد نیاز «شاد» را ندارند
یک فروشنده گوشی تلفن همراه در شهرستان دماوند هم اظهارکرد: برای نصب سامانه «شاد» باید گوشی هوشمند تلفن همراه، اندروید بالاتر از «۴/۴ کیت کت» داشته باشد، که حدود ۳۰ درصد گوشیهای هوشمند فعلی در دست مردم این سیستم عامل را ندارند و امکان ارتقای آنها نیز وجود ندارد.
وی که نخواست نامش ذکر شود، اضافه کرد: همچنین تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز نسخهای «آی. او. اس» این سامانه ارائه نشده است.
این فروشنده گوشی تلفن همراه گفت: مشکل بعدی افزایش قیمت تبلت و گوشیهای موبایل در این ۲ ماه است، به طوری که یک مدل گوشی که در ۱۵ اسفند ۹۸ یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله میشود و علت این امر نیز کاهش واردات و همچنین تعطیلی بازارهای بزرگ تهران و شرکتهای توزیع کننده است.
حضور گسترده والدین برای ارتقا اندرویدهای قدیمی ونیز تعمیر گوشیهای خراب
موبایل فروش دیگری که درشهر ری فعالیت دارد، گفت: کمتر از یک هفته است که اجازه دادهاند، مغازهام را باز کنم، اما در همین مدت کم، شاهد حضور والدین فراوانی بودم که گوشی هوشمند قدیمی در دست داشته و با تقاضای ارتقا اندروید آن به مغازه مراجعه کردند و با پاسخ منفی ما مواجه شدند.
حمید افزود: بسیاری از گوشیهای هوشمند قدیمی امکان ارتقا اندروید تا نسخه ۴/۴ مورد نظر برای نصب «شاد» را ندارند.
این موبایل فروش همچنین از حضور گسترده والدین برای تعمیر گوشیهای خراب در مغازه خود خبر داد و بیان کرد: امروز هزینه تعمیر صفحه نمایش یک گوشی مدل پایین سامسونگ حداقل ۷۰۰ هزار تومان است و خرید گوشی نو نیز بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه بر میدارد و بسیاری از والدین توان تهیه فوری چنین گوشی را ندارند و همین امر صحنههای غم انگیزی را در فروشگاه بنده رقم زده است.
مسئولان آموزش و پرورش مشکلات والدین را درک نمیکنند
یکی از ساکنان منطقه «سعیدآباد» بومهن نیز از معضلات نصب برنامه «شاد» گلایه کرد و افزود: خطاهای متعددی در موقع نصب این برنامه وجود دارد و نیز سپر امنیتی گوگل نیز اجازه نصب این برنامه را نمیدهد و بنده ۲۰ هزار تومان برای نصب برنامه به موبایل فروشی پرداخت کردم، اما در نهایت کدهای احراز هویت برایم ارسال نشد و خطاهای متعدد این سامانه آن قدر بود، که قید نصب آن را زدم.
وی اضافه کرد: اینکه مسئولان اصلاً مشکلات آموزشی دانش آموزان و والدین آنها را نمیبینند و شرایط اقتصادی حاکم بر بازار را درک نمیکنند، نکته جالبی نیست و سبب میشود، در این اوضاع مشوش و مشکلاتی که هر روز بیشتر میشود، آموزش فرزندانمان نیز هزینههای گزافی بردارد.
مسئولان ابتدا زیرساختها را فراهم کنند
در اسلامشهر به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان تهران نیز اوضاع بهتر از دیگر شهرها نیست و والدین در پی دستیابی به راهی برای آموزش فرزندان خود و عقب نماندن آنها از هم کلاسیهایشان هستند.
مادر یک دانشآموز اسلامشهری نیز گفت: جالب است، وقتی که زیرساخت لازم برای آموزش مجازی زیر گوش پایتخت فراهم نیست و مرتباً اینترنت قطع و وصل میشود، چه توقعی برای آموزش اینترنتی آن هم با برنامههایی کند و حجیم داریم.
وی ادامه داد: باورتان نمیشود، برای بالا آمدن و کار کردن با یکی از شبکههای اجتماعی داخلی که مدرسه معرفی کرده است، باید حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانیم و گوشیمان چند بار هنگ کند، تا برنامه بالا بیاید، خیلی نگران آموزش و یادگیری فرزندم در سالی هستم، که کمتر از نیمی از آن مدرسهها دایر بود و قبل از کرونا نیز به دلیل آلودگی هوا و بارش برف و… دائماً شاهد تعطیلی مدارس بودیم.
کسی پاسخگوی مشکل احراز هویت در «شاد» نیست
اولیای یک دانشآموز فیروزکوهی نیز از مشکلات آنتندهی تلفن همراه و نصب سامانه «شاد» گلایه کرد و گفت: از اول اردیبهشت فعالیت دانشآموزان در سامانه «شاد» آغاز میشود، اما من از ۲۶ فروردین درگیر نصب این برنامه روی تلفن همراه خود بودم تا سرانجام ۳۱ فروردین روی گوشی نصب شد.
وی ادامه داد: حال در قسمت احراز هویت دچار مشکل هستم و گویی سامانه با مشکل مواجه است، هرچه به مدرسه هم زنگ میزنیم کسی پاسخگو نیست.
مشکل بروز رسانی مرورگر
پدر یک دانش آموز اهل شهر قدس نیز اظهارکرد: مدرسه مراحل ورود را برای ما ارسال کرده است، اما بعد از وارد کردن اطلاعات دانشآموز و کد امنیتی ورود به کلاس انجام نمیشود، از مدرسه نیز پیگیری کردیم، میگویند، باید مرورگر بهروزرسانی شود.
وی افزود: با هزینه ۳۰ هزار تومان مرورگر را بهروزرسانی کردم، اما باز هم پاسخ نداد، خیلیها این مشکل را دارند، لطفاً آموزش و پرورش در این وضعیت مشکلات ما را افزایش ندهد، یک زمانی مشخص کنند، هر کدام از والدین با رعایت فاصلهگذاری به مدرسه بروند و تمام برنامه نصب و تست شود و بعد از آن درس را شروع کنند.
کندی اینترنت
یک شهروند بهارستانی هم افزود: جدا از اینکه مراحل نصب شاد با مشکل روبهروست، با قرض و بدهی و قسط گوشی هوشمند تهیه کردیم. با این وجود سرعت اینترنت آنقدر کند است که معلم پسر من گاهی تدریس را تعطیل میکند.
وی گفت: واقعاً کندی اینترنت مردم را آزار میدهد، دانش آموزان با این وضعیت نمیتوانند آموزش درستی ببینند و هر پیام بعد از چند دقیقه به دستمان میرسد، خوب است، مسئولان قبل از راهاندازی چنین برنامههایی و گذاشتن خرجهای میلیونی روی دست والدین زیرساختها را فراهم کنند.
مشکلات زیرساختی در «شاد» وجود دارد
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: اصل این اقدام در راهاندازی سامانه «شاد» قابل تقدیر است و امروز راهی جز ورود قدرتمندتر در بحث آموزشی در فضای مجازی نداریم. همچنین نیازمندیم روشهای آموزشی را متحول و با دنیای کنونی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار و از ظرفیتها بهرهبرداری کنیم.
محمد صیدلو افزود: ضعفهایی به ویژه در زیرساختها وجود دارد و آن را میپذیریم، اما باید تلاش کنیم تا این زیرساختهای مطلوب فراهم شوند و دانشآموزان، والدین و فرهنگیان بتوانند به راحتی و با کمترین مانع از این سامانه بهره برداری کنند.
وی نظارت بر برنامههای درسی و ارتباط بیشتر دانشآموزان و معلمان را از مزایای این شبکه آموزشی دانست.
صیدلو اضافه کرد: در همین راستا از معاونان مناطق آموزش و پرورش در شهرستانهای استان تهران خواسته شده، تا به طور روزانه حضور، مشکلات استفاده و موانع و دغدغههای دانشآموزان، والدین و معلمان را بررسی کنند و گزارشهای روزانه ارائه دهند تا بهتر و قویتر بتوان به رفع مشکلات موجود پرداخت.
وی بیان کرد: شبکه شاد برای تمام دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی قابل استفاده است و از این طریق در فضای مجازی معلمان به صورت مجازی به دانشآموزان درس میدهند و امتحان میگیرند.
به نظر میرسد، باید تلاش بیشتری برای ایجاد محیطی قابل قبول برای حضور دانشآموزان و تدریس در فضای مجازی انجام شود و نیز برای آن دسته از خانوادهها که امکان تهیه تبلت و گوشیهای هوشمند را برای فرزندان خود ندارند، نیز باید چاره اندیشی کرد، چرا که امروز هزینههای اینترنت و نیز گوشیهای هوشمند میتواند، بخش قابل توجهی از سبد معیشتی خانوار تهرانی را اشغال کند.