«کادر درمان یزد این روزها خسته و فرسوده شده‌اند و لازم است مردم بیشتر رعایت کنند تا ورودی بیمارستان‌ها از این هم کمتر شود.» این خلاصه و چکیده حرف‌های روسای بیمارستان‌ها و کادر درمان استان یزد است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ۲ ماه است که کادر درمان تمام بیمارستان‌های بزرگ استان یزد درگیر بیماری کرونا هستند؛ از بیمارستان دولتی شهید صدوقی به‌عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونا تا بیمارستان‌های بزرگ شهید رهنمون،  افشار و شهدای کارگر در مرکز استان و بیمارستان‌های شهرستان‌ها.

تاکنون ۱۹۹ نفر از کادر درمان استان، مشکوک به این بیماری تشخیص داده شده‌اند که حدود یک سوم آنها مبتلای قطعی به این بیماری بوده‌اند.

بی‌احتیاطی مردم

این روزها به خیابان‌های شهر که سرمی‌زنی شهروندانی را می‌بینی که بی‌توجه،  بدون ماسک و دستکش و رعایت اصول ایمنی، در حال قدم زدن در معابر هستند.

کادر درمان استان هم مایل هستند مانند دیگران و به اتفاق خانواده به خیابان‌ها و مغازه‌ها سربزنند اما هم نمی‌توانند و هم نمی‌خواهند؛ نمی‌توانند چون باید به رسالت اصلی خود یعنی رسیدگی به بیماران بپردازند و نمی‌خواهند چون می‌دانند هر چقدر جمعیت حاضر در معابر بیشتر شود، به همان نسبت احتمال افزایش شیوع بیماری هم هست.

به تازگی خبردار شدیم که بانوی پرستاری ۴۳ ساله که سه فرزند دارد به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده و حال خوشی هم ندارد.

آن طور که شنیده شده این پرستار یکی از فعال‌ترین اعضای کادر درمان این بیمارستان بوده که هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

جسم و روح خسته‌  

سرپرستار بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: دو ماه است که در اینجا با کودکان و بزرگسالان مشکوک و درگیر با کرونا سر و کار داریم.

«طاهره رستمی» افزود: بسیاری از کادر درمان بیمارستان بیمار شده‌اند، اما همچنان پای کار هستند؛ آنها خودشان و خانواده‌شان در خطر هستند و حتی اگر هم بتوانند به خانه بروند از ترس مبتلا شدن دیگر اعضای خانواده نمی‌روند.

وی که بارها در میان صحبت‌های خود سرفه می‌کرد و نفس کم می‌آورد، اضافه کرد: پس از مدتی رعایت کردن از سوی مردم، متاسفانه دوباره خیابان‌ها شلوغ شده که خطرناک است. باور کنید در خانه ماندن راحت‌تر از بیمار شدن یا پرستاری از بیماران کرونایی است، پس در خانه بمانید.

رستمی ادامه داد: جسم و روح کادر درمان استان و به‌خصوص پرستاران فرسوده شده است. آنها از خانواده و فرزندان خود دور هستند و برخی افسرده شده‌اند.

مردم از ما دوری می‌کنند

سرپرستار بخش بیماران کرونایی بیمارستان دولتی شهدای کارگر یزد گفت: متاسفانه بسیاری از مردم وقتی ما را می‌بینند از ما دوری می‌کنند و می‌ترسند که به کرونا مبتلا شوند. این از آن جهت که از بیماری فاصله می‌گیرند خوب است، اما از سوی دیگر هم حس ناخوشایندی به ما می‌دهد.  

«رضا هاتفی» افزود: یکی از مهمترین مشکلات کادر درمان، استرس‌های ناشی از درگیری با بیماری کرونا است. بسیاری از همکاران ما دو ماه است که پدر و مادر خود را ندیده‌اند. این علاوه بر ایجاد مشکلات عاطفی برای همکاران، موجب دلخوری والدین نیز شده است.

وی ادامه داد: خود من وقتی به منزل می‌روم از فرزندم دوری می‌کنم. دو ماه است که او را در آغوش نگرفته‌ام و این برای من رنج‌آور است.

هاتفی بیان کرد: کادر درمانی که با بیماران کرونایی سر و کار دارند به‌علت استفاده از لباس‌های مخصوص، حتی برای خورن آب و غذا هم مشکل دارند که این دردآور است.

بیماری ادامه دارد

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد که مجموعه بیمارستان تامین اجتماعی شهدای کارگر تحت نظارت اوست، گفت: هم‌اکنون ۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند و از آغاز شیوع این بیماری تاکنون ۲۹ نفر از کادر درمان ما به کرونا مبتلا شده‌اند.

دکتر «محمدحسین توحیدی‌فر» افزود: کرونا، تمام‌نشدنی است و حتی اگر از بین هم برود باز ویروس آن باقی ‌است. ضمن آن‌که احتمال بازگشت دوباره آن هم وجود دارد.

وی، شرایط پرسنل این بیمارستان را پس از دو ماه از آغاز شیوع کرونا خاص توصیف کرد و ادامه داد: پرسنل ما در شرایط خاص با لباس‌های خاص درگیر این بیماری هستند و اگر بیماری طول بکشد خدمات درمانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ هر چند ما تا آخر ایستاده‌ایم.  

۱۵ روز قرنطینه  

مدیر روابط عمومی بیمارستان شهید رهنمون (فرخی) یزد نیز گفت: برخی از پرستاران ما طی یک ماه گذشته به خانه نرفته‌اند و اگر هم بخواهند بروند باید ۱۵ روز را در قرنطینه بمانند.  

«داوود شایقی» اضافه کرد: کادر درمان با عشق کار می‌کنند و آنچه برای آن‌ها سخت و سنگین است، فوت بیمار کرونایی است.

وی ادامه داد: برای کادر درمان خود در بیمارستان، خوابگاه تدارک دیده‌ایم و آنها هفته هاست که به خانه نرفته‌اند. ۱۱ نفر از کادر درمان ما تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند که آن را شکست دادند.

شایقی اضافه کرد: پرسنل ما داوطلبانه پای کار هستند، اما سر کردن با لباس‌های تنگ و گرم و زدن دائم ماسک، آنها را خسته و فرسوده کرده است.

خودداری از ازدحام

رییس بیمارستان افشار یزد نیز بیان کرد: مراقبت از بیماران کرونایی سخت است و پرسنل هم فرسوده و خسته شده‌اند.  

دکتر «محمدحسن عبداللهی» گفت: اوضاع از هفته‌های قبل بهتر شده، اما مردم باید همچنان رعایت کنند. بهتر است تسهیلات و شرایطی فراهم شود که مردم از ازدحام در برخی از مکان‌ها مثل دستگاه‌های دولتی و ادارات خودداری کنند.

عوارض طولانی‌مدت در کادر درمانی

رئیس بیمارستان شهید صدوقی یزد که خود نیز به بیماری کرونا مبتلا شده و پس از بهبودی دوباره به محل کار بازگشته، تعداد کادر درمان مبتلا به این بیماری را در این بیمارستان ۱۱۰ نفر اعلام کرد.

دکتر «حسین سلیمانی» افزود: برخی از این افراد بهبود یافته‌اند، برخی از آنها در حال گذران دوران نقاهت و درمان در منزل و برخی هم در بیمارستان بستری هستند.

وی اظهار کرد: کادر درمانی که مبتلا می‌شوند دچار عوارض طولانی‌مدت مثل خستگی، ضعف،  بی‌حالی، استرس، بی‌خوابی و بی‌اشتهایی می‌شوند و حتی آن‌هایی هم که به کار برمی‌گردند دیگر توان و انرژی گذشته را ندارند.

دوری از خانه و فشار کار

سخنگوی ستاد استانی ملی مبارزه با کرونا گفت: بسیاری از پرسنل درمان استان یزد از اواخر سال ۹۸ تاکنون در مراکز درمانی هستند و ارتباطی با خانواده خود ندارند و تنها وسیله ارتباطی آنها ارتباط تصویری و تلفن است.  

دکتر «ابراهیم سلمانی» اظهار کرد: دوری از خانواده و فشار کار، آنها را خسته و فرسوده کرده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، موجب نگرانی است.  

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: هم اکنون پرسنل بیمارستان‌های شهید صدوقی، شهدای کارگر، شهید رهنمون و افشار در مرکز استان و بیمارستان‌های شهرستان‌های اردکان، میبد، ابرکوه، بافق، بهاباد و تفت درگیر کرونا هستند.