به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، هرچند استفاده از درگاههای مجازی و قرارگیری مدرسه مجازی در کنار مدارس حقیقی سالهاست مورد توجه کارشناسان آموزشی قرار گرفته است اما شاید غافلگیری ویروس کرونا اثبات کرد که این مهم باید زودتر به جامعه هدف ارایه میشد.
آموزش مجازی و استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی برای آموزش در ابتدا اعتراضهای زیادی را به وجود آورد و جدای از خانوادههایی که با اینترنت هیچ آشنایی نداشتند بقیه دانشآموزان هم با مشکلاتی رو به رو شدند که نشان از نداشتن آموزش قبلی بود.
مشکلات به وجود آمده و سردرگمی معلمان برای نحوه آموزش هم از دیگر مسایلی بود که نه تنها برای معلمان مشکلاتی را به وجود آورد بلکه عدهای از کارشناسان معتقدند که بر کیفیت آموزشی تاثیر مخربی گذاشت.
حالا با آغاز و اجراییشدن سامانه شاد مشکلات و سردرگمیها دوچندان شد و برخی از معلمان هنوز نمیدانند که اولویت آموزش است یا سامانه شاد و خانوادههای دانشآموزان هم از این وضعیت بسیار نگرانند.
آموزش مجازی و مشکلات روحی دانشآموزان
مریم امیرآبادی یکی از والدین دانشآموزان معتقد است این وضعیت روح و روان فرزندمان را تحت تاثیر قرار داده که نگران بروز افسردگی در دانشآموزان هستیم.
وی ادامه داد: وحدت رویه در آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه هر مدرسه و یا معلم از یک پیامرسان استفاده کند آن هم پیامرسانهایی که همیشه مشکل بارگیری دارند.
امیرآبادی اظهار داشت: سامانه شاد هم ۲ روز است که بار بر همه مشکلات شده و حتی برای ورود به سایت هم مشکل داریم.
وی از سختی نحوه حضور و غیاب دانشآموزان و حتی آپلود عکس و محتوا گلایهمند بود و تصریح کرد: تلفنهای همراه با اندروید هشت هم قادر به بارگیری این سایت نیستند.
امیرآبادی با بیان اینکه تمام والدین از این نحوه آموزش نگرانند تصریح کرد: حالت روحی و روانی دانشآموزانمان ممکن است ما را وادار به خروج از همه سایتهای مجازی کند زیرا سلامت فرزندمان برایمان مهمتر است.
گروه آموزشی یا دوستانه
رقیه مودی از دیگر والدین دانش آموزان از نبود نظارت بر گروههای دانشآموزی گلایهمند بود و گفت: گروههای آموزشی بیشتر به گروههای دوستانه نزدیک است تا آموزشی و معلمان کمتر در گروه نظارت میکنند.
وی تصریح کرد: سامانه شاد در این وضعیت معیشتی برگرفته از شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانوادهها را مجبور به خرید تلفنهای همراه بالای ۲ میلیون تومان کرده است.
مودی افزود: با همزمانی برخی آموزشها نمیتوان نیاز ۲ دانشآموز را با یک تلفن همراه برطرف کرد و هر دانشآموز نیازمند یک تلفن همراه است جدای بر اینکه اهمیت نظارت خانواده را هم بر استفاده از فضای مجازی دوچندان کرده که واقعا جای نگرانی است.
وی ادامه داد: ورود به سامانه شاد بسیار سخت است و دانشآموز برای حضور و غیاب باید چند بار وارد شود تا بتواند حضور خود را ثبت کند.
مودی اظهار داشت: مدت زیادی تا پایان سال تحصیلی نمانده و این دوراهی به طور حتم کیفیت آموزشی دانشآموزانمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، آیا دانشآموز برای ارتقا به کلاس بالاتر آمادگی خواهد داشت؟ سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را درگیر کرده است.
آموزش مقدم بر سامانه شاد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال تحصیلی فرصت زیادی باقی نمانده معلمان تمام تلاششان بر آموزش باشد.
رضا یکهخوانی افزود: هیچ عذری از معلم و مدیران در مسایل آموزشی برای معطل شدن در سامانه شاد پذیرفته نیست و آموزش نباید معطل بماند.
وی ادامه داد: ورود به سامانه شاد باید انجام شود اما نباید بازدارنده آموزش باشد و معلمان تا رفع مشکلاتی که از طرف وزارتخانه هم در دست بررسی است آموزشها را به همان نحوه قبلی ادامه دهند و در کنار آن به سامانه شاد هم مراجعه کنند.
یکهخوانی اظهار داشت: مشکل برای ورود به سایت، نحوه حضورو غیاب، آپلود و بارگیری محتوا از جمله مشکلاتی است که از سوی خانوادهها و حتی برخی از معلمان و مدیران مطرح شده که وزارت آموزش و پرورش با جدیت به دنبال رفع اشکال است.
۱۸۵ هزار دانشآموز خراسان جنوبی از اول اردیبهشت ماه ۹۹ تحت پوشش سامانه شاد قرار گرفتند.
طبق اعلام معاونت آموزش متوسطه خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰ درصد دانشآموزان و ۸۰ درصد معلمان و مدیران در سامانه شاد عضو شدهاند.