معلمان ایلامی برای اینکه دانش‌آموزان نقاط محروم در روزهای کرونایی از درس‌ها عقب نیفتند به یاری آنان شتافته‌اند و به مکان‌هایی می‌روند که حتی راه ارتباطی هم ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، درماه‌های اخیر با شیوع کرونا در کشور شاهد تعطیلی مدارس و به دنبال آن تدریس در فضای مجازی بودیم که هرچند این امر از افت درسی دانش‌آموزان تا حدی جلوگیری کرده، اما برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند، مشکلاتی در پی داشته است.

دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می‌کنند از جمله افرادی هستند که نمی‌توانند مانند دیگران از آموزش‌های فضای مجازی بهره‌مند شوند.

در این روزهای سخت که شاهد خدمات و اقدامات خداپسندانه‌ای از سوی اقشار مختلف هستیم، آموزش‌های حضوری توسط برخی از معلمان در مناطق دورافتاده نیز تحسین‌برانگیز بوده است.

تدریس چندین معلم در مناطق روستایی بخش ماژین در شهرستان دره‌شهر استان ایلام از جمله مواردی است که این روزها در رسانه‌ها خبرساز شده.

آنتن‌ ندادن تلفن همراه در روستاهای بخش ماژین

رامین اروانه، یکی از معلمانی که در روستای پشت‌تنگ بخش ماژین این روزها مشغول تدریس است، گفت: در این روستا روزانه کلاس پایه اول، دوم و سوم ابتدایی در ساعات مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در این روستا و عدم پوشش اینترنت سعی ‌من بر این بوده با برگزاری کلاس‌های حضوری از افت تحصیلی این دانش‌آموزان جلوگیری کنم.

این آموزگار وظیفه‌شناس اظهار کرد: با توجه به اینکه عدم پوشش شبکه‌های موبایل سبب شده این دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی بی‌بهره باشند ضروری است مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

پیاده‌روی دوساعته در کوهستان برای آموزش

شمسایی، معلمی که در یکی از روستاهای بخش ماژین مشغول تدریس است، گفت: برای تدریس به ۱۴ دانش‌آموز مقطع ابتدایی یکی از روستاهایی که در بالای کبیرکوه قرار دارد روزانه بیش از ۲ ساعت پیاده‌روی می‌کنم.

وی افزود: این روستا در منطقه‌ای دورافتاده است که تردد با خودرو در آن امکان‌پذیر نیست و هر روز باید مسافتی از مسیر را با موتور تردد کرد و مابقی مسیر را پیاده رفت.

برگزاری کلاس در فضای باز

این معلم با اشاره به هزینه‌بر بودن ترددها ادامه داد: دانش‌آموزان این منطقه یک کلاس هم ندارند و کلاس‌ها در فضای باز برگزار می‌شود.

شمسایی با بیان اینکه چندین بار از مسئولان برای اختصاص کانکس درخواست شده است، اظهار کرد: این مساله مهم که از مطالبات اصلی معلمان و دانش‌آموزان است، تاکنون انجام نشده است.

تدریس این معلمان در حالی است که حقوق و مزایای آنها همانند سایر معلمان پرداخت می‌شود. این افراد روزانه هزینه‌های زیادی را برای تردد پرداخت می‌کنند، اما هیچ اضافه حقوقی به آنان پرداخت نمی‌شود. با این حال با توجه به شرایط حساس کنونی ‌از تعلیم و تدریس دانش‌آموزان کوتاه نیامده‌اند که تحسین‌برانگیز است.

مشکلات ساده روستا

احمد نصرالله‌زاده، یکی دیگر از معلمانی که در روستاهای بخش ماژین این روزها مشغول فعالیت است، گفت: چندین سال‌ است در مناطق روستایی بخش ماژین تدریس می‌کنم و تردد در برخی از این مناطق با خودرو امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: برخی مناطق روستایی بخش ماژین از داشتن کلاس محروم هستند و تدریس در فضای باز یا زیر چادر انجام می‌شود که مشکلات بسیاری در فصل سرما برای دانش‌آموزان و معلمان به دنبال دارد.

نصرالله‌زاده با بیان اینکه هم اکنون در روستای مه‌واز بخش ماژین مشغول تدریس به ۶ دانش‌آموز هستم، گفت: آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه یکی از مشکلاتی است که در این منطقه با آن روبه‌رو هستیم و همین مانع تدریس در فضای مجازی شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف معلمانی که در این مناطق محروم و دورافتاده تدریس می‌کنند فقط خدمت به دانش‌آموزان است، افزود: ضروری است مسئولان شهرستان برای حل مشکلات این مناطق اقدامات لازم را انجام دهند.

با توجه به اینکه فعالیت این معلمان در این برهه زمانی حساس قابل تقدیر است، ضروری است مسئولان نیز این خدمات را نادیده نگیرند و برای رفع مشکلات این معلمان و دانش‌آموزان اقدام کنند. پرداخت هزینه‌های تردد و ساخت کلاس درس از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.