تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۱

با وجود اینکه تخلف موتور سواران علت اصلی بسیاری از تصادفات رانندگی منجر به جرح یا فوت است اما متاسفانه همچنان این تخلفات گسترده در سطح شهر‌ها ادامه دارد.

حرکت موتور‌ها در پیاده‌رو‌ها ، عبور از چراغ قرمزو خیابان‌های یک طرفه و ورودممنوع یا حتی عبور آنها از روی پل عابر پیاده به حدی متداول شده که دیگر کمتر کسی ازمشاهده چنین تخلفاتی شگفت‌زده می‌شود.

این در حالی است که دامنه وسیع تخلفات موتورسواران ، یک طرح مقابله‌ای جامع و مداوم را می‌طلبد و تجربه نشان داده که برخورد‌های ضربتی و مقطعی تنها برای برهه‌ای از زمان، سطح تخلفات را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که همان طرح‌های مقطعی مبارزه با موتورسواران متخلف نیز کمرنگ شده است و دوباره با بازگشت فصل گرما، خیل موتورسوارانی که کلاه ایمنی بر سر ندارند، در شهر جولان می‌دهند.

سد معبر در کتابفروشی‌ها

هر چند سرانه کتابخوانی در ایران بسیار پایین است و معمولا کتابفروشی‌ها تنها به مناسبت‌های خاص شلوغ می‌شوند اما باز هم هستند افرادی که عادت خوب کتاب خواندن را ترک نکرده و زود به زود به کتابفروشی‌ها سر می‌زنند. این در حالی است که فضای بسیاری از کتابفروشی‌ها بسیار کوچک است و در واقع به این منظور طراحی نشده‌اند.

به بیان دیگر با توجه به اینکه افراد برای انتخاب کتاب مدتی جلوی قفسه‌ها می‌ایستند ، باید فضای لازم برای عبور همزمان دست‌کم2 نفر از راهروهای میان قفسه‌ها در نظر گرفته شود. اما معمولا عرض راهروهای بین قفسه‌ها به اندازه‌ای تنگ و باریک است که وقتی یک نفر کتابی بر‌می‌دارد و در حال ورق‌زدن آن است، دیگران نمی‌توانند از کنار او عبور کنند.

این در‌حالی است که با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی در عرصه کتاب‌خوانی، باید مقدماتی‌ترین زمینه‌های آن- که از کتابفروشی‌‌ها آغاز می‌شود- فراهم شود.

شمع‌های دودزا

در چند روز گذشته شهروندانی که برای گریز از خاموشی‌های پراکنده برق، به خرید شمع روی آورده بودند، حسابی از انتخاب خود پشیمان شدند. گویا میزان دودزایی تعدادی از این شمع‌ها که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده جمع‌آوری نشده شهر، بیشتر است.

افراد خانه‌داری که همین یک ماه و نیم پیش دست به خانه‌تکانی عید زده بودند و دیوار‌های منزل را نقاشی کرده یا شسته بودند، پس از استفاده از شمع‌های یاد شده متوجه شدند که اتاق،‌ یک‌بار دیگر نیاز به پاکسازی اساسی دارد.

شمع‌های دودزا به قدری ارزان هستند که مغا‌زه‌داران نیز برای جلب خریدار سعی می‌کنند از این شمع‌ها در قفسه بچینند و خریداران نیز غافل از اینکه هر ارزانی ممکن است علتی داشته باشد، آنها را به خانه می‌برند. 

کانال خطرناک

از برخی شهرهای گرمسیری کشور خبر می‌رسد، با گرم شدن هوا ، کودکان راهی رودخانه‌ها و کانال‌های آب شده‌اند و در این مناطق خطرناک و آلوده شنا می‌کنند.

با اینکه هنوز آماری از غرق‌شدگان در این مناطق اعلام نشده است اما به طور حتم تا چند روز دیگر این آمار‌ها منتشر می‌شوند و خوانندگان نیز به نشانه تاسف یا به یاد اقوام و دوستان غرق‌شده خود، آهی از ته دل می‌کشند.

در برخی نقاط که کودکان دسترسی به استخر ندارند یا پول تو جیبی آنها کفاف استخر رفتن را نمی‌دهد، کانال‌ها و رودخانه‌ها برای آنها تنها گزینه محسوب می‌شود.

با گرم‌تر شدن هوا مطابق روال هر ساله، برخی باغدار‌ها نیز حوضچه‌های بزرگ آبرسانی باغ را تبدیل به استخر می‌کنند و با دریافت هزینه‌ای اندک، مردم را به سمت شنا در مکانی غیرمجاز و بدون نجات غریق می‌کشانند.

به هر حال باید توجه داشت شنا کردن در اماکنی که در کنار آن نجات غریق زبده وجود ندارد ،حتی ممکن است خطر خفگی و مرگ را در پی داشته باشد.