تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه در بازدید چهار ساعته‌ای از پروژه مرکز تخصصی توان بخشی اعصاب و روان مرکز خیریه «امید فردا»، تبلوری از خیر جمعی را شاهد بودم.

به گزارش همشهری آنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت نوشت: موسسه خیریه «امید فردا» از تجربه‌های موفق فعالیت نهادهای مدنی است که با برنامه‌های در پیش‌رو می‌تواند خلاء موجود در حوزه کودکان، سالمندان  و همچنین در حوزه بهداشت و سلامت روان که پویایی جامعه به آن بسیار بستگی دارد، را پوشش دهد.

در صورت فقدان سلامت روان سلامت جسمی افراد نیز مورد تهدید و آسیب قرار می گیرد و حتی حوزه‌های آسیب اجتماعی گسترش می یابد. گسترش فعالیت‌ها در حوزه سلامت روان می‌تواند یکی از اشکال خیر جمعی در جامعه باشد. امیدوارم این طرح با شکل گیری خیر جمعی و با وجود مدیران و کارکنان و متخصصان مجرب به زودی به ثمر بنشیند و به جامعه هدف خود خدمات ارزشمندی ارائه کند.

 این روزها در دوران شیوع کرونا، بیش از گذشته، نیازمند گسترش خیر جمعی در جامعه ایران هستیم.  

خیر جمعی امروز پرمفهوم‌تر شکل گرفته و در گستره و حوزه‌های مختلفی همچون  آموزش، مددکاری، مشاوره ها و کمک های فکری، توانمندسازی های مختلف و نیز حضور فیزیکی در مناطق محروم، حضور در ساخت مسکن و ایجاد شغل رو به گسترش است.

از سویی تغییرات زیادی در کنش‌گران خیر جمعی رخ داده است. در گذشته تصور بر این بود که فقط در عرصه مالی و آن هم بیشتر از طریق  بازاریان و کسبه و تجار کارهای خیر  صورت می‌گیرد، اما امروز شکل‌های متفاوتی از خیر جمعی در جامعه پدید آمده است که مفهوم کار «خیر و نیکوکاری» را تعمیق بخشیده  و افراد بیشتری را در بر گرفته است. خوشبختانه، شکل‌های مختلفی از نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد در مدارس و دانشگاه با حضور خودجوش اقشار مختلف اجتماعی تحت عنوان « خیر جمعی»  تشکیل شده  که در حوزه‌های مختلف فعالیت می کنند. در این میان حتی شاهد ورود گسترده هنرمندان و ورزشکاران کشور نیز به این عرصه هستیم.

در این بازدید با حضور مدیران و اعضای موسسه‌های"بهشت رضا"، "رعد" ، "نیک گامان جمشید تهران" و "امید فردا" جلسه‌ای در خصوص رفع موانع فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و همچنین ظرفیت‌های موجود و ضرورت توانمندسازی تشکل‌ها، واگذاری امور  و اعتماد بیشتر به این تشکل‌ها از سوی دولت تشکیل و مباحثی مطرح شد.

دولت تدبیر و امید، همواره تلاش کرده است علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم، موانع فعالیت این نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد را بر طرف کند.

به همین منظور، در اواسط ماه مبارک  رمضان، "ماه خیر جمعی" نشست هم‌اندیشی با حضور  تعدادی از سازمانهای خیریه و رئیس‌جمهور  انجام خواهد شد.

هرچند اقدامات زیادی در زمینه گسترش فعالیت این گونه نهادها در کشور صورت گرفته است؛ اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که همه با هم و در کنار هم باید انجام دهیم.