به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، عباسعلی نجفی به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل جادهای افزود: براساس برنامهریزی در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ کیلومتر از گاردریلهای فلزی از اتوبانهای بین شهری استان مازندران جمعآوری خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای جمعآوری هر کیلومتر گاردریل فلزی و جایگزینی آنها با نیم نیوجرسی بتنی حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که برای سال جاری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیشبینی شد.
به گفته وی در سالجاری گاردریل فلزی محور ساری - آمل و کمربندی آمل به محمودآباد در دستور کار جمعآوری قرار گرفت و قرارداد با پیمانکاران برای اجرای این طرح نیز منعقد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران اظهار کرد: خطکشی، نصب علایم رانندگی از برنامههای ایمنسازی جادههای استان در سال جاری بوده و به دلیل طول بالای راههای استان میزان اعتبار برای اجرای طرحهای ایمنی ناچیز است.
رانش زمین چالش پیشروی راههای مازندران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران رانش زمین را یکی از چالشهای اصلی پیشروی ایمنیسازی راهها بیان کرد و اظهار کرد: در دو ماهه اخیر به دلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت.
نجفی دلیل اصلی ازدیاد رانش زمین در محورهای اصلی استان را عدم اجرای طرح لقگیری کوههای اطراف این محورها ناشی از عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی بیان کرد و اظهار کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی استان کار لقگیری کوهها و دیوارهای خاکی حاشیه جادههای اصلی و روستایی متوقف شد.
وی اضافه کرد: در سال جاری راهداری استان با وجود مخالفت منابع طبیعی طرح ترانشه و لقگیری سنگهای معلق کوههای حاشیه جادههای اصلی را برای افزایش سطح ایمنی افزایش میدهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا و عدم تمکین پیمانکاران برای شروع فعالیت عمرانی در راهها منجر به تاخیر در اجرای برخی طرحهای راهسازی در سال جاری شده و با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیتهای راهسازی نیز از اول اردیبهشت ماه سال جاری از سر گرفته شد.
زمینگیر شدن حمل و نقل مسافری
نجفی در مورد ضرر و زیان کرونا به بخش حمل و نقل در مازندران گفت: شیوع کرونا و محدودیتهای سفر، شرکتهای مسافربری مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور را با ضرر و زیان مواجه کرد که برای فعالیت مجدد نیاز به حمایت دولت دارند.
وی اضافه کرد: با وجود برداشته شدن محدودیتهای سفر استانی، همچنان بخش حمل و نقل مسافری استان در اکثر خطوط مسافربری بین استانی با کمبود شدید مسافر مواجه است و ادامه این روند شرکتهای حمل و نقل را بیش از گذشته با چالش مالی مواجه میکند.
این مسئول خواهان پیشبینی بستههای حمایتی برای حمل و نقل مسافری و استمهال تسهیلات شرکتهای مسافری استان در پیک شیوع ویروس کرونا شد.
براساس آمار جابهجایی مسافر با وسایل نقلیه عمومی بیناستانی در نوروز سال جاری به دلیل شیوع کرونا تا ۸۰ درصد با کاهش مواجه شد.
رشد ۶ درصدی حمل بار در همهگیری کرونا
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران گفت: با وجود کمکاری شرکتهای مسافربری به دلیل شیوع کرونا، جابهجایی بار از سوی شرکتهای حمل بار و کالا در این استان در این مدت با رشد ۶ درصد مواجه شد.
نجفی افزود: در دو ماهه گذشته (فروردین ۹۹و اسفند۹۸) ۲۰۲ هزار برگه بارنامه برای کامیونداران صادر شد که در این مدت حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار از طریق کامیونهای ملکی استان جابهجا شد.
مازندران با داشتن حدود ۱۱ هزار دستگاه کامیون ۱۲ درصد از جابجایی بار و کالا سطح کشور را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد: با وجود لغو محدودیتهای سفر بیناستانی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان حمل و نقل مسافربری استان به دلیل کمبود مسافر نیمهفعال است و برای گذر از این وضعیت، این شرکتها نیازمند دریافت بستههای حمایتی و تسهیلات دارند.
وی خاطرنشان کرد : اگرچه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان بستههای حمایتی شامل تخصیص سوخت بدون پیمایش و لاستیک دولتی را برای کامیونداران پیشبینی کرد، ولی برای بخش مسافری تاکنون بسته حمایتی در نظر گرفته نشد.
استان مازندران ۵۸ شرکت مسافری با ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دارد که تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه این شرکتها پنج هزار مسافر را در اقصینقاط ایران جابهجا میکردند که با شیوع ویروس کرونا جابهجایی مسافر از سوی این شرکتها تا ۸۰ درصد کاهش یافت.