مسئولان مترو با نصب برچسب و خطوط قرمز به مردم یادآوری می‌کنند که در چه مکان‌هایی بایستند اما در برخی ساعات حضور مردم در مترو به قدری افزایش پیدا می‌کند که در عمل امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ با اینکه همه به اجرای طرح فاصله‌گذاری تاکید دارند اما این روزها انتشار تصاویری از وضعیت واگن‌های شلوغ مترو تهران، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا قطارهای بیشتری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه نمی‌شود تا با کاهش سرفاصله‌ها، خدمات بهتری با واگن‌های خلوت به شهروندان ارائه شود. مدیرعامل مترو تهران به این سوال پاسخ داد و اعلام کرد که برای آنکه سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه برسانیم باید ۲۰۰ قطار دیگر به ناوگان اضافه شود.

علی امام در خصوص وضعیت توسعه مترو در پایتخت با بیان اینکه با توجه به زیرساخت‌های موجود و طرح جامع حمل و نقل می‌بایست، حدود پنج میلیون مسافر در مترو جابجا کنیم، گفت: در حال حاضر ۷ خط مترو در تهران فعال هستند که فارغ از خط فرودگاه امام خمینی، ۱۲۰ ایستگاه فعال داریم که باید این تعداد ایستگاه‌ها به ۲۳۷ ایستگاه برسد.

وی در خصوص وضعیت ناوگان مترو با بیان این که در حال حاضر ۱۷۵ قطار در خطوط مترو داریم، ادامه داد: این تعداد قطار با توجه به اهداف طرح جامع حمل و نقل کافی نیست چراکه به لحاظ کاهش سرفاصله و پوشش جمعیت میلیونی مسافران باید حداقل ۳۵۸ قطار داشته باشیم. یعنی به عبارت دیگر برای این که بتوانیم با ظرفیت موجود تعداد مسافران را از دو میلیون سفر به ۵ میلیون سفر با استفاده حداکثری از خطوط موجود برسانیم ۲۰۱ قطار کم داریم. چراکه بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی، سرفاصله‌ حرکت قطارها در کلیه خطوط باید دو دقیقه باشد اما در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها در خطوط مختلف است و از سه دقیقه تا ۲۰ دقیقه را شامل می‌شود.

وی به تفکیک، آمار هر یک از خطوط را ارائه کرد و گفت: خط ۱ به همراه خط فرودگاه امام بر اساس طرح جامع ریلی‌اش، باید در سال ۲۴۵ میلیون سفر را پوشش دهد و برای این مهم نیازمند ۸۲ رام قطار است اما تنها ۴۹ قطار دارد.

مدیرعامل متروی تهران افزود: بر اساس طرح جامع ریلی، خط ۲ باید در طول سال، ۲۰۲ میلیون مسافر را جابجا کند که برای این مهم نیازمند ۴۳ رام قطار است که خوشبختانه در این خط تعداد قطارها بر اساس استاندارد در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: خط ۳ می‌بایست سالانه ۹۵ میلیون سفر را پوشش دهد و برای این مهم نیازمند ۶۱ رام قطار است؛ اما تنها ۲۶ قطار دارد و همچنین خط ۴ باید بر اساس طرح جامعش، ۲۱۰ میلیون مسافر را سالانه پوشش دهد و برای این مهم به ۴۵ رام قطار نیاز است؛ اما تنها ۲۹ قطار دارد.

امام با بیان این که خط ۶ و ۷ مترو از آنجایی که هنوز ایستگاه‌هایشان به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده، آمار مسافرانش کم است، گفت: با این حال خط ۶ باید ۶۵ قطار داشته باشد، اما تنها ۴ رام قطار دارد، این در حالی است که ایستگاه‌های بهره‌برداری شده این خط کم است و اگر ایستگاه‌های بیشتری افتتاح شود لازم است که تعداد قطارها نیز به همان نسبت افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این که در خط ۷ تنها ۱۰ ایستگاه افتتاح شده و ۱۲ ایستگاه باقی مانده است، ادامه داد: خط ۷ باید ۵۰ قطار داشته باشد، اما در حال حاضر فقط ۵ رام قطار دارد و این در حالی است که قطعا با افزایش تعداد ایستگاه‌ها نیاز ناوگان به قطار بیشتر احساس می‌شود.

خطوط فعلی مترو ظرفیت فعلی ظرفیت بر اساس طرح جامع
خط یک‌(تجریش-کهریزک) ۴۹ رام قطار  ۸۲ رام قطار
خط دو مترو( فرهنگسرا-صادقیه) ۴۳رام قطار  ۴۳ رام قطار
خط سه مترو( قائم-آزادگان) ۲۶ رام قطار ۶۱ رام قطار
خط چهار مترو(شهید کلاهدوز- ارم سبز) ۲۹ رام قطار  ۴۵ رام قطار
خط پنج مترو (صادقیه-گلشهر) ۲۳ رام قطار ۳۳ رام قطار
خط شش مترو(حرم عبدالعظیم حسنی-کوهسار ۴ رام قطار ۶۵رام قطار
خط هفت مترو (ورزشگاه تختی- سعادت آباد) ۵رام قطار  ۵۰ رام قطار

مدیرعامل متروی تهران با بیان این که کمبود قطارهای مترو در حالی است که سال گذشته قرارداد ۶۳۰ واگن توسط وزارت کشور منعقد شد اما فرایند اداری آنقدر کند انجام می‌شود که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: در این شرایط شهرداری تهران با این که با مشکلات زیادی از نظر مالی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر تحریم‌ها مانع از ورود قطعات شده است، اما در سال ۹۶، ۸ رام قطار و سه دستگاه لوکوموتیو به شبکه‌ مترو اضافه کرد.

امام افزود: در سال ۹۷ تنها ۳ رام قطار و در سال ۹۸ نیز ۶ رام قطار به شبکه ناوگان مترو اضافه شده است و باید بگوییم در دوره مدیریت شهری جدید ۱۷ رام قطار وارد چرخه شده است.

وی با بیان اینکه اگر واگن‌هایی که خریدشان وعده داده شده، اما روی کاغذ مانده است، به شبکه مترو تزریق شود، می‌توانیم تعداد سفرها را روزانه به ۵ میلیون سفر ارتقا دهیم، گفت: در حال حاضر متروی تهران با این وضعیت ناوگان می‌تواند تنها دو میلیون سفر را پوشش دهد. اما اگر واگن‌های جدید تزریق شود علاوه بر آن که تعداد سفرها را به ۵ میلیون می‌رسانیم، می‌توانیم سرفاصله‌ حرکت قطارها را نیز به دو دقیقه کاهش دهیم.

مدیرعامل متروی تهران در خصوص بودجه مصوب شهرداری تهران برای مترو نیز گفت: در سال ۹۸ بودجه پیشنهادی و لازم شهرداری برای مترو ۱۹۶۸ میلیارد تومان بود اما تنها ۷۴۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد؛ این در حالی است که در سال ۹۹ نیز بودجه شرکت مترو ۲۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که البته این بودجه برای توسعه ناوگان کافی نیست چراکه بخشی از این بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد و بدهی‌ها و ... می‌شود و این در حالی است که ما علاوه بر توسعه خطوط مترو باید نسبت به تامین واگن، ایجاد پست برق، اصلاح و تکمیل سیستم تهویه هوا و تکمیل پایانه‌ها اقدام کنیم.

منبع: ایسنا