افزایش مبتلایان به کرونا در ایلام حاصل غفلت مردم و مسئولان است. مردم از آن نظر که به رعایت فاصله اجتماعی مقید نیستند و ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و مسئولان نیز از این نظر با عدم نظارت خود زمینه نادیده‌گرفتن طرح را فراهم کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، با وجود تأکید مرتب نهادهای بهداشتی معتبر دنیا، نظیر سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر تأثیر فراوان کاهش تماس‌های فردی بر روند شیوع ویروس کرونا، هنوز خیلی‌ها توجهی به این مساله نمی‌کنند و تمهیدات پیشگیرانه را نادیده می‌گیرند. این بی‌توجهی در استان ایلام عیان‌تر است و موجب سیر صعودی آمار مبتلایان به کرونا ویروس شده. شلوغی بازار ایلام بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور دورهمی در طبیعت عواملی است که به‌یکباره آمار مبتلایان در ایلام را به روزانه ۱۷ نفر افزایش داده که به نسبت جمعیت ایلام نگران‌کننده است.

نظارت نیست

فتاحی، شهروند ایلامی، رعایت نکردن موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط برخی شهروندان را نادیده گرفتن حقوق اجتماعی دیگر شهروندان مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: تقاضا این است که مردم خود را قرنطینه کنند و فقط در صورت ضرورت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که در بازار ایلام، فروشنده و خریدار هیچ‌ کدام پایبند به رعایت فاصله اجتماعی نیستند و بر این شیوه نیز نظارتی نیست. مسئولان نظارتی سری به بازار میوه‌فروشان ایلام بزنند تا واقعیت را ببینند.

کرونا شوخی‌بردار نیست، آن را جدی بگیریم

یوسف‌وند، یک شهروند ایلامی دیگر، با بیان اینکه تعدادی از مردم کرونا را به شوخی گرفته‌اند گفت: جدی نگرفتن این ویروس از سوی برخی از مردم نه‌تنها به‌سلامتی خودشان، بلکه به‌ سلامت کل مردم می‌تواند آسیب وارد کند. اینکه تمام تقصیرها را گردن مسئولان بندازیم کار درستی نیست. بی‌اعتنایی و بی‌توجهی برخی از افراد جامعه سبب شده امروز شاهد چنین مسائلی باشیم.

وی ادامه داد: رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه شهروندی است، اما اجراشدن آن نیازمند عزم همگانی است ولی متأسفانه برخی هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند و شیوع این ویروس را شوخی گرفته‌اند.

فاصله‌گذاری‌ اجتماعی یا فاصله‌گذاری‌ اشتباهی؟

فرهادی، شهروند ایلامی از متولیان مبارزه با ویروس کرونا در استان ایلام انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایل شیوع کرونا در ایلام تصمیمات ضد و نقیض ستاد مقابله با کرونا است.

وی برای گفته خود دلیل آورد و افزود: چه ضرورتی دارد که خلق‌الله را برای گرفتن تلفن همراه به پیشخوان‌های فروش سیم‌کارت بکشانید؟ آیا شما که از فاصله‌گذاری اجتماعی دم می‌زنید، نمی‌شد به‌ جای شماره تلفن همراه به نام متقاضی از کد ملی استفاده می‌کردید و این‌همه جمعیت را در کنار هم قرار نمی‌دادید؟ نکند شما فاصله‌گذاری اجتماعی را فاصله‌گذاری اشتباهی می‌دانید.

مردم همراهی نکنند، وضعیت سخت‌تر خواهد شد

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام، نیز در واکنش به صعود ناگهانی آمار مبتلایان به ویروس کرونا از مردم درخواست همراهی و همکاری کرد و گفت: مردم همراهی نکنند، وضعیت سخت‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به وظایف نظارتی مسئولان در مورد پیشگیری از شیوع کرونا اظهار کرد: مسئولان در قبال وظایف تعریف‌شده پاسخگو باشند. ما در مورد سلامتی و حفظ جان مردم با کسی تعارف نداریم و از قصور افراد به‌راحتی نخواهیم گذشت.