مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری یزد نسبت به افزایش تخلیه فاضلاب‌های خانگی در قنات‌های فیروزآباد و جعفرآباد که از زیر بافت تاریخی یزد می‌گذرد، هشدار داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سید مصطفی فاطمی گفت: امکان ریزش خانه‌های متصل به این فاضلاب‌ها وجود دارد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع، بخشی از بافت تاریخی و حریم جهانی آن تخریب می‌شود یا فروکش خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در گذشته و قبل از رسیدگی به قنات زارچ، تعداد زیادی از فاضلاب‌های خانگی به این قنات متصل بودند که در حال حاضر تقریبا همه آنها مسدود شده‌اند، اما امروز فاضلاب‌های متصل به قنات فیروزآباد که از منطقه خویدک تا فیروزآباد اشکذر ادامه دارد و مسیر خیابان مهدی و محلات مالمیر تا منطقه شاه ابوالقاسم شهر یزد را طی می‌کند، خطری جدی و در کمین بافت تاریخی استان یزد است.

فاطمی افزود: قنات فیروزآباد که شاید پس از قنات زارچ از قنات‌های مهم و طولانی یزد باشد و قدمت آن به  قرون اولیه اسلام بر می‌گردد، وضعیت بدی دارد؛  بالا آمدن فاضلاب‌ها و افزایش سطح رطوبت آن، منجر به پر شدن قنات و حتی برخی از آب‌انبارها شده است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی متولی قنات‌ها نیست، اما باید راه این قنات هر چه سریع‌تر باز شود. لازم است که برای نجات بافت تاریخی یزد، شهرداری، جهادکشاورزی و دیگر ارگان‌های متولی هر چه زودتر در این باره اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری یزد افزود: قبلاً موضوع فاضلاب‌های این قنات‌ها به هتل‌ها و تاسیسات گردشگری نسبت داده شده بود، اما بررسی‌ها نشان داد که هیچ هتل و تاسیسات گردشگری در مسیر این قنات‌ها قرار ندارد.

معضل اتصال فاضلاب‌های خانگی بافت تاریخی یزد به قنات‌ها بارها از سوی کارشناسان و برخی از مسئولان مطرح شده، اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه از سوی متولیان انجام نشده است.