به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سالهای سال است که آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی علاوهبر ظرفیت دانشگاه فرهگیان و شهید رجایی یا برگزاری آزمون استخدام، در مناطق محروم و صعبالعبور با همکاری سازمان نظام وظیفه اقدام به جذب موقتی سربازمعلم میکند.
سربازمعلمان، جوانان علاقمندی هستند که با دارا بودن شرایط لازم، پس از گذراندن مراحل مختلف گزینشی میتوانند دو سال خدمت سربازی خود را به عنوان معلم در مناطق محروم سپری کنند؛ البته پس اتمام دوره خدمت، فعالیت آنان نیز در آموزش و پرورش خاتمه مییابد.
در حال حاضر ۱۴۱ سرباز معلم در آموزش و پرورش گیلان مشغول به فعالیت هستند. با توجه به اینکه هر استان بنابر مناطق صعبالعبوری که دارد از سهمیه مشخصی برای جذب سرباز معلم برخوردار است، گیلان در سال تحصیلی که گذشت فقط ۳۹ سهمیه جذب سرباز معلم داشت.
امید امیررضایی، سرباز معلمی که دومین سال خدمتش را در روستای شاهمیلرزان از مناطق ییلاقی نسبتا صعبالبور در شهرستان تالش میگذراند از روزهای سربازمعلمیاش این چنین میگوید: از آنجایی که به معلمی علاقه داشتم برای دانشگاه رشته علوم تربیتی آموزش پیشدبستانی و دبستان را انتخاب کردم و بعد از اتمام تحصیلات دانشگاه و اعزام به خدمت، فراخوانی مبنی بر جذب سرباز معلم اطلاعرسانی شد که سرانجام پس از گذراندن دوره آموزش نظامی در تبریز و همچنین دوره آموزشی لازم در رشت، آرزوی دیرینه معلمی در قالب خدمت سربازی محقق شد.
وی افزود: مدرسه شاهمیلرزان یک مدرسه دو کلاسه با ۱۳ دانشآموز است که تدریس به صورت چندپایه انجام میگیرد، من خودم تدریس پایههای اول، چهارم و پنجم را به عهده دارم و مدیر آموزگار این مدرسه نیز تدریس پایههای دوم و ششم را به عهده دارد.
امیررضایی در پاسخ به این سوال که «تدریس در این مدرسه با دیگر مدارس چه فرقی میکند؟» گفت: با توجه به شرایط محرومیت منطقه، امکانات آموزشی خاصی فراهم نیست، شما وقتی در شهر تدریس میکنید از وسایل کمک آموزشی بهتری نسبت به روستا برخوردار هستید و میتوانید خیلی بهتر مطالب را به شاگردان انتقال دهید، بههمین دلیل کمبود امکانات و وسایل کمک آموزشی بر سطح یادگیری و کیفیت آموزش بسیار تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه روستای ییلاقی شاهمیلرزان از روستاهای سُنینشین شهرستان تالش است که ۱۸ کیلومتر با شهر خطبهسرا فاصله دارد، افزود: خودم ساکن شهر لیسار هستم و هر روز برای حضور در مدرسه ساعت ۶ صبح با موتور حرکت میکنم و ساعت ۸ به مدرسه میرسم.
این سرباز معلم در پاسخ به اینکه «در روزهای سرد زمستانی و برفی چطور به مدرسه میروید؟» گفت: در روزهای زمستان با توجه به اینکه بارش برف در منطقه بیشتر از سایر مناطق جلگهای است، طبیعتا سختی رفت و آمد بیشتر میشود، بههمین دلیل صبحها زودتر حرکت میکنم. در زمستانی که گذشت برف شدیدی در منطقه باریده بود و به همراه مدیرآموزگار راهی منطقه شدیم، اما چون زنجیرچرخ نداشتم موتور در نیمه راه پنچر شد و مجبور شدیم در آن سرمای طاقت فرسا با موتوری که پنچر شده مسافت یکساعت باقی مانده تا مدرسه را پیاده طی کنیم.
این سربازمعلم گفت: یکی از خاطراتی خوبی که یادآوری آن برایم همیشه خوشایند است به اولین روز حضور در مدرسه برمیگردد که همه دانشآموزان و اولیا منتظر بودند تا معلم جدید مدرسه را ببینند و این شور و شوق و شادی بچهها از دیدن معلم جدید خیلی هیجان انگیز بود.
وی در پاسخ به این سوال که «حقوق دریافتی شما با هزینههایی که میکنید، برابری دارد؟» تصریح کرد: حقوقی که دریافت میکنم حدود ۲۹۰ هزار تومان است که قطعا با وضعیت امروز، این درآمد با هزینهها برابری نمیکند، البته شنیدهام در گذشته تا سقف ۸۰۰ هزار تومان به سربازمعلمان پرداخت میشد، اما من تاکنون چنین دریافتی نداشتم و اتفاقا خیلی بیشتر از این هم برای همین تردد هزینه میکنم.
امیررضایی در پاسخ به این سوال که «در ایام تابستان که مدارس تعطیل است، چه میکنید؟» گفت: در ایام تابستان که مدرسه تعطیل بود، در اداره آموزش و پرورش منطقه خدمت میکردم.
این سربازمعلم در پاسخ به این سوال که «در این روزهای کرونایی تدریس و آموزش در منطقه صعبالعبور شاه میلرزان چگونه دنبال میشود؟» خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در منطقه آنتندهی ضعیف است و بههمین دلیل ارتباط اینترنتی مناسبی وجود ندارد، اما در هفته دو بار به مدرسه میرویم و با رعایت اصول بهداشتی و فاصله مدنظر، موارد لازم را به دانشآموزان انتقال میدهیم.
علیرضا کیانی، دیگر سرباز معلمی که فارغ التحصیل آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد رشت بوده و این روزها به عنوان سربازمعلم، دومین سال خدمت را در روستای کوهستانی بَسک (در مسیر سوباتان) از توابع شهرستان تالش میگذراند، گفت: فارغالتحصیل مهندسی شیمی بودم و با توجه به اینکه کار متناسب با تحصیلاتم پیدا نکردم با مراجعه به مشاور و بیان علاقمندیها به پیشنهاد وی تحصیل در رشته آموزش ابتدایی را دنبال کردم.
وی افزود: بعد از اخذ لیسانس، برای سربازی اقدام کردم و با توجه به اینکه رشته تحصیلیام متناسب با آموزش و پرورش بود، برای سرباز معلمی پذیرفته شدم و امسال هم دومین سال خدمتم را در روستایی ییلاقی به نام «بسک» در شهرستان تالش میگذرانم.
کیانی گفت: سال اول را در یک مدرسه کانکسی با ۱۱ دانشآموز دختر و پسر در روستای شیله وشت در ۲۸ کیلومتری تالش سربازمعلم بودم، اما امسال در مدرسه شهید یعقوبی روستای کوهستانی بسک بهعنوان سربازمعلم خدمت میکنم که ۱۸ دانشآموز در پایههای پنجم و ششم دارم.
این سربازمعلم در خصوص تجربه اولین روزهای معلمیاش، گفت: با توجه به اینکه تجربه تدریس و چگونگی برقراری ارتباط با دانشآموزان را نداشتم، علاوهبر مطالعه از خالهام که معلم بود هم کمک میگرفتم تا به هرحال توانستم بر استرسی که داشتم، غلبه کنم.
وی در خصوص تفاوت تدریس در مناطق محروم با دیگر مناطق گفت: در مناطقی که امکاناتی اولیه آموزشی برقرار است، تدریس با کیفیتتر و سهلتر است، اما تدریس در مناطق محروم و روستایی که هنوز دسترسی چندانی هم به اینترنت ندارند آموزشها محدود به کتاب میشود، البته برگزاری کلاسها در طبیعت یکی از محاسن مدارس کوهستانی است، خودم بهشخصه دوبار کلاس را در طبیعت و کنار رودخانه برگزار کردم.
کیانی در پاسخ به این سوال «باتوجه به اینکه شما ساکن رشت هستید، چطور مسیر تا مدرسه را رفتوآمد میکنید؟»، تصریح کرد: با توجه به اینکه از رشت تا منطقه مورد نظر سه و نیم ساعت فاصله است، سال اول چون مدرسه کانکسی بود، در همان منطقه خانه اجاره کردم، اما امسال در خود مدرسه اقامت دارم که روزهای چهارشنبه بعد از اتمام کلاس با موتورم به شهر میآیم و موتور را در خانه اقوام یکی از دانشآموزان میگذارم و به رشت برمیگردم و مجدد روزهای جمعه عصر به روستا برمیگردم.
این سربازمعلم گفت: معمولا ایامی که بارش برف یا باران زیاد بود، در منطقه میماندم، اما بعضی مواقع در مسیر ناخواسته گرفتار برف یا باران میشدم، ناگفته نماند در مواقعی که بارش برف یا باران زیاد باشد بهدلیل خاکی بودن مسیر، هیچ وسیله نقلیهای به جز نیسان امکان تردد ندارد، یکبار در مسیر گرفتار باران شدم بهحدی که حتی تردد به صورت پیاده به سختی انجام میشد، من با موتور بودم در آن روز موتور سه بار در مناطق مختلف پنچر شد و راهی که باید یک ساعته میرسیدم را آن روز پنج ساعته رسیدم.
کیانی، محبت و خونگرمی و صمیمیت دانشآموزان روستا را از بهترین خاطرات روزهای سرباز معلمی عنوان کرد و افزود: دانشآموزان همواره لطف و ارادت خود را بهنحوی نشان میدادند، مثلا یکی از این موارد آوردن تخممرغ، نان محلی، پنیر، ماست و شیر بود که هرچه تلاش میکردم هزینه را بپردازم، قبول نمیکردند.
وی در خصوص آموزش دانشآموزان در این روزها که مدارس تعطیل هستند، گفت: سامانه دانشآموزی «شاد» شامل تدریس ویژه دانشآموزان تکپایه است، علاوهبر این آنتندهی در روستای کوهستانی بسک خیلی ضعیف است و امکان استفاده از اینترنت وجود ندارد، البته زمانی که در روستای شیله وشت بودم با پیگیریهایی که انجام دادم اینترنت فورجی در منطقه فعال شد، برای امسال هم قرار بود که زیرساخت اینترنتی در روستای بسک فراهم شود که با بروز کرونا و تعطیلیها این امر محقق نشد.
کیانی اضافه کرد: بههمین دلیل امکان دنبال کردن آموزش برای دانشآموزان مدرسه شهید یعقوبی روستای بسک فراهم نیست و فقط توانستم با تعدادی از اولیا تماس بگیرم و تاکید کنم تا دانشآموزان حتما آموزشها را از شبکه آموزش دنبال کنند، اگر دریافتی خودم قابل توجه بود حتما آموزش دانشآموزان را تلفنی انجام میدادم، اما متاسفانه دریافتی قابل توجهای نیست لذا تحمیل هزینه بر خانواده هم روا نبود.
وی در پاسخ به این سوال که «حقوق دریافتی شما به عنوان یک سرباز معلم چقدر است؟»، گفت: سال اول که در مدرسه شیلهوشت بودم ماهانه ۲۰۷ هزار تومان حقوق دریافت میکردم که امسال این مبلغ به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است. سرباز معلمان هم به اندازه معلمان وقت میگذارند و تلاش میکنند در حالیکه حقوق و مزایای یکسان و حتی قابل باوری ندارند! البته در طرح رتبهبندی، معلمی که در منقطه صعبالعبور و عشایری تدریس میکند، معادل دو برابر معلمی که در نقاط شهری تدریس میکند دریافتی دارد که متاسفانه یک سربازمعلم از هیچ کدام از این موارد برخوردار نیست. البته امیدوارم برای سالهای آتی شرایط برای سربازمعلمان بهتر شود، چون واقعا به اندازه یک معلم کار و تلاش میکنند.