تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد گفت: کنترل نکردن به موقع صادرات، عامل اصلی در افزایش قیمت میوه است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، «حسین مشرف» در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: کنترل بازار میوه و تره‌بار به نوعی نشدنی است و تنها می‌توان با کنترل به موقع صادرات از گرانی محصولات جلوگیری کرد.

وی افزود: هر زمانی که محصول میوه و سبزیجات به دست می‌آید، باید چیده شود، وگرنه فاسد می‌شود و از بین می‌رود. به همین دلیل بازار میوه و صیفی‌جات قابل کنترل نیست.

مشرف اضافه کرد: به دلیل آنکه ابتدای هر فصل، میوه سر درختی یا نوبرانه و محصول رسیده بسیار کم است، بنابراین عرضه به بازار کم و در مقابل تقاضای مردم بیشتر می‌شود. درنتیجه قیمت انواع میوه و سبزیجات در ابتدای هر فصل افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات یزد گفت: افزایش قیمت در ابتدای فصل تنها یک یا دو روز ادامه می‌یابد و با عرضه زیاد محصول به بازار قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

مشرف، کنترل صادرات بازار میوه و تره‌بار را در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیان و اظهار کرد: دولت برای صادرات به موقع باید برنامه‌ریزی کند تا بازار عرضه و تقاضا تنظیم شود و در زمان نوبرانگی محصول یا پایان فصل، محصولات با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: کشاورزان نیز باید آموزش ببینند تا محصولات خود را به اندازه کافی و با تنوع بکارند تا هم محصولاتشان باکیفیت خوب به بازار عرضه شود و هم بتوانند به موقع و به اندازه کافی محصولات خود را به بازار عرضه کنند.